Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterhjul Kona - pris, dimensjon, type

Startet av Gordon Retriever, lørdag 02. juni 2018, klokken 14:01

« forrige - neste »

CitB59EL

Kjenner ikke Kona sine hjul-men 17" er jo spesielt utformet for lavt forbruk! Har selv gått fra 15" stål med kapsel til 16" alu utformet for lav luftmotstand på min Berlingo. Nokian R2 dekk i 195 begge gangene. Forbruket gikk ikke merkbart opp fra 15" til 16" så utforming av felger har en del å si! Ville valgt 17" org felger+R3 på denne bilen hvis en tenker på maks rekkevidde. evt 16" fra f.eks ioniq hvis disse passer(har ikke sjekket). En fordel med org felger er jo at en kan skifte ut 1 felg hvis ting går i stykker+at en får kjøpt felger når bilen er 4 år gammel løst. Dette er ikke alltid like enkelt på pakker.   

Touring

Sitat fra: Limodriver på mandag 04. juni 2018, klokken 18:04
Forhandler antydet ca 13000 for 16 tommers originale felger med vinterdekk ink mva. Dvs ca 10500 eks mva - da velger jeg 16 tommers originale vinterhjul.

Det blir noe annet ja. Har du noe bilde av hvordan de felgene ser ut?

Zattaxu

Se vedlagte bilder for alternative størrelsesvarianter på fossil-versjonen, hentet fra Hyundai Australia.

rmon

Jeg fikk dette fra Hyundai ang. Kona electric: Når det gjelder felg, er det ikke mulig å sette på mindre enn 17''. Dette grunnet størrelsen på skivebremsene.

Limodriver

Helt utrolig, jeg fikk skriftlig fra Hyundai at det var mulig med 16 tommer på Kona Electric. Dette fikk jeg også opplyst muntlig av Mobile på Ensjø.

Da får jeg sende en ny skriftlig henvendelse der jeg spør på nytt.

trykkertor

Vardet ikke samme rotet med Ampera-e?
Forhandlere mente 17" var minste mulige pga bremsekalipper, men flere eiere prøvde 16" på, det passet og de tok bilde av det....

Gordon Retriever

Det stemmer nok.  Kryssitering fra Ampera-E/Bolt-forumet:

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 04. juli 2017, klokken 21:20
Sitat fra: Olemann på tirsdag 04. juli 2017, klokken 18:57
Tenkte det samme, men Opel fortalte meg at 16" ikke passer....hva nå passe i denne forbindelse betyr.
Enig i at 16" er mer økonomisk, og antagelig også mer komfortabelt. 

Kan du si noe mer om 16 vs 17" og vet du at de du vurderer passer til bilen?



Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 04. juli 2017, klokken 10:06
Jeg står å vingler i forhold til et tilbud om sorte 16" med Nokian R2 til 11k kr med Tpms

Tror egentlig at det er det mest komfortable og økonomiske


Vil si at jeg har gått så langt at 16" felg er montert på bilen og sjekket klaring

Den dimensjonen jeg fikk foreslått vil øke omkrets med 2%, noe som er innenfor lovkrav med god margin.

Det som er kjedelig er at prisen er lik prisen på 17". 16" burde være billigere...

Counterpointer


fonberg

Sitat fra: trykkertor på mandag 04. juni 2018, klokken 22:26
Vardet ikke samme rotet med Ampera-e?
Forhandlere mente 17" var minste mulige pga bremsekalipper, men flere eiere prøvde 16" på, det passet og de tok bilde av det....

Var det samme med Leaf tilbake i 2012 også, 16 ble påstått å være minste som hadde plass til bremsene. Vi har kjørt 15-felger i seks vintre nå, vet en god del andre også gjør det.
Kjøpte forresten ikke vinterhjul av forhandler, og sparte 4500 på det.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Optimus_Pi

Hei,

Jeg fikk en pris på piggfri vinterhjul/dekk for 16.900 NOK og TPMS ventiler for 3500 NOK, altså totalt skal de ha 20.400 NOK for vinterdekkene, fra Hyundai forhandleren - Hyundai Kona Electric.  Jeg tente med engang at det høres ganske mye ut. Hvor kan jeg eventuelt kjøpe for bedre pris? Og vet noen her hva slags felg og dekk vi får for den prisen der?

Her er det snakk om 17".

Takk.

andy99

Sitat fra: Optimus_Pi på tirsdag 05. juni 2018, klokken 09:31
Hei,

Jeg fikk en pris på piggfri vinterhjul/dekk for 16.900 NOK og TPMS ventiler for 3500 NOK, altså totalt skal de ha 20.400 NOK for vinterdekkene, fra Hyundai forhandleren - Hyundai Kona Electric.  Jeg tente med engang at det høres ganske mye ut. Hvor kan jeg eventuelt kjøpe for bedre pris? Og vet noen her hva slags felg og dekk vi får for den prisen der?

Her er det snakk om 17".

Takk.

Sikker på at du har bedt om pris sammen med bilen, dvs momsfritt?
Hvis ja, så er min anbefaling om å bytte forhandler! Flere av oss som har fått tilbud på 15000 kr for vinterhjul...
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

tangofor2

Som leaf13 har jeg vurdert å få vinterdekk på originalfelg og "kaste bort" litt rekkevidde på å kjøpe andre (17 eller 18 toms) sommerfelg hos annen forhandler. Noen som har noen ide om hvor mye rekkeviddetap man kan beregne på å bruke andre felger? Kan vel ikke være så mange % det er snakk om (gitt at jeg bruker original dekkdimensjon)?

Optimus_Pi

Sitat fra: andy99 på tirsdag 05. juni 2018, klokken 09:37
Sitat fra: Optimus_Pi på tirsdag 05. juni 2018, klokken 09:31
Hei,

Jeg fikk en pris på piggfri vinterhjul/dekk for 16.900 NOK og TPMS ventiler for 3500 NOK, altså totalt skal de ha 20.400 NOK for vinterdekkene, fra Hyundai forhandleren - Hyundai Kona Electric.  Jeg tente med engang at det høres ganske mye ut. Hvor kan jeg eventuelt kjøpe for bedre pris? Og vet noen her hva slags felg og dekk vi får for den prisen der?



Her er det snakk om 17".

Takk.

Sikker på at du har bedt om pris sammen med bilen, dvs momsfritt?
Hvis ja, så er min anbefaling om å bytte forhandler! Flere av oss som har fått tilbud på 15000 kr for vinterhjul...

Vinterdekk og TPMS var inkl. mva :/

Men jeg kan kreve momsfritt for vinterdekk?

andy99

Sitat fra: Optimus_Pi på tirsdag 05. juni 2018, klokken 10:02
Sitat fra: andy99 på tirsdag 05. juni 2018, klokken 09:37
Sitat fra: Optimus_Pi på tirsdag 05. juni 2018, klokken 09:31
Hei,

Jeg fikk en pris på piggfri vinterhjul/dekk for 16.900 NOK og TPMS ventiler for 3500 NOK, altså totalt skal de ha 20.400 NOK for vinterdekkene, fra Hyundai forhandleren - Hyundai Kona Electric.  Jeg tente med engang at det høres ganske mye ut. Hvor kan jeg eventuelt kjøpe for bedre pris? Og vet noen her hva slags felg og dekk vi får for den prisen der?



Her er det snakk om 17".

Takk.

Sikker på at du har bedt om pris sammen med bilen, dvs momsfritt?
Hvis ja, så er min anbefaling om å bytte forhandler! Flere av oss som har fått tilbud på 15000 kr for vinterhjul...

Vinterdekk og TPMS var inkl. mva :/

Men jeg kan kreve momsfritt for vinterdekk?

Ja det er momsfritt når du bestiller sammen med bilen. Det vet forhandleren..
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Limodriver

Utfordringen er hva som er momsfritt. Det forhandleren sier er momsfritt er momsfritt så lenge det ikke står oppført mva på fakturaen. Jeg har en fornemmelse av at forhandlerne tar samme pris for vinterhjul til elbil som til fossilbil. Eneste forskjellen blir deres økende avanse.

Dette har jeg forsåvidt fått underbygget ved å sjekke pris på originale Hyundaifelger i Sverige og legge til pris på dekk. Dette vil være priser med mva og jeg havnet 4-5000 kr under vinterhjulprosene forhandlere oppgir.

Så lenge forhandlerne oppgir like priser vet de at veldig mange biter i det sure eplet og kjøper. Ja, de mister noen salg, men langt fra merfortjenesten de oppnår totalt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA