Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Salg av kønummer - er det lov?

Startet av Berri, fredag 01. juni 2018, klokken 12:39

« forrige - neste »

Billabong

Ingen bilforhandler kan pålegge en kjøper noe som ikke har juridiske holdepunkter. Derfor blir diskusjonen om hvordan man skal håndtere spekulanter bare dum. Det Hyundai kan gjøre er å ikke akseptere at de med kønummer bytter eller selger sin plass, noe jeg syns er helt i orden da det bare hadde vært rot of tull ut av det.
Om noen så ønsker å kjøpe en Kona for så å selge med fortjeneste klarer ikke jeg å se problemet. Selgeren tar en helt klar sjanse og kan risikere å sitte igjen med et tap. Å når det finnes kjøpere som er villige til å betale mer for en bil en dét det er verdt for å få en bil på dagen som andre må vente måneder på bør det være helt uproblematisk.
Det er ikke mange som hadde takket nei til å få mer betalt for bilen sin en dét den er verdt i en ærlig bilhandel.

Amoss

Sitat fra: Limodriver på onsdag 13. juni 2018, klokken 17:23
Forbrukerkjøpsloven definerer i §1 forbruker som "en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet."

Ja, og om Hyundai kan bevise at bilen har blitt handlet inn som ett ledd i næringsvirksomhet så gjelder altså ikke forbruker-kjøpsloven. Her kan vi sikkert krangle masse om hva som skal til for å definere noe som næringkjøp eller ei, men det ser jeg ikke som min oppgave å gjøre. Jeg bare påpeker her at Hyundai tydeligvis mener kjøp for videresalg er å regne som næringkjøp ihht. loven.

Det vi alle - forhåpentligvis - er enige om:
1. Forbruker-kjøpsloven er som du helt korrekt sier ufravikelig. Hverken Hyundai eller andre bilselgere kan begrense garantivilkårene for en solgt bil som blir videresolgt i etterkant.
2. For salg til næringsvirksomheter gjelder ikke forbruker-kjøpsloven.
3. Hyundai skriver i sine betingelser at garantibetingelsene ikke gjelder for biler som blir kjøpt kun for videresalg.

Ut fra dette - som vi forhåpentligvis alle er enige om - så er #3 en umulighet dersom de altså ikke definerer "kjøp av bil primært for å videreselge (med gevinst)" som "ett ledd i en næringsvirksomhet".

At det normalt kan være vanskelig å bevise i etterkant om bilen ble kjøpt primært for videresalg eller ei er vi også helt enige om. Det kan finnes mange grunner til at behovet har endret seg el.lign. mellom kontraktsinngåelse og avhenting av ny bil. Det jeg påpekte var at når bilen har vært avertert tilsalgs på finn.no før kontraktsinngåelse så har de alle de bevis de trenger for dette.

Hvordan det stiller seg juridisk å definere ett salg som "ledd i en næringsvirksomhet" dersom hensikten helt klart er å videreselge bilen er ikke noe jeg kan svare på da jeg er ikke noen advokat. Men du kan være trygg på at Hyundai har hatt advokater som har sett igjennom og/eller valgt ordlyden i disse betingelsene før de ble lagt ut. Så de regner tydeligvis med at de har sitt på det tørre...

Jeg ville i alle fall ikke tatt sjansen på å kjøpe via noen av disse som har avertert bilen tilsalgs før kontraktsignering. Ikke at det er aktuelt da jeg har ett mye lavere kønummer enn noen av disse jeg har sett i alle fall, og jeg uansett ser ut til å falle på "ikke skrive kontakt".
Model S 85D

Limodriver

"Ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet" som er kravet i forbrukerkjøpsloven vil ikke felle en som inngår kontrakt og selger gjenstanden før den er levert. Hovedsakelig er en forsterkning av kravet om at det må være næringsvirksomhet av et ikke ubetydelig omfang.

Visere påpekes at den skal selges med gevinst som et element. Hvorvidt du tjener eller taper på å selge en gjenstand avgjør ikke om forbrukerkjøpsloven kan settes til side.

Selvfølgelig har Hyundai brukt advokater til å utforme vilkårene. Dette er imidlertid ikke en forsikring for at alle vilkår er holdbare juridisk. Advokater er bevisste på at vilkår som ikke holder juridisk likefullt vil ha en effekt og lar dem stå inntil de blir utfordret. Forbrukertilsynet er et organ som er opprettet nettopp for å påse at virksomheter følger gjeldende rett for markedsføring og avtaler. Dersom det ikke var virksomheter som bryter gjeldende rett ville det uke være behov for Forbrukertilsynet.  Forbrukertilsynet har nå fått sansksjonsmyndighet nettopp for at virksomheter med hjelp av sine advokater ikke skal trenere prosesser.

Amoss

Sitat fra: Limodriver på onsdag 13. juni 2018, klokken 20:48
Forbrukertilsynet er et organ som er opprettet nettopp for å påse at virksomheter følger gjeldende rett for markedsføring og avtaler. Dersom det ikke var virksomheter som bryter gjeldende rett ville det uke være behov for Forbrukertilsynet.  Forbrukertilsynet har nå fått sansksjonsmyndighet nettopp for at virksomheter med hjelp av sine advokater ikke skal trenere prosesser.

Da regner jeg med at du nå har rapportert inn disse vilkårene til Hyundai, slik at vi får en korrekt juridisk vurdering av disse fra Forbrukertilsynet...
Model S 85D

Limodriver

Sitat fra: Amoss på onsdag 13. juni 2018, klokken 22:11

Da regner jeg med at du nå har rapportert inn disse vilkårene til Hyundai, slik at vi får en korrekt juridisk vurdering av disse fra Forbrukertilsynet...

Jeg ble så redd etter at du hadde konkludert med drosjesjåførjussen din at en mister alle rettigheter om en selger en Hyundai før den er levert. Tenk om advokatene til Hyundai kommer og tar meg, når du har advart med din klokskap. Jeg tør ikke rapportere Hyundai til Forbrukertilsynet under slike omstendigheter.

Trond.m

Jeg forstår ikke helt hva dere diskuterer her. Jeg har signert en kontrakt og det er en standard forbrukerkjøpskontrakt. Der er det naturligvis ikke noen begrensninger knyttet til min disposisjonsrett. Hyundai kan skrive og mene hva de vil uten at det får betydning. De kan i teorien begrense garantien på bilen ved videresalg så lenge den ikke blir dårligere enn lovfestet reklamasjonsrett. Men det vil jo gå ut over dem selv, for hvem vil kjøpe bil for en selskap der garantien ikke følger bilen ved videresalg ?

Limodriver

Det er korrekt.

Det er imidlertid noen som er av den oppfatningen at om en videreselger bilen og  spesielt før den er levert har Hyundai rett og mulighet til å fraskrive seg garanti/reklamasjonsansvar.

arthur

Sitat fra: Amoss på onsdag 13. juni 2018, klokken 20:23
Sitat fra: Limodriver på onsdag 13. juni 2018, klokken 17:23
Forbrukerkjøpsloven definerer i §1 forbruker som "en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet."

Det vi alle - forhåpentligvis - er enige om:
1. Forbruker-kjøpsloven er som du helt korrekt sier ufravikelig. Hverken Hyundai eller andre bilselgere kan begrense garantivilkårene for en solgt bil som blir videresolgt i etterkant.
2. For salg til næringsvirksomheter gjelder ikke forbruker-kjøpsloven.
3. Hyundai skriver i sine betingelser at garantibetingelsene ikke gjelder for biler som blir kjøpt kun for videresalg.

Jeg pleier å si at det spiller ingen rolle for meg hva forhandler/produsent sier i/om sine garantibetingelser for de kan uansett ikke komme seg fri av loven enten det er Forbrukerkjøpsloven eller Kjøpsloven. En garanti har kun en verdi hvis denne gir en rettighetet utover en av de nevnte lover.
At jeg som privatperson, pensjonist og uten registrert næringsvirksomhet skal falle inn under "kjøpt for fortjeneste og dermed næring" tror jeg ingen advokat vil gidde å røre om de blir kontaktet av Hyundai. I alle fall ingen seriøs advokat.

Nå har jeg bekreftet en Kona, vil signere kontrakt om noen uker, men selger gladelig denne med fortjeneste, og uten bekymring, hvis Niro kommer "tidsnok" og til en for meg akseptabel pris.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sendte forøvrig melding til potensiell selger av kølapp for 10.000 og spurte hvordan han så for seg at et oppgjør skulle finne sted, men ikke hørt noe tilbake. Hører trolig heller aldri noe.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amoss

Sitat fra: TM på torsdag 14. juni 2018, klokken 05:45
Jeg forstår ikke helt hva dere diskuterer her.

Vi diskuterer ordlyden i garantibestemmelsene som indikerer at Hyundai ikke ser på det som ett forbrukerkjøp dersom man bestiller bilen bare med den hensikten å selge den videre:
Sitat fra: Crown på fredag 01. juni 2018, klokken 14:55
Det kan jo bli litt moro med garantiklausulen da:

"Hyundais garantiprogram er et uttrykk for Hyundais kvalitetsprodukter. Garantien gjelder også hvis bilen skifter eier.

* Kunden betyr en person, bedrift eller en hvilken som helst annen enhet som kjøper (i) et Hyundai kjøretøy fra en autorisert Hyundai forhandler og ikke i den hensikt å videreselge den eller, (ii) et Hyundai kjøretøy som har vært opprinnelig kjøpt av en autorisert Hyundai forhandler av en person, selskap eller en annen enhet uten formål for videresalg."

Noen her mener at dette umulig kan være en lovlig begrensning, men tør tydeligvis ikke rapportere dette inn til korrekte myndigheter for å få det belyst, og velger heller å sjikanere de som påpeker hva Hyundai tydeligvis mener med ordlyden.

Model S 85D

Billabong

Jeg tror hensikten er å unngå at spekulanter kjøper opp ti, femti eller hundre biler med det formålet å selge de videre mwd fortjeneste. Med disse reglene kan de demme opp for dette. Eks: Auto AS gjør en avtale tvilsom avtale med 10 personer, de får alle 10000 får å skrive seg på venteliste, når bilene ankommer butikken selges de med 50.000 fortjeneste. Butikken sitter igjen med 400.000. Når Hyundai får greie på dette kan de sette igang tiltak, som å nekte garanti og service på disse bilene.
Med andre ord, jeg tror ikke Hyundai bryr seg om hva Per, Ola og Ali gjør med bilene sine etter at den er i deres besittelse.

tugit

Sitat fra: Billabong på torsdag 14. juni 2018, klokken 09:41
Jeg tror hensikten er å unngå at spekulanter kjøper opp ti, femti eller hundre biler med det formålet å selge de videre mwd fortjeneste. Med disse reglene kan de demme opp for dette. Eks: Auto AS gjør en avtale tvilsom avtale med 10 personer, de får alle 10000 får å skrive seg på venteliste, når bilene ankommer butikken selges de med 50.000 fortjeneste. Butikken sitter igjen med 400.000. Når Hyundai får greie på dette kan de sette igang tiltak, som å nekte garanti og service på disse bilene.
Med andre ord, jeg tror ikke Hyundai bryr seg om hva Per, Ola og Ali gjør med bilene sine etter at den er i deres besittelse.

Men det er allikevel litt risky å legge ut bilen for salg på finn.no (med fortjeneste) før man har bestilt, selv om man er privatperson. Nå ligger det kun en bil til salgs der akkurat nå, og det var ikke spesielt vanskelig å finne ut av hvem vedkommende er.

Limodriver

Jeg har problemer med å se at det er om vedkommende som selger tjener eller taper på salget som er avgjørende. Det som må være et viktig element er om det er i næringsvirksomhet med salg av bil som formål. En personlig næringsdrivende snekker som hadde tenkt å bruke bilen til og fra oppdrag Som selger er ikke næringsvirksomhet i denne sammenhengen. Er det i næringsøyemed som bilforhandler vil det være mulig for Hyundai å anvende andre regler selv om dette vil medføre en betydelig omdømme risiko. Dersom Hyundai sine biler må ha full eierhistorikk for å kunne vurdere om garantier er sannsynlig å regne med vil dette gjøre noe med annenhåndsverdien og følgelig også påvirke salget av nye Hyundai.

Amoss

Sitat fra: kjelle på torsdag 14. juni 2018, klokken 10:38
Men det er allikevel litt risky å legge ut bilen for salg på finn.no (med fortjeneste) før man har bestilt, selv om man er privatperson. Nå ligger det kun en bil til salgs der akkurat nå, og det var ikke spesielt vanskelig å finne ut av hvem vedkommende er.

Nettopp. Selv om de etterhvert skulle bli felt i en evnt. rettssak, så vil det nødvendigvis ta tid, og i mellomtiden sitter man der med svarteper. Men med det sagt så tror jeg nok Billabong har noen poeng over her, men med den ordlyden så bør man nok også være forberedt på at det kan komme til å bli problemer dersom man kjøper bilen av en spekulant.
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Limodriver på torsdag 14. juni 2018, klokken 11:15
Jeg har problemer med å se at det er om vedkommende som selger tjener eller taper på salget som er avgjørende.

Kan du peke på hvem som har påstått at det har noe som helst med saken å gjøre? Men jeg vil bli svært forundret dersom noen går inn å kjøper en bil kun med den hensikt å selge den med tap :p Så jeg går som en selvfølge ut i fra at alle som velger å kjøpe en bil *for* videresalg forventer å tjene penger på det. Om de skulle komme til å tape påvirker ingen ting utover deres egen lommebok.


Sitat fra: Limodriver på torsdag 14. juni 2018, klokken 11:15
En personlig næringsdrivende snekker som hadde tenkt å bruke bilen til og fra oppdrag Som selger er ikke næringsvirksomhet i denne sammenhengen.

Nei, dersom vedkommende kjøpte bilen for å bruke den selv så omfattes ikke dette av dette unntaket Hyundai har i garantibestemmelsene for denne bilen. Dersom denne personlig næringsdrivende - eller noen andre - kjøper bilen for videresalg (med gevinst) uten planer om å beholde bilen selv er og blir det en form for næringsvirksomhet uansett om det holder juridisk i denne forbindelsen.

Den rent juridiske vurderingen overlater jeg lett til drosje-/limousin-sjåførjurister ;)
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA