Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

230V-uttak

Startet av samotholt, torsdag 31. mai 2018, klokken 22:41

« forrige - neste »

Pingle

Sitat fra: S.S på tirsdag 19. juni 2018, klokken 09:34
Med alt vi har lest om andre elbiler som står strandet pga 12V batterifeil, blir det iallefall ikke meg som er førstemann til å sette på en 3 kW inverter... Eller gir starthjelp til dieselbiler.

Er og skeptisk til å bruke hovedbatteriet til å forsyne huset, vil tro det er mer fornuftig å kjøpe et gammelt Leaf-batteri f.eks, om det behovet eksisterer.

Tror gamle leaf-batteri bør få gode ben å gå på fremover, når effektavgifter kommer togende inn. De kan også bufre slik at vi kan hente strøm når det er billig, og levere når det er dyrt. Neppe slik at solkraft kan lagres fra sommer til vinter, men det kan bidra til å slippe å svi for "induksjonsplatetoppen" kl 1645.
Og man får mer fleksibilitet: Med noen kW fra leaf-batteriet kan man klare å lade bilen tilstrekkelig for bruk på kvelden.

Jeg sliter med å forstå hvorfor man kan lade en elbil med 16A 230V, men ikke ta det ut, men det er sikkert en god forklaring på det. I motsatt fall ville det vært greit som døgnbuffer for elbilister som ikke kjører langt daglig.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Thorbjørn Hellehaven

Jeg tenker at det bør vel være mulig å ha en form for omkobler mellom motor og 230V uttak, så man kan bruke VFD for å levere 230V når bilen står, uten behov for en ekstra inverter.
Jeg vet ikke hvordan Sonomotors løser det på Sion, men den får uttak med 2.7kW schuko og 7.6kW Type2

Kåre Knatten

Nå er det vel slik at vi ønsker å kjøpe en elbil, ikke et mobilt kraftverk. Vi har fått hengerfeste, så vi kan kjøre risk og rask. Skulle vi også få integrert inverter for 230 volt ut, slik at vi kunne bruke el- verktøy på hytta,  vil dette være så særnorsk at resten av markedet vil lure på hva vi bruker bilen til. Jeg tror heller markedet er ute etter usb-kontakter og wifi-hotspot.

Pingle

Sitat fra: Kåre Knatten på lørdag 28. juli 2018, klokken 09:58
Nå er det vel slik at vi ønsker å kjøpe en elbil, ikke et mobilt kraftverk. Vi har fått hengerfeste, så vi kan kjøre risk og rask. Skulle vi også få integrert inverter for 230 volt ut, slik at vi kunne bruke el- verktøy på hytta,  vil dette være så særnorsk at resten av markedet vil lure på hva vi bruker bilen til. Jeg tror heller markedet er ute etter usb-kontakter og wifi-hotspot.

Selv om jeg ser på det som litt spesielt å bruke elbilen som portabelt kraftverk, er det ikke sikkert at strøm både inn og ut av elbil er sært.
Personlig ville jeg likt å kunne dekke taket mitt med solceller, som lader bilen min (ev buffer) mens jeg er på jobb, og at bilen min kan levere dette tilbake når jeg kommer hjem og trenger strømmen (Har gangavstand til jobb). Gamle leaf-batterier kan jo gjøre jobben, og kommer til å vurdere det også, men når jeg først har et batteri som holder for noen dagers strømstans, kunne det vært greit å kunne bufre med det. Strømleverandørene er jo også glade om de slipper noe av toppen når alle i byen skrur induksjonskomfyren på boostx4- samtidig, og det er noen som ønsker å bruke elbiler som nettopp ekstra buffer for strømnettet. Med vannkraft er dette lett å styre, men med stadig mer vindkraft, ville nok noen betalt for å leie buffer. I en by med 10 000 elbiler a 100 kWh, vil det å kunne "låne" 20% kapasitet lette ganske mye av trykket for et e-verk. Nedover i Europa, med vind, kullkraft og atomkraft, vil det ikke være like lett å skru på/av bryteren som for vannkraft, og lånte batterier vil være nyttig. Her kan det å slippe topp-belastningen være det som gjør at e-verket slipper å oppgradere.
Med andre ord: Strøm ut av elbil er ikke sært ønske, men det å få det ut som stikk, er nok kanskje noe for utvalgte norske hytte-eiere.

Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Gnilre

Mitsubishi Outlander PHEV mener jeg var utstyrt med 1,5 kW 120V uttak i Japan, der har de lavere nettspenning enn Europa. Jeg tror det var slik at dette uttaket ikke var lovlig i Europa hvor det ville vært nødvendig med 230V. Jeg går ikke 100% god for historien, men synes ellers det er en dårlig idé med store vekselstrømsuttak i en personbil.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

samotholt

En begrunnelse hvorfor dette er en dårlig idé?
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Gnilre

Sitat fra: samotholt på lørdag 28. juli 2018, klokken 23:55
En begrunnelse hvorfor dette er en dårlig idé?
Sterkstrøm.
Personsikkerhet.
Kvalifikasjoner for bilmekanikere som også må ha elsertifikat.
Brannfare.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

permagne

Sitat fra: Gnilre på lørdag 28. juli 2018, klokken 16:08
Mitsubishi Outlander PHEV mener jeg var utstyrt med 1,5 kW 120V uttak i Japan, der har de lavere nettspenning enn Europa. Jeg tror det var slik at dette uttaket ikke var lovlig i Europa hvor det ville vært nødvendig med 230V. Jeg går ikke 100% god for historien, men synes ellers det er en dårlig idé med store vekselstrømsuttak i en personbil.

Uten å ha sjekket dette nå, så mener jeg at Outlander PHEV har/hadde uttak for nettstrøm som standard i Japan. Dette hadde sammenheng med at så mange ble strømløse i etterkant av ulykken med Fukushima kraftverket. Og i den sammenheng ble dette et ledd i økt beredskap.

samotholt

#38
Sitat fra: Gnilre på søndag 29. juli 2018, klokken 00:21
Sitat fra: samotholt på lørdag 28. juli 2018, klokken 23:55
En begrunnelse hvorfor dette er en dårlig idé?
Sterkstrøm.
Personsikkerhet.
Kvalifikasjoner for bilmekanikere som også må ha elsertifikat.
Brannfare.
Synes ikke begrunnelsen holder særlig vann. La oss se på argumentene i tur og orden.
Sterkstrøm. Her snakker vi om det man har i kontakten i norske hus. Skal vi kutte ut disse også?
Personsonsikkerhet. Akkurat det samme. Spenningen og strømstyrken ut fra batteriet er mye større.
Kvalifikasjoner for bilmekanikere. Bilmekanikere må selvsagt ha peiling på strøm/elektronikk når dette nå tar over (altså elbiler).
Brannfare. Eh? Joa, det går energi igjennom, men det har vel med dimensjonering å gjøre. Høyere spenning gir mindre krav til dim. på kabler og mindre varmgang.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Carkub

Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Kåre Knatten

Det er klart at det ikke er noe problem å montere en vekselretter (inverter) til 230 V, men normalt veier disse minst 6-7 kg, tar endel plass og blir varme. Er behovet der, så er det praktisk. Budskapet fra BMW, var vel at I3 i 2019 vil få så stor batterikapasitet at en ikke greier å bruke det opp ved daglig kjøring og derfor kan benytte batteriene på en annen måte. Rekkeviddeangst er kurrert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA