Skrevet av Emne: Kona på finn.no  (Lest 32378 ganger)

bno

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Kona på finn.no
« Svar #435 på: torsdag 13. september 2018, klokken 18:59 »
Er nå det helt riktig? Om man bestiller en Jaguar nå?
Ser at det er stadige utsettelser på levering ifølge dem som venter inne på Jaguarseksjonen av forumet

Foreløpig er det vel Q2 som skisseres om det bestilles nå. Nederland er prioritert frem til nyttår pga. varslede skatteendringer. Som du skriver er det vel ingen som har fått ennå.

Reelt starter vel iPace på 604000 - vinterpakke må man jo ha. Da har man en større bil enn Kona, firehjulsdrift, app, oppvarmet frontrute og generelt bedre kjøreopplevelse (forbehold: Har ikke kjørt Kona. Har en Ioniq, og har prøvekjørt iPace) og bedre polish på det meste. Man mangler adaptiv cruise control, varme i setene, skinnseter og HUD - alt er tilgjengelig, men koster. Med dette lagt til er man oppe på drøyt 650 000.

Prøvekjørte I-pace i dag. En flott bil. Med det utstyret du nevner tror jeg prisen vil ligge mer mot 675-680 slik jeg oppfattet det med levering mai.
Jeg kjører Kona med alt utstyr inkl soltak etc. Når jeg tenker på prisen og at den bruker ca. 90% mer energi så var ikke valget så vanskelig for meg. Den slo jeg fra meg og er veldig fornøyd med Kona. Men man kan ikke sette disse to bilene opp mot hverandre. Man får en feiende flott bil i i-pace, men jaggu synes jeg at Kona er bra au i relative termer.
Tesla Model ≡ RN10779**** 31.03.16 
2017 AmperaE Mottatt 26.5.2017
Leaf 2012 Solgt
2 x E-Golf 2014 Solgt
E-Up 2015 Endelig kvitt min siste VW 22.5.2017 en merkedag

bno

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #436 på: torsdag 13. september 2018, klokken 19:01 »
Kona vs I-Pace er et spesielt tilfelle. Jeg har hatt Kona og får I-Pace om noen uker (sies det).

Rekkevidde går klart i Kona sin favør, sammen med pris. Resten er soleklart i I-Pace sin favør. Det blir en liten kattunge med lange bein mot en sikkelig voksen rasekatt. Har ikke kjørt rensket I-Pace, men kan ikke se noen annen grunn til å ta Kona enn økonomi.

Det er 150-200 k mellom dem som gjør valget enkelt for de fleste. Så konklusjonen er at Kona til selv 460 har ikke konkuranse av hverken ny eller brukt I-Pace
Enig
Tesla Model ≡ RN10779**** 31.03.16 
2017 AmperaE Mottatt 26.5.2017
Leaf 2012 Solgt
2 x E-Golf 2014 Solgt
E-Up 2015 Endelig kvitt min siste VW 22.5.2017 en merkedag

xyzzy

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #437 på: torsdag 13. september 2018, klokken 20:24 »

Prøvekjørte I-pace i dag. En flott bil. Med det utstyret du nevner tror jeg prisen vil ligge mer mot 675-680 slik jeg oppfattet det med levering mai.
Jeg kjører Kona med alt utstyr inkl soltak etc. Når jeg tenker på prisen og at den bruker ca. 90% mer energi så var ikke valget så vanskelig for meg. Den slo jeg fra meg og er veldig fornøyd med Kona. Men man kan ikke sette disse to bilene opp mot hverandre. Man får en feiende flott bil i i-pace, men jaggu synes jeg at Kona er bra au i relative termer.

Med den specen blir det 656 600 kroner.

Den bruker mer energi, men har også større batteri. Det blir spennende å se reell rekkevidde. Kona er en bra bil, men "problemet" her er at den selges så mye over leverandørens pris at den nærmer seg divisjonen over, prismessig.  En ribbet Jaguar begynner å nærme seg bare 150 000 over den prisen på 450 000 som ble skissert... og den har en god del som mangler på Konaen.
50000 til, og divisjonsforskjellen er tydelig.

Ble også svært skuffet over at Kona ble lansert uten app (Hyundai/Kia er vel nå eneste elbilleverandør uten) og at setene manglet minne slik Ioniqen min har - et stort skritt tilbake. Nå vurderes vel mest Niro (fornuft) og Jaguar (hjerte).

Gordon Retriever

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #438 på: fredag 14. september 2018, klokken 12:54 »
Det er fortsatt noe spesielt ved elbilmarkedet når så forskjellige biler kan holdes opp som alternativer til hverandre.

Gordon Retriever

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #439 på: fredag 14. september 2018, klokken 12:58 »
Biler i det sentrale Østlandsområdet har tydeligvis potensiale til å selge kanske kjapt.

Her er en som later til å ha blitt solgt i løpet av en times tid.

Zuexi

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #440 på: fredag 14. september 2018, klokken 13:04 »
Kom ut en rød fra forhandler nå.
Trolig den som ble solgt tidligere denne uken.

Pepsipepsi

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #441 på: fredag 14. september 2018, klokken 17:06 »
Bilene går unna om dagen, ser ut som kr 429 er normalen nå. Uten vinterhjul. Forutsatt kurrant farge og lokasjon. Bil lagt ut til 429 i går. Borte fra finn nå.

knut.aulie

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #442 på: fredag 14. september 2018, klokken 18:05 »
Ser ut som bruktpriser på 2017 Ampera-E er på vei litt oppover også. Tror Kona og Ae vil påvirke hverandres bruktsalg

Gordon Retriever

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #443 på: lørdag 15. september 2018, klokken 00:40 »
Da var nok en av finn-annonsene deaktivert, slik at det nå er fire aktive annonser - tre av disse ble publisert fredag 14. september, den fjerde ser ut til å stamme fra 29. august.

arthur

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #444 på: lørdag 15. september 2018, klokken 05:51 »
Som en av de (få) aktive annonsene så er det interessant å se hvor mange forhandlere som tar kontakt og gir gode bud på bilen! Disse har en kunde som de leter etter bil på vegne av og de vil reise langt, og raskt, for å få tak i bilen.

Man må heller ikke glemme at når man ser antall aktive annonser så er det ikke så rent sjeldent at også noen av disse er solgt for folk er litt sløve til å merke/slette annonser etter min erfaring over tid.

arthur

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #445 på: lørdag 15. september 2018, klokken 17:17 »
Og nå er det kun to annonser igjen så her går det unna!

Biff

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #446 på: lørdag 15. september 2018, klokken 17:31 »
Hva tror dere prisen blir for grunnutgaven? Er det rimelig å regne at denne blir 20,000 billigere enn de som ligger ut nå? Dvs en salgspris på 400,000-410,000?

Jeg tenker selvfølgelig uten marked supply and demand effekt osv

Gordon Retriever

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #447 på: lørdag 15. september 2018, klokken 19:02 »
Akkurat nå ser det ut som det er Kona i seg selv som er prissettende - vinterhjul, lakk, soltak ser ikke ut til å spille særlig rolle.  Så lenge tilbudet er mindre enn etterspørselen, tviler jeg på tekstilsetene vil koste så mye som 10.000 mindre på bruktmarkedet.

Gordon Retriever

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #448 på: lørdag 15. september 2018, klokken 19:06 »
Tidligere i dag forsvant en annonse etter kort tid; 429.000 uten vinterhjul.  Ser ut som noen gjorde et kupp.

Stjørdal, forhandler, 445.000, ikke vinterhjul.

trykkertor

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #449 på: lørdag 15. september 2018, klokken 19:07 »
En som prøver 445.000 nå.