Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?

Startet av forvirretungmann, mandag 04. juni 2018, klokken 21:28

« forrige - neste »

forvirretungmann

Hei. Vi har fått eit ok nr til Kona (ca 2000) og lurer på om vi skal gå for den i staden for å vente på Leaf med 60 kWh (lengste rekkevidde) slik vi opprinneleg har tenkt.
"Vi" er mor, far og 2 barn. Barna er 2,5 og 0,4 år. Vi køyrer no heilfossilt, men av økonomiske, teknologiske og ideologiske grunnar vil vi heller gå elektrisk. Av openberre grunnar er plass til 2 barnesete og 1 barnevogn ufråvikelege krav. Men det er vi såpass plassøkonomiske at vi klarer å få dette til i vår bil nr 2, ein småbil frå 2012 med 250 L bagasjerom.
Bilbehovet er p.t. lågt. Mor køyrer eldstebarnet i barnehagen og seg sjølv og minstejenta på aktivitetar i nærmiljøet dagleg med bil nr 1, ei  mellomklasse familiestasjonsvogn frå 2016. Dette er snakk om småturar på nokre minutt. Mitt bilbehov er svært lågt pga eg kan gå til jobb. Enkelte dagar (kanskje 5 pr mnd) krev jobben bil, og då held bil nr 2 lenge. Denne bilen blir også brukt til småærend lokalt.
Heile familien brukar bil nr 1 til familiebesøk 10 - 60 minutt unna kanskje 2-3 ggr pr mnd. Den blir også brukt til lengre transportar på 1-2 timar (flyplass, storhandel i næraste storby osv) kanskje 2-3 ggr pr kvartal. Så blir det 4 - 6 turar pr år til svigers 60 mil unna. Av og til vert dette kombinert med ein biltur i Sør-Norge. Det har også skjedd at vi har køyrt 40-50 mil for å vitje slektningar andre stadar i landet.
Bilbehovet i framtida er verre å spå pga neste vår går mor tilbake i jobb etter permisjon samtidig som mitt noverande engasjement kanskje vert avslutta. Og då kan det fort bli pendling i alt frå 10 til 60 km i neste jobb.
Planen vår var i utgangspunktet å skifte bil nr 1 ut med ein Leaf 60 kWh ila neste år. Men no er vi frista til å hoppe på Kona'en som vi trur vi vil få i haust i staden. Den blir då meir ein typisk erstattar for nr 2. Samtidig vil den jo dekke 80-90% av bilturane vi tek, ser det ut som. Kanskje Kona + leigebil x 6-8 vil funke bra? (Vi har alt booka prøvekøyring av bensin-Kona, men den ligg nokre dagar fram i tid.) Takksam for innspel og framlegg kring eigenskapane til dei to bilane, tenkemåte og val!

Cowboystrekk

Hyundai sier de har tatt med seg erfaringer fra Ioniq når de lager Kona. De har hatt eksepsjonelt god rekkevidde på Ioniq og om de greier å videreføre dette minus høyere luftmotstand så vil nok en Kona med 60-batteri gå adskillig lengre enn en Nissan Leaf med 60-batteri. Rekkevidda vil med andre ord svært sannsynlig bli bedre med Kona. Vet ikke helt hvordan bagasjevolum blir når man fyller opp i høyden, kan hende Kona kommer bra ut der? Kona mangler inntil videre app-styring, den får forhåpentligvis det, men enn så lenge har Nissan er forsprang der og på bagasjeplass.

Jeg ville også vurdert Niro EV, den er litt større enn Kona på alle parametere, har bedre garanti og koster trolig ikke så mye mer.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

kjekk

Med fare for å forvirre en tung mann ytterligere tror jeg at du rett og slett bør gå for det du får lagt labbene på først - uansett om det er kona eller leafen.   Med lange ventetider på alle 60 kwht biler vil du uansett få igjen alle pengene dine (og trolig mer til) dersom du legger ut bilen på finn om du vil satse på annen hest.

HCO

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 05. juni 2018, klokken 08:30
Jeg ville også vurdert Niro EV, den er litt større enn Kona på alle parametere, har bedre garanti og koster trolig ikke så mye mer.

Om man ikke har kønummer, blir vel det mest en teoretisk øvelse dersom man ønsker bil på denne siden av 2020.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

AppleKnocker

Akkurat det med bedre garanti på Kia vs Hyundai er litt mer nyansert.
Kia har 7 år/150 000
Hyundai har 5 år/ubegrenset km

Hvis man kjører mye er Hyundai garantien bedre!
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Troald

Ut fra det du beskriver som ditt behov så tenker jeg dagens Leaf holder. Reell rekkevidde rett under 300 km og stort bagasjerom, god plass baksete og ellers en fantastisk god bil å kjøre.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Up_&_Away

mener det er hip som hap hvilken du velger

men det tror jeg ikke det er når du skal selge

om du vil selge bil nr 1 så tror jeg du taper veldig mye penger på denne i og med at den er såpass ny. Det merket iallefall jeg når vurderte å selge vår 2014 modell for å kjøpe Leaf

Endte med at jeg byttet ut vår 16 år gamle Rav i stede for en billigere elbil.

DERFOR hadde jeg valgt å selge bil nr 2 og dermed (som du sier) valgt Kona.

VW e-Up! nybil fra august 2018

hma

Jeg har en mistanke om at Kona kan bli knapp med tanke på plass til barnevogn (mulig jeg tar feil?).
Nye Leaf er best i klassen på bagasjeplass (435l). Den vil tilfredsstille alle behov du nevner, bortsett fra at langturer på 600km kommer til å ta litt ekstra tid i lading ca siste 200km (pga varmt batteri).
Kanskje Hyundai Ioniq er det beste valget for dere?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Elbil fundamentalist

Grei nok bagasjeplass om man ikke har kjøpt den aller største Emmaljunga'n


https://youtu.be/YGfl4PZyweU
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

geear

Sitat fra: hma på torsdag 07. juni 2018, klokken 21:20
Jeg har en mistanke om at Kona kan bli knapp med tanke på plass til barnevogn (mulig jeg tar feil?).
Nye Leaf er best i klassen på bagasjeplass (435l).
Kia Niro EV er den nye klasselederen, med 451 liter... ;)

Jeronan

#10
Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 08. juni 2018, klokken 01:52
Grei nok bagasjeplass om man ikke har kjøpt den aller største Emmaljunga'n


https://youtu.be/YGfl4PZyweU

That's laughable for an EV. It's like they forgot to remove the Fuel tank from the Fosil version.  :o

I think that is the downside with these new EV's being based on the existing fosil version and share the same production platform. Instead of a dedicated developed EV and maximize the advantages.  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hsa77

Sitat fra: gr på fredag 08. juni 2018, klokken 08:56
Sitat fra: hma på torsdag 07. juni 2018, klokken 21:20
Jeg har en mistanke om at Kona kan bli knapp med tanke på plass til barnevogn (mulig jeg tar feil?).
Nye Leaf er best i klassen på bagasjeplass (435l).
Kia Niro EV er den nye klasselederen, med 451 liter... ;)
Kanskje, prisen er vel ikke offentlig ennå så det gjenstår å se! Og ikke minst hvor lang leveringstid den får...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Elektro12

Sitat fra: hsa77 på fredag 08. juni 2018, klokken 19:55
Sitat fra: gr på fredag 08. juni 2018, klokken 08:56
Sitat fra: hma på torsdag 07. juni 2018, klokken 21:20
Jeg har en mistanke om at Kona kan bli knapp med tanke på plass til barnevogn (mulig jeg tar feil?).
Nye Leaf er best i klassen på bagasjeplass (435l).
Kia Niro EV er den nye klasselederen, med 451 liter... ;)
Kanskje, prisen er vel ikke offentlig ennå så det gjenstår å se! Og ikke minst hvor lang leveringstid den får...

Var innom Kia i går, de regnet med en pris litt over Kona, levering fra over nyttår hovedsaklig, men for meg som er på 20x-plass så mente de før jul var innen rekkevidde.

Niroen sitter lavere enn Kona. Kona følte jeg var SUV-aktig fra førersetet, Niro satte jeg meg mer ned i. Mye bedre plass i Niroen bak og EV-versjonen skal være enda litt lengre. Bagasjerommet i Niro virket 50% større enn Kona.

Kjøremessig virker Kona mye stabil og mindre vuggete enn Niroen. Begge biler har helt grei kvalitet og var lettkjørte og oversiktlige.

elektrolux

Spennende bil Kona:

Liker størrelsen (relativt liten) og at den forhåpentligvis har samme drivverk som Ioniq. (Autoseiling og permanent magnet serie motor for lavt forbruk)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Zeta_r

Ser rimelig lett ut å øke bagasjeroms plassen i Kona, bare å fjerne plata
og lage ny gulvplate. Det ble et helt annet bagasjerom på min Kia Soul ved å senke gulvet  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA