Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rapport langkjøring Ioniq EV

Startet av aasen90, lørdag 02. juni 2018, klokken 14:20

« forrige - neste »

aasen90

Etter å ha eid en ioniq EV i snart 2 døgn er det på tide å komme med en liten rapport.
Bilen har teknikkpakke, skinnseter og sota alle lovlige ruter.

Måtte kjøre indre østfold(askim) - hedmark tur-retur for å hente noen papirer.
Hver vei er 183km i følge google maps, totalt 366km.

Har kjørt ganske så likt hele veien som det jeg ville kjørt med bensin/dieselbil. Jeg har hatt på AC (bare fører), samt ventilerte seter. Jeg har ligget 10-20 km't over fartsgrensen på motorveien. Jeg bruker regenerering bare til bremsing, ellers lar jeg den alltid trille.

Kjørte hjemmefra 0800 med "full tank". Må kjøre ca 6 km på små landeveier med oppover og nedoverbakker før jeg kommer til motorveien. Utifra Egotrip så måtte jeg beregne to ladestopp på vei til Hedmark, så var derfor litt irritabel ved avreise.

Etter å ha kjørt 131 km valgte jeg å stoppe en kjapp tur på circle K minnesund. Kjøpte en baguette, og lot bilen lade ca 10 minutter før jeg kjørte videre. Med påfyll i fører og bil bar det ut på motorveien igjen, riktignok i feil retning, men snudde da jeg oppdaget feilen etter ca 10 km :P

Vel framme i Hedmark ble bilen plassert på en hurtiglader, og ladet maks opp (95%) før jeg vendte nesa hjemover.

Samme kjørestil som på vei opp, men hadde nå kanskje litt mer styrke på AC. Etter å ha kjørt ca 145km, valgte jeg å stoppe innom McDonalds nygaardskrysset for å kjøpe meg en is. Koblet meg samtidig på hurtigladeren. Da var det i følge GPSen ca 41 km hjem, og jeg hadde 53km rekkevidde. bilen hadde rukket å lade i 9 minutter før jeg hadde kjøpt og fortært isen.

Konklusjon:
Har egentlig hatt følelsen av at man må kjøre provoserende fornuftig om man skal klare å hente en akseptabel rekkevidde ut av batteriene. Jeg har mer eller mindre ligget i venstre-feltet hele turen, brukt AC, ventilerte seter og stereo. Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke hadde trengt å lade på vei hjem, men når man ser soft-is til 9kr så taper man penger om man ikke stopper. Forbruke denne turen med effektiv kjøring har bare vært på 1,36kw/mil.

Min rekkeviddeangst er isåfall nesten kurert. Det største problemet under turen var å få ladet med fortum charge and drive appen samt avslutte ladingen når man er ferdig.


AppleKnocker

 :+1:

Nesten gang er du litt modigere og trenger bare å lade på destinasjonen  ;)
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Myrknir

Godt å se at går an å bli kurert for den. Dette var en av de store tingene som veide imot da jeg skulle bestille en Ioniq. Har i perioder vært fristende å hoppe over på biler med større batteri, men ser ut som Ioniq klarer seg bra med det lille den har.
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

Zimon

Tommel opp for det. Får min med teknikkpakke og skinnseter nå til uka, spent som en liten unge i gode og lekebutikker. :D

Jeg har nok ikke følt på noe rekkeviddeangst pga at Ioniq har flere ganger bevist at den er konkurransedyktig på rekkevidde pga at den er så effektiv i forhold til mange andre biler. Så blir spennende å få sine egne erfaring her snart. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

aasen90

Anbefaler deg at du får rutene sota. Koster 4750, også gjør det noe med helhetsinntrykket

Zimon

Har allerede bestilt med soting, det gjorde jeg i Oktober ved kontraktskriving. Blir Marina Blue farge, teknikkpakke, skinnseter, soting av bakruter bak B stolpe + bakruten og det blir satt inn gummimatte på bagasjerom + foliering av lister for å unngå riper.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA