Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Outlander Phev - Høyt turtall i oppoverbakke

Startet av Outlander Phev eier, tirsdag 29. mai 2018, klokken 22:20

« forrige - neste »

Outlander Phev eier

Vi har nettopp fått oss en Outlander Phev 2017 modell og vi liker bilen til daglig kjøring.

Men, når vi skal opp til hytta i helgene, så virker det som om bilen sliter med å komme seg opp bakkene som er lange og bratte.  Det virker som om bilen ikke klarer å komme opp i mer enn 2-giret og turtallet blir ganske høyt hvis man skal få litt fart i oppoverbakkene.  Det blir til at vi ikke kjører særlig fortere enn 40 km/t i de bratteste strekkene, mens vi blir kostet forbi av andre nye biler.

Noen som har noen kjøretips? For slik skal de jo ikke være.

matsbue

#1
Dette er dessverre ganske normal oppførsel på Outlander PHEV. I hastigheter under ca 70 km/t vil det aldri være noe direkte forbindelse mellom bensinmotor og hjulene - bilen drives utelukkende av elektromotorene. I lange oppoverbakker trengs det mye strøm, og hvis det ikke er så mye strøm på batteriet vil bensinmotoren måtte gå på høyt turtall for å generere nok.

En ting du kan forsøke er å passe på å ha en del strøm igjen på batteriet før du starter på bakkene - feks ved å bruke Save eller Charge-funksjonene.

RonnyØ2

At Mitsubishi, som i en årrekke har hatt ekstremt gromme bensinturbo-motorer i flere (alle) sine Evoer, går for den lite kveke løsningen der er smått utrolig. I tillegg har de hattlatterlige gode 4x4-systemer med S-AYC som man kan leke på asfalt med.

Fått inn en moderat 2.0 turbo på 250-ish hk og eldrift i tillegg. Permanent 4x4 og god stemning.

erik e

Mye tullprat. Gi gass,hold farta oppe. Du styrer hastigheten på bilen med gasspedalen . Div. sortebokser styrer bensin og el motorer. Ingen fare for at noe går galt.   EVO motor i PHEV , ha ha. Her sutrer voksne menn om forbruket er over 0,5 L / mil.  Har noen mil med EVO,den er tørst.  Kommer vel ny motor i 2019 mod..??
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

leafnor

Slik er bilen bygget. Som det er nevnt, kjør, bilen tar vare på resten.
Og som også nevnt, la det være litt strøm igjen på batteriet. Altså, kjøre på Save, og så slå av den før stigningene kommer så har bilen 60Kw å ta ut av batteriet i stedet for forbrenningsmotoren.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Electrix

Det er vel slik at når bensinmotoren kun går som generator så velger elektronikken det turtallet som er mest effektivt, dvs det som gir mest strøm pr liter. I en hybrid er det også et poeng at bensinmotoren bør være liten slik at man får lavt forbruk, men stor nok til at man kan klare å opprettholde farten. Man kunne sikkert satt inn en større motor, men det ville gitt høyere pris og høyere forbruk.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

brako79

Gje gass. Toyotahybridene jeg har kjørt, fungerer på samme måte.
Hjelper litt hvis jeg kjører i power mode. Prøv det.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

matsbue

Du burde fint klare å komme opp bakkene (med mindre de er veldig bratte...) i mer enn 40 km/t, men med lite strøm på batteriet vil det som du opplever bli høyt turtall på bensinmotoren som ikke høres så vakkert ut.

Toyota-hybridene fungerer så vidt jeg vet på en litt annen måte - her er det mekanisk kobling mellom motor og gir også i lavere hastigheter (via en cvt-kasse), som gjør at bensinmotor kan hjelpe til mer direkte enn på Outlander.

erik e

For oss bilgutter er vel ikke hybrid og cvt ord vi liker og høre. Er du oppvokst med at stramm wire betyr at gass spjeldet er helt åpent,men det er mange år siden. PHEV har ingen problemer med og kjøre oppover. Tips. Skru opp radio, gi gass og ikke bry deg om hva som skjer i motorrom . God tur .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Ansjosfilet

Det er den tragiske cvt- kassa som gjør at det blir slik ved pådrag.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

espenri

Dette er som mange andre her påpeker ikkenoe problem. Jeg har samme "problemstilling" når jeg reiser til hytta. Avslutter turen med 400 høydemeter. Hvis jeg husker på det så pleier jeg å slå på "save" knappen når jeg ligger i over 70kmt og kjører på strøm gjennom 40-50 soner, samt at jeg prøver å ha igjen litt rekkevidde på strøm før de siste bakkene opp til hytta.

I daglig bruk pleier jeg å skru på "Save" når jeg har igjen ca 4-5km rekkevidde, jeg opplever at bilen da er flinkere til å genrere strøm til batteriet når det er optimalt ift hastighet og belastning enn hvis man kjører den helt tom. Jeg har inntrykk av at dette gjør bilen litt mindre "masete" på å ruse opp turtall.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA