Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Salg av kønummer - er det lov?

Startet av Berri, fredag 01. juni 2018, klokken 12:39

« forrige - neste »

...

#30
...

Amoss

Sitat fra: nix på tirsdag 05. juni 2018, klokken 16:35
Sitat fra: Zimon på tirsdag 05. juni 2018, klokken 08:57
... men å selge til overpris vil være uetisk etter min mening.
Gjelder det når du skal selge boligen din også?

Så lenge vi begrenser det til samme kontekst - sette seg tidlig på venteliste for å så selge objektet til overpris til de som ikke tenkte på/rakk/kjente til mulighetene for å sette seg på venteliste - så vil jeg absolutt si ett klart ja. Merk at "uetisk" ikke er det samme som hverken ulovlig eller umoralsk. Disse fortrenger da andre reelle kunder som kom senere/for sent inn på ventelisten, og som kanskje nettopp derfor er de samme som er nødt til å betale denne overprisen.

Om man etter å ha bestilt/forpliktet seg til kjøp finner at behovet er endret og at man derfor velger å gjennomføre kjøpet og så selge på det åpne markedet etterpå er en helt annen sak.
Model S 85D

Leifen1980

Jeg er en av de som har satt meg i kø og skal bestille Kona.
Om den kommer til å erstatte Leafen er jeg nok usikker på, og jeg kommer til å bestemme meg for å beholde eller selge etter å ha prøvd bilen en stund. Synes ikke jeg er uetisk pga dette. :)

Det er jo snakk om dobbel pris for en bil som "egentlig" kun har dobbel kjørelengde mot 30kW Leaf.
En del fancy tekniske løsninger, men mangler app-styring og jeg skulle jo helst hatt 4x4 og hengerfeste når jeg skulle ha ny elbil.
Håper bilen overrasker positivt etter den er levert.
Tesla MY 2021
Ford Galaxy varebil
ex Tesla M3 base performance 2019
ex Mini Cooper 3d 2015 (skulle gjerne hatt tilsvarende som elbil med laaang rekkevidde)
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

Amoss

Sitat fra: Leifen1980 på tirsdag 05. juni 2018, klokken 18:54
Jeg er en av de som har satt meg i kø og skal bestille Kona.
Om den kommer til å erstatte Leafen er jeg nok usikker på, og jeg kommer til å bestemme meg for å beholde eller selge etter å ha prøvd bilen en stund. Synes ikke jeg er uetisk pga dette. :)

Ser at jeg ordla meg litt upresist i mitt forrige innlegg: "for å så selge" burde vært byttet ut med "kun med hensikt om å selge". At man på bestillings-tidspunktet ikke føler seg helt sikker på om det blir å beholde bilen/boligen selv eller videresalg er noe helt annet. Så nei, ser ikke noe uetisk ved dette du beskriver her :)
Model S 85D

biggern

Hyundai har følgende svar på deres Web sider:
Kønummer er ikke overførbart fra en kunde til en annen. En bestilling som er gjort på en kundes kønummer vil heller ikke kunne benyttes for en annen kunde ved en eventuell kansellering av ordre. Ved slike tilfeller vil neste kunde rykke frem i køen.

Ellers kan de videre utføre noe ala' Tesla:

Hyundai sender en mail til alle 20 000 forhånds interesserte som lyder eksempelvis slik:

Da Hyundai Norge ikke ønsker at det skal bli noe økonomisk spekulasjon av enkelte med lavere
nummer enn xxxxx og for å sikre en riktig leveranse rekkefølge til alle de som venter
på en bil så tidlig som mulig, vil vi innføre følgende:

-   Alle som har innmeldt meldt ønske om type og egenskaper innen 17 06 18 må
gjennomføre signering av kontrakt innen xx 06 18
Dette slik at kunder som signerer kan gis ett riktig leveranse tidspunkt.
-    Ved signering av en kontrakt vil følgende tilleggs klausul ifra Hyundai Norge måtte signeres:
«Jeg xxxxxx signerer herved på at jeg ikke skal kjøpe denne bilen kun for videresalg av økonomiske hensikter og verifiserer med min signatur at bilen ikke skal videreselges innen 6 måneder. Hvis jeg gjennomfører slikt aksepterer jeg at Hyundai Norge krever en kompensasjon pålydende 20-30 000 ifra meg.»

Da reduserer de slike spekulasjoner og sniking i køen  :)

LFC

Det er ingen klausul om dette i min kontrakt.
Siden jeg har reservasjonsnummeret i mitt navn så lurte jeg på om det ble problemer med å registrere den på min samboer.
Det var null problem sa selger.
Registreres på meg først og så registreres den over på henne rett etterpå.

Hyundai har hverken mulighet eller kapasitet til å sette seg inn i om omregistreringer er i husstanden eller blant andre.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Limodriver

En risiko jeg ville tatt med i vurderingen i forbindelse med "åpenbare umiddelbare videresalg" og eventuelle problemer ved Hyundais nektelse av reklamasjonsrett er hvordan Hyundai nå "oppfører" seg.

Det virker som Hyundai handler litt slik Opel gjorde for 1-15 år siden. Dersom du kom inn til en Opelforhandler og var interessert i AmperaE, men ikke skulle skrive kontrakt der og da var de helt uinteressert i deg. Det er litt slik jeg oppfatter Hyundai nå, de er så fulle av seg selv fordi de endelig har fått en bil som vil selge godt i en periode fremover. Dette synes jeg kommer frem i metoden for bestilling og sletting av kø/venteliste etter 17. juni, de har ikke fargeprøve på den eneste fargen som ikke er tilleggspris på selv om dette er i strid med markedsføringsloven og den generelle kvaliteten på informasjonen de gir. Jeg må vedgå at en del forhandlere også er relativt "breiale" overfor kundene sine og gir uttrykk for at det ikke er viktig om en kjøper Kona EV for de blir solgt uansett.

Med en slik holdning overfor kundene sine kan det godt hende at Hyundai bestemmer seg for å nekte garantihenvendelser (reklamasjoner etter forbrukerkjøpsloven er noe annet) for å markere at de ikke ønsker denne typen videresalg.

Ved videresalg av bilen før den blir bestilt er det åpenbart hva hensikten har vært. Dersom en selger etter kontraktsinngåelse er det lettere å forklare det med endrede prioriteringer, endret behov, endring i privatøkonomi osv. Dersom en har fått bilen levert og videreselger den relativt raskt vil jeg tro det er vanskelig å angripe dette. Bilen har ikke vært tilgjengelig for prøvekjøring og en syntes ikke bilen stod til forventningene. Derfor ønsker en å selge kjerra. At en selger bilen til markedspris i annenhåndsmarkedet kan vanskelig kritiseres, de som ikke ønsker å kjøpe kan bestille en ny bil......

Jeg ville nok valgt den siste løsningen med en importør som for tiden har nok med å "se seg selv i speilet og beundre fortreffeligheten". Ingen kan pålegge deg å beholde en bil du ikke er fornøyd med.

arthur

Når man kjøper en bil man ikke har sett fra en selger/leverandør/produsent som ikke kan si om bilen blir levert om fire, seks eller tolv måneder så skal det nok godt gjøres i en rettssak at de kan hevde at man kun kjøpte for profitt og ikke hadde helt legitime grunner til å ombestemme seg. Hadde ikke hatt noe problem med å underskrive selv det merkeligste fra Hyundai og solgt bilen akurat når det passet meg uten frykt for "represalier". Det vil jo uansett være Hyundai spm skal saksøke meg og kommer de til å holde rede på alle biler de har solgt om om noen av disse har skiftet eier? Tror jeg ikke noe på!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Gordon Retriever

Sitat fra: Limodriver på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:52Dersom en har fått bilen levert og videreselger den relativt raskt vil jeg tro det er vanskelig å angripe dette. Bilen har ikke vært tilgjengelig for prøvekjøring og en syntes ikke bilen stod til forventningene. Derfor ønsker en å selge kjerra. At en selger bilen til markedspris i annenhåndsmarkedet kan vanskelig kritiseres, de som ikke ønsker å kjøpe kan bestille en ny bil......

Enig, jeg kan ikke se for meg at Hyundai skal bruker penger på å rettsforfølge kunder for å inndrive bøter fra dem som ønsker å selge bilen raskt.  Kunder kan plutselig befinne seg i en annen livssituasjon eller rett og slett finne ut at bilen ikke passer dem.  Dette vet Hyundai, og har ingen interesse av å gripe inn i kundens rett til å bestemme over egen eiendom.

Limodriver

Sitat fra: arthur på onsdag 13. juni 2018, klokken 13:02
Det vil jo uansett være Hyundai spm skal saksøke meg og kommer de til å holde rede på alle biler de har solgt om om noen av disse har skiftet eier?

Det vil nok være bileier som må ta ut søksmål mot Hyundai og ikke omvendt. Når Hyundai nekter å utbedre noe på garantien og du skal hente bilen på verksted ureparert vil det ikke være Hyundai som må ta ut søksmål mot deg. Dersom de har nektet garantiutbedring har de ikke lidd noe økonomisk tap og kan ikke kreve dette erstattet. Jeg tror nok ikke en kommer i mål med å be dem utbedre feilen, nekte å betale og be dem ta ut søksmål. Da har de en bestilling og et rettmessig krav de kan inndrive.

Realiteten vil nok eventuelt bli at de nekter å utbedre mangelen på garanti og du må ta ut søksmål fordi de har brutt avtalen om utvidede rettigheter i garantien.

arthur

At Hyundai skal nekte sitt garantiansvar grunnet eierskap kan bli en morsom rettsak. Ser allerede frem til den!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amoss

Sitat fra: arthur på onsdag 13. juni 2018, klokken 13:02
Når man kjøper en bil man ikke har sett fra en selger/leverandør/produsent som ikke kan si om bilen blir levert om fire, seks eller tolv måneder så skal det nok godt gjøres i en rettssak at de kan hevde at man kun kjøpte for profitt og ikke hadde helt legitime grunner til å ombestemme seg.

Normalt sett har du helt rett. Men som jeg var inne på over her, i de tilfellene der noen alt nå - før kontraktsinngåelse - har avertert bilen til salgs, så sitter de på alle de bevis de trenger for å argumentere for at bilen har blitt kjøpt for videresalg - eller sagt på en annen måte: i næringsvirksomhet. Og at de da har grunnlag for å vurdere garantibetingelser basert på dette fremfor som bil solgt til forbruker.
Model S 85D

Limodriver

Forbrukerkjøpsloven definerer i §1 forbruker som "en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet."

I forbrukerkjøpslovens §3 fremgår det at loven er preseptorisk.

Hyundai kan fremlegge så mye bevis de ønsker og vil ikke kunne fravike forbrukerkjøpsloven om en som forbruker slik definert i forbrukerkjøpsloven har videresolgt bilen før den er levert. Videre går de langt i å reklamere med garantien sin og det ville være svært oppsiktsvekkende om de fikk medhold i å nekte garantireparasjoner. I tillegg ville de selvfølgelig måtte forholde seg til risikoen for omdømmetap.

Takk og pris bor vi i en rettstat der det er rettsregler som regulerer de fleste forholdene og de legislative hensyn er svært ofte å ivareta "den svake part".

arthur

Sitat fra: Amoss på onsdag 13. juni 2018, klokken 17:12
Sitat fra: arthur på onsdag 13. juni 2018, klokken 13:02
Når man kjøper en bil man ikke har sett fra en selger/leverandør/produsent som ikke kan si om bilen blir levert om fire, seks eller tolv måneder så skal det nok godt gjøres i en rettssak at de kan hevde at man kun kjøpte for profitt og ikke hadde helt legitime grunner til å ombestemme seg.

Normalt sett har du helt rett. Men som jeg var inne på over her, i de tilfellene der noen alt nå - før kontraktsinngåelse - har avertert bilen til salgs, så sitter de på alle de bevis de trenger for å argumentere for at bilen har blitt kjøpt for videresalg - eller sagt på en annen måte: i næringsvirksomhet. Og at de da har grunnlag for å vurdere garantibetingelser basert på dette fremfor som bil solgt til forbruker.

Beklager, men i så fall skal jo også vedkommende betale skatt av fortjenesten hvilket det helt klart ikke vil bli krevd av skattemyndighetene for en enkelt bil så det holder ikke å hevde næring!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

trykkertor

Sitat fra: Limodriver på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:52
Ingen kan pålegge deg å beholde en bil du ikke er fornøyd med.
HELT ENIG!
Det er jo ikke som vi får prøvekjørt EV-utgaven før vi kjøper den heller.
Selv har vi i vår husstand ventet i "evigheter" på en elbil med 60kwh batteri som ikke koster en årslønn.
Var for sent inne på Ampera-e, så vår blir produsert i Q4 2019 har vi fått vite.
Klok av skade satte vi oss på reservasjon tidlig både på Kona og Niro.
Vi tar ut Kona når det er vår tur/båt i tildelingen, og kjører den til vår Niro er klar for levering.
Da skal jeg pokker med ikke skrive under på noe klausul om at jeg er pliktig til å beholde bilen lenger enn nødvendig.
I tilfelle kan det hende vi får vår Kona så tett opp til Niro, at den knapt blir kjørt, da vår Niro-nummer er lavere enn Kona-nummer.
Men igjen, klok av Ampera-e-skade velger vi å stå på begge lister fortsatt da denne bransjen har det med å love over evne, og levere under satte forventninger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA