Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nissan leaf 2017 eller 2018?

Startet av Beri 77, tirsdag 05. juni 2018, klokken 13:21

« forrige - neste »

Beri 77

Jeg skal nå selge min gamle stasjons vogn og har bestemt  meg for at det blir en nissan leaf, men er usikker på om jeg skal gå for en 30 kwh 2017 modell eller 2018. Syns 2018 ser flott ut, med større bagasje rom og batteri, men koster jo mer.  Jeg kjører ca 60 mil for dagen , så blir det noen turer i året til min søster fra Bergen til Sogn 313 km. Jeg kjører vanligvis over vikafjell, og har kun sett en ladestasjon i vik i sogn, men er jo ett stykke derfra til Gaupne. Kan jeg klare denne turen med en 30kwh nissan ?  Noen som har kjørt denne strekningen?  Hvilken bil bør jeg gå for, Er helt ny på dette.

kaiat

Hvis du kjører Bergen-Gaupne, skjønner jeg ikke helt hvorfor du vanligvis kjører Vikafjell og ikke kjører om Lærdal i stedet. Bedre vei og for elbillister er det hurtigladere i Gudvangen, Aurland, Lærdal og Sogndal.

tomrh

Sitat fra: Beri 77 på tirsdag 05. juni 2018, klokken 13:21
Jeg kjører ca 60 mil for dagen
60 mil for dagen?? Det var da voldsomt, tror ikke du skal gå for Leaf med et slikt behov..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på tirsdag 05. juni 2018, klokken 17:18
Sitat fra: Beri 77 på tirsdag 05. juni 2018, klokken 13:21
Jeg kjører ca 60 mil for dagen
60 mil for dagen?? Det var da voldsomt, tror ikke du skal gå for Leaf med et slikt behov..
Legg godsiden til, er nok 60 km.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

#4
Jeg vil fraråde å kjøre fram og tilbake samme dag, om det ikke er noen god grunn til det.

Man må huske på, er at kapasiteten endres over tid, og det kan være en sagtannformasjon mellom ca 100% og 66% så lenge man har kapasitetsgaranti. Det finnes statistikk på at 30kwt's batteriet taper seg 10% per år ute i verden, men det kan variere mye etter bruk og klima.

Ett annet særtrekk ved 30kwt's batteriet er at her har produsenten fjerna sperrene man hadde på eldre biler, som satte ned ladestrømmen når batteriet var ca halvfullt. Derfor er det opptil bilisten å avbryte ladinga i tide, ellers går batteriet varmt, og det er uheldig ved gjentatte oppladinger på en dag.
På 40kw lurer jeg på om man har gjort det annerledes: At dersom du kjører batteriet varmt, så strupes ladehastigheten ved høy temp. Da er det fortsatt opp til deg å ikke kjøre batteriet varmt. Men dette veit jeg svært lite om.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA