Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kona på finn.no

Startet av Kjetil1986, søndag 03. juni 2018, klokken 18:12

« forrige - neste »

Limodriver

Jeg har også reflektert rundt en skade som medfører at bilen blir kondemnert. I utgangspunktet skal en ha dekket kostnaden for å skaffe tilsvarende bil.

Det kan ikke være utslagsgivende for erstatningsbeløpet om en har gitt mer eller mindre enn det beløpet en kan skaffe tilsvarende bil for. Forsikringsselskapet kan heller ikke kreve at en venter i to år for å skaffe ny bil uten å sørge for tilgang til en tilsvarende bil i ventetiden.

Min konklusjon er at forsikringsselskapet nok må utbetale et beløp som er stort nok til at du kan skaffe en bil innen rimelig tid. Da er det bare å håpe at lånet har blitt nedbetalt i takt med verdireduksjonen. Ellers vil en fortsette å betale på bilen en ikke lenger har.

Jeg tror nok forsikringsselskapet vil sprelle på kroken så jeg håper å unngå å komme i en slik situasjon.

arthur

Sitat fra: Biff på mandag 24. september 2018, klokken 23:04
Sitat fra: Limodriver på mandag 24. september 2018, klokken 22:52
vi kan gå på en tilsvarende smell som på slutten av 80-tallet.

Jeg er født på 90-tallet så jeg har ikke peiling på hva du snakker om. Utdyp. Og ja, lån er noe drit, men hvem har vel 350,000 til overs å bruke på bil?

Hvis du googler "jappetiden" så får du sikkert opp litt svar på det. Til og med kjente norske banker gikk konkurs den gang. Mulig du husker finanskrisen i 2008/2009?
Hvis du ser på de annonsene som ligger ute vil du også se om bilen/e er beheftet med gjeld, eller ikke, og hvor mye. Har sjekket flere konaer som er til salgs fra privatpersoner og som ikke har noen heftelser så ja, det finnes en god del som har pengene til å kjøpe det de kjøper. Hadde heller ikke noen heftelse på min kona som jeg solgte igjen i forrige uke.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

navyelsen

Sitat fra: Limodriver på tirsdag 25. september 2018, klokken 00:35
Jeg har også reflektert rundt en skade som medfører at bilen blir kondemnert. I utgangspunktet skal en ha dekket kostnaden for å skaffe tilsvarende bil.

Min konklusjon er at forsikringsselskapet nok må utbetale et beløp som er stort nok til at du kan skaffe en bil innen rimelig tid. Da er det bare å håpe at lånet har blitt nedbetalt i takt med verdireduksjonen. Ellers vil en fortsette å betale på bilen en ikke lenger har.

I teorien har du nok rett. Men er ikke sikker på at forsikringsselskapet er enig. Tipper du får tilbake salgssummen (325K +++) så kan du enten vente i to år på en ny, eller kjøpe en ny Leaf2.0.

Ellers kunne folk nesten spekulert i å vrake elbiler. Kjøpe en Kona, vrake den, og tjent 100.000 kr :)
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

tuono

#483
Såvidt meg bekjent så medfører kondemnering at du får utbetalt den tekniske verdien bilen er taksert til å ha innen hendelsen. Ikke markedsverdien. Men så sjekket jeg litt opp og fant dette på nettsidene til et forsikringsselskap

Kondemnasjon hva betyr det egentlig?
I tilfeller hvor det verken vil være økonomisk eller teknisk forsvarlig å reparere bilen etter en skade, vil vi kondemnere bilen. Det betyr at vår tekniske avdeling vurderer bilen verdi opp mot markedsverdi på tilsvarende bil. Denne vurderingen vil være grunnlaget for erstatningstilbudet du vil motta for din bil.


Det kan jo være ganske interessant å ta med i denne (hypotetiske) diskusjonen.  Hvordan vil dette praktiseres i dagens elbilmarked? Så spørs det jo om de da velger å beregne markedsverdi ut fra salgspris hos merkeforhandler eller salgspris på finn.no?

arthur

Ingen tvil om at du har et øpoeng, men tviler fortsat på at alle som kjøper en bil til 350.000 ikke kan cashe ut bilen. Vel, jeg vet faktisk det siden jeg gjorde det selv. Kjøperen av bilen gjorde forøvrig det samme.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Forsikringsselskaper har veldig gode avtaler med bilprodusentene.

Sjekket dette i forhold til min Ae når den var ny. Forsikringsselskapet var da sikker på at de kunne skaffe en ny Ae om min ble skadet. Det vil være lettere med Kona vil jeg tro da de tross alt leverer litt mer enn Opel/GM

andy99

En forhandler som prøver å få ned prisene?
Litt rart etter siste dagers omtaler, eks tv2 hjelper deg, dinside.no etc

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133056222
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

ID4

Se på regdato: 042019!!!

Har han bilen tro?

tuono

Pussig.... Han kunne i det minste funnet riktig bilde.

Gordon Retriever

Observert i en annen annonse:
Sitat1. gang registrert 01.02.2019
Link.

Kan det tenkes at enkelte som venter på Kona frykter at finn-prisene vil falle før bilen leveres, og ønsker en avtale om salg med dagens priser?  :-\

Myrvang

https://evimport.no/kommer/

Blir vel vanskelig å selge for over 400.000,- fremover nå...
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

arthur

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 02. november 2018, klokken 19:45
Observert i en annen annonse:
Sitat1. gang registrert 01.02.2019
Link.

Kan det tenkes at enkelte som venter på Kona frykter at finn-prisene vil falle før bilen leveres, og ønsker en avtale om salg med dagens priser?  :-\

Er det ikke dette som strider mot retningslinjene på finn(selge en bil du ikke har enda)?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

e-curious

Selges for uten vinterdekk, for kunde

AmocoCadiz

og solgt!
Levering april 2019?
(står registrert dato 04/2019 i annonsen)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA