Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading,KWt pr mnd.

Startet av larsif, torsdag 31. mai 2018, klokken 14:46

« forrige - neste »

larsif

Hei
Har kjørt over ett år,mars 17,230000Km.
Bruker vegg-lader med kwt måler.
Stort sett daglig jobb kjøring.
Har ladet i snitt frem til vinteren ca. 145 kwt - 175 kwt.
Vinter månedene har ligget stabilt på rundt 200 kwt.
Så kom mars,223 kwt,april,239 kwt og nå 253 kwt.
Denne trenden tenker jeg er litt unormal?
Noen tanker om årsak?

Ionisert

Sitat fra: larsif på torsdag 31. mai 2018, klokken 14:46
Hei
Har kjørt over ett år,mars 17,230000Km.
Bruker vegg-lader med kwt måler.
Stort sett daglig jobb kjøring.
Har ladet i snitt frem til vinteren ca. 145 kwt - 175 kwt.
Vinter månedene har ligget stabilt på rundt 200 kwt.
Så kom mars,223 kwt,april,239 kwt og nå 253 kwt.
Denne trenden tenker jeg er litt unormal?
Noen tanker om årsak?
Første tanken er at du har en effektiv bil, 230000Km /12 = 19166km i mnd / 10 / 200 = 0,010kwh/100km

Hva er unormalt? at du kjører mer når været blir bedre? vi har ikke data nok til å konkludere med noe...
Kan du poste km-stand i tilegg pr mnd, for dette er like normalt som å bruke mer drivstoff når man kjører mer.

larsif

Ja,det var da voldsomt med nuller..
23000 på godt over ett år ser vel litt bedre ut.

Jobb kjøring er ca 30Km daglig.
Ikke noe unormalt mer kjøring utover jobb kjøringen enn i 2017.
Sånn sett er økningen unormal.
Hadde vel som de fleste forventet å komme ned på samme nivå som i fjor
på samme tidspunkter.
I stedet blir det en relativt stor økning.
De to siste mnd. med sommerdekk, nær ideal temp og lite nedbør også.

Crown

Men igjen, uten _tall_ for kjørelengden din pr måned blir det bare synsing :) At du tror du har kjørt like mye som i fjor betyr jo ikke at du har gjort det.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

larsif

Vel,ganger en opp 30km med 23 arbeidsdager 690km det er det den blir kjørt.
Ingenting skulle tilsi at det skal gå ca. 100 kwt mer mai i år vs mai 2017
på den kjøringen.

Crown

Sitat fra: larsif på torsdag 31. mai 2018, klokken 19:59
Vel,ganger en opp 30km med 23 arbeidsdager 690km det er det den blir kjørt.
Ingenting skulle tilsi at det skal gå ca. 100 kwt mer mai i år vs mai 2017
på den kjøringen.

Så du bruker den aldri utenom jobb? Ladet du noe hjemmefra i fjor? Hva er km-stand nå da, og når kjøpte du den?

Ellers kan det jo være feil på måleren, eller noen andre bruker laderen når du ikke vet. Hva sier bilen at du har til forbruk da?
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

larsif

#6
Sitat fra: Crown på torsdag 31. mai 2018, klokken 22:01
Sitat fra: larsif på torsdag 31. mai 2018, klokken 19:59
Vel,ganger en opp 30km med 23 arbeidsdager 690km det er det den blir kjørt.
Ingenting skulle tilsi at det skal gå ca. 100 kwt mer mai i år vs mai 2017
på den kjøringen.

Så du bruker den aldri utenom jobb? Ladet du noe hjemmefra i fjor? Hva er km-stand nå da, og når kjøpte du den?

Ellers kan det jo være feil på måleren, eller noen andre bruker laderen når du ikke vet. Hva sier bilen at du har til forbruk da?

Bilen blir i all hovedsak brukt til jobb.
All lading foregår med egen vegg-lader fra bilen var ny,10.03.17.
km stand 22626.
Er hjemme med full kontroll,ingen finner veien inn til meg.

Gårsdagens kjøring viser normale verdier som tidligere.
Nedover til jobb,16km - 3.7 kwt/100km
hjem 17km - 19.3 kwt/100km

Det virker bare som det går mer strøm for å lade den opp.
Ved langturkjøring blir den jo ladet med hurtiglader og
har ikke hatt noen innvirkning av betydning på lokalkjøring
med lading hjemme.

All felleskjøring med to hunder blir utført med en rav4.
De har aldri hvert i Ioniq`en

Det virker som om den trenger flere kwt for å lades opp.

Crown

Det bør jo være lett å kontrollere da, lad ut så mye som du tør (10-15%?), og lad opp og se hva måleren sier :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA