Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Volkswagen e-up VS Renault Zoe 240

Startet av Jeanett70, mandag 04. juni 2018, klokken 09:18

« forrige - neste »

Jeanett70

Jeg ønsker å gå til innkjøp av en elbil, og det står mellom e-up og Zoe 240. Grunnen til at det ikke blir Zoe 400, er at jeg sannsynligvis vil kjøpe brukt. Dette vil være en liten «konebil»/bil nr.2 som hovedsaklig skal brukes til og fra jobb, ca. 9 km hver vei (jeg jobber ca 5 dager i uken, og vil ha mulighet til å lade på jobb 1-2 dager i uken). Jeg vil også innimellom bruke den for å besøke familie, ca 22 km hver vei. «Hovedbilen» vår er en Tesla modelX, og det er den som vil bli brukt til langturer osv. 



Vi bor i et borettslag hvor det er to stk type 2 ladere fordelt på ca 10 elbiler. Bor i Bergen som ikke er kjent for å ha tosifret minusgrader om vinteren, men det hender (vet jo at kuldegrader reduserer batterikapasiteten).



Er det noen som har noen innspill? Jeg har prøvekjørt begge bilene, og må si at jeg egentlig likte e-up best. Grunnen til at jeg er usikker, er rekkevidden.  



Kom gjerne med innspill ifht reell rekkevidde, ladetid, pris på service/vedlikehold osv.



Er det forresten noen som har erfaring med å kjøpe en av disse bilene brukt? Tenker 2-3 år gamle.

minibiti

I have a 2 years old R240 and I manage 100 km easily during the winter and 180/200 km during the summer if I do not drive 100 km/h on the motorway :)
One thing I would check is if the Zoe is compatible with your charge at home. Having a Type 2 charger is not enough, you have to make sure it is TN compatible, not IT. If the charger gives 11 kW or more, then it should be ok. But maybe it is more common to have a TN grid in Bergen compared to Oslo...
You should also check that you can charge at work, either with the Type 2 cable that comes with the car, or with a cable that you can plug in the normal socket. Again, if the grid is IT, you will need a charger transforming that to TN, like the Zaptec portable or the "ladebøtte" from NoFuel.
The charging time depends on the charger's capacity. If you have a 3.6 kW charger, you get around 15% more capacity per hour.
The service price is around 1500 NOK for the first year, 2500 for the 2nd year and 4000 for the 3 year. Then you are back to year 1 :)

I am super happy with my Zoe, and one main reason is that it fits my needs :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Jeanett70

Minibiti: Thank you for your input! I appeticiate it. I will have to check out if we have IT or TN grid.

About the Zaptec portable... Can I charge the car both on TN and IT grid with the Zaptec? I see some of the cars at Finn.no comes with a Zaptec.

minibiti

No problem Jeanett :)

Yes you can use the Zaptec portable on any grid.
One little thing though: in order to dissipate the heat it creates, it has a built-in fan which is a bit noisy. So make sure the noise level it ok with you. Putting it under the car during charging helps a bit :)

Otherwise you have the ladebøtte (also ok with both TN and IT): http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe
It is totally silent but gets warm (not 100C but warm...) and weight 13 kg.

One more thing about both of these: the charging time is around half compared to a 3.6 kW charge, so around 8% capacity per hour.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

manifold

Jeg har ingen erfaringer med Zoe, men har en e-up som kjøres mer enn 20000 km pr. år.

For oss sto det også mellom Zoe og e-up. Det som til sist avgjorde, var kronglete ladeløsninger på Zoe. Som du har sett, må du ha spesielle trafoløsninger for å lade på IT-nett (som de fleste i Norge har), og Zoe har heller ikke muligheter for hurtiglading.

Med en vanlig ladeboks med type 2-kontakt kan e-up trekke 16A, dvs. i praksis rundt 3,6kW, slik at du får 2-2,5 mil rekkevidde pr. time. Det er i dagliglivet stor forskjell på 16A og 10A, som jeg forstår man er begrenset til med Zaptecs portable ladere. Dessuten kan e-up hurtiglades med 40kW, mens Zoe såvidt jeg husker bare kan trekke opptil 22kW på ladestasjoner. (Noen Zoe kan vel lade på over 40kW vekselstrøm, men det er svært få ladestasjoner som støtter dette.) For langkjøring der man uansett må hurtiglade vil e-up derfor være raskere.

Rekkevidden på e-up varierer sterkt over året - vi har sett ned mot 80 km i -15, mens det nå om sommeren ligger opp mot 120 km med vår bruk - og sikkert noe lengre om man holder seg borte fra motorveg etc.

Jeg ville ha valgt e-up igjen - for vår bruk kompenserer muligheten for hurtiglading og noe raskere hjemmelading for at batterikapasiteten på Zoe 240 er noe større. Dessuten er bilen morsom å kjøre.


Jeanett70

Minibiti: Thank you again! :-)

Manifold: Takker for gode innspill. Det ser ut til at det kan bli problematisk ifht ladeløsninger på Zoe ja. Jeg er helt enig i at e-up er morsom å kjøre! Jeg likte den egentlig veldig godt, men er bare i tvil grunnet rekkevidden. Opplever du det noen gang som et problem?

HCO

Vi har 2 stk Zoe (både R240 og R90), og nærmer oss 55.000 kjørte kilometer til sammen. Vi lever svært godt med Zoe, og det er enklere (og selvsagt mye billigere) enn å ha to bensinbiler. Men for vår del har dette mye å gjøre med at vi har enebolig med garasje, og dermed har hatt muligheten til å montere begge de medfølgende PodPoint'er (ladebokser inkludert skilletrafoer).

Dersom du ikke har egen garasje-/parkeringsplass med mulighet for å montere medfølgende PodPoint, og det heller ikke er TN-strøm i Type2-uttakene du har tilgang til, bør du antakelig ikke velge Zoe. For min egen del ville jeg ikke valgt elbil i det hele tatt dersom jeg ikke hadde hatt egen plass og mitt eget ladeuttak (eller i det minste mulighet til å lade 8 timer på jobb), men all respekt til de som orker det ekstra bryderiet.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

elektrolux

Har/hatt begge, og foretrakk e-Up på småturer og Zoe på lengre turer. (30+km)

Grunnen er at Zoe er mye tregere å få vekk is og få opp varmen i kupeen, men har skarpere kjøreegenskaper og langturskomfort.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HCO

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 05. juni 2018, klokken 09:58
(...) Zoe er mye tregere å få vekk is og få opp varmen i kupeen (...)

Nå har ikke jeg erfaring med E-Up, men våre Zoe varmer opp frontrute og kupé svært raskt - forvarmingen fjerner is fra frontruten raskere enn jeg klarer å skrape den.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Jeanett70

Det kan se ut som at e-up er det mest fornuftige mtp lademulighetene.
Grunnen til at jeg ønsker elbil selvom jeg må dele ladestasjon med andre, er at jeg jobber i sentrum og da må gjennom bomring hver dag = penger spart med elbil. Men tenker nok at vi er kommet oss i enebolig om 1-2 år og da vil det selvsagt bli enklere å lade.

manifold

Til spørsmålet ditt om rekkevidden på e-up oppleves som et problem:

Det er selvsagt avhengig av bruksmønster og om man har tilgang på annen bil. Vi kjøpte e-up som bil nummer 2, men har oppdaget at vi bruker e-upen mye mer enn vi så for oss da vi kjøpte. Det er som regel ikke rekkevidden, men plassen som er avgjørende i de tilfellene vi velger den andre bilen.

Med vårt bruksmønster skjer det svært skjelden at rekkevidden er en begrensning. Den typiske situasjonen vil oppstå på kalde dager, når bilen har vært en del i bruk i løpet av dagen (80+ km) med flere stopp og dermed behov for bruk av kupevarme. Dersom vi skal ut igjen like etter middag, kan det være knapt med strøm. Fem-ti minutter hurtiglading løser dette. Får bilen lade en time eller to hjemme, holder det rikelig til å kjøre barn hit og dit, uten hurtiglading. Men som sagt: med vårt bruksmønster (i underkant av 2000 km pr måned) oppstår dette problemet sjelden (vi har bare hurtigladet 2x10 minutter denne vinteren).

Som sagt ville jeg likevel ha foretrukket e-up fremfor Zoe 240 i denne situasjonen, i alle fall med vårt bruksmønster. Zoe har noe større rekkevidde, slik at denne situasjonen oppstår sjeldnere. Imidlertid får vi raskere hjemmelading med e-up (forskjellen på 16 og 10 A er betydelig), og e-up kan også hurtiglades.

Vi har brukt e-upen til noe langkjøring også, typisk 300-400 km. Det forventet vi ikke da vi kjøpte bilen. På slike turer må både Zoe 240 og e-up lades underveis. På slike turer er e-ups mulighet til ekte hurtiglading en stor fordel sammenlignet med Zoe 240.

Med det bruksmønsteret du skisserer, ser det ikke ut til at du vil bli begrenset av rekkevidden til e-up.

HCO

Sitat fra: manifold på tirsdag 05. juni 2018, klokken 12:22
Zoe har noe større rekkevidde, slik at denne situasjonen oppstår sjeldnere. Imidlertid får vi raskere hjemmelading med e-up (forskjellen på 16 og 10 A er betydelig), og e-up kan også hurtiglades.

Mener du med dette at du ikke kan lade Zoe på 16A? I så fall tar du feil. Zoe er blant de få bilene som støtter rask lading hjemme (det vil si på vekselstrøm). Teoretisk kan du ha 22kW hjemmelading av Zoe. I praksis vil det være vanskelig å få til mer enn 11kW for de fleste (16A 400V tre-fas).
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

manifold

@HCO: Jeg var uklar her - takk for korreksjon. Det jeg skrev, er knyttet til løsningen for å lade Zoe på IT-nett med portabel lader - da jeg så på dette, fant jeg bare løsninger som kan gi 10A på IT-nett. Dersom man må basere seg på potabel lader, blir hastigheten derfor relativt lav. Dersom man har mulighet for å installere stasjonær ladeløsning, er det selvsagt mulig (men ganske kostbart) med raskere lading også på IT-nett. I så fall lader Zoe raskere enn e-up hjemme. Og dersom man har TN-nett, er Zoe uovertruffen på (hjemme-)ladehastighet. Problemet med Zoe er at de aller fleste i Norge har IT-nett.

minibiti

Just for adding more data to this, here is a link to another post:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39251.msg676402#msg676402
The numbers are for a Zoe Q210 which is less efficient at charging at lower intensity.
But it roughly shows that using the Zaptec with 10A gives you around 1.5kW in the battery with the Zoe R240, whicle using the Podpoint charger with 16A gives you roughly the double, i.e 3 to 3.2 kW.
Hence my numbers at the beginning of this thread.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

HCO

#14
Sitat fra: manifold på tirsdag 05. juni 2018, klokken 13:46
Det jeg skrev, er knyttet til løsningen for å lade Zoe på IT-nett med portabel lader - da jeg så på dette, fant jeg bare løsninger som kan gi 10A på IT-nett. Dersom man må basere seg på potabel lader, blir hastigheten derfor relativt lav.

Uavhengig av bil, så er det ikke tillatt å lade 16A med schuko-kontakt. Man må altså over på industrikontakt eller fastmontert ladestasjon. Begge deler er tilgjengelig for Zoe. Jeg er gjerne med på at noen av løsningene ikke er hensiktsmessige i alle brukssituasjoner, f.eks. fordi en tung skilletrafo er en del av pakka, men det er mye feilinformasjon ute og går om at løsning x eller y ikke finnes for Zoe.

Her er et knippe løsninger fra nofuel.no, som antakelig er de som har gjort mest for å gjøre Zoe "gangbar" i Norge: http://www.nofuel.no/renault-zoe-lading
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA