Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vurderer ny TMS

Startet av Aviator, søndag 27. mai 2018, klokken 19:37

« forrige - neste »

georglu

Sitat fra: Nasatech på tirsdag 29. mai 2018, klokken 09:20
Sitat fra: georglu på tirsdag 29. mai 2018, klokken 08:42

Fristende å lande på 700k for en rålekker bil når jeg i utgangspunktet hadde satset på en Model 3 til under 500k.

Ligger en S75D med Karbon til 711.000 på https://teslainventory.teslastats.no/ og en S75 (ikke D) med Karbon til under 700.000.

Sett den. Litt feil farge (forelsket i blåfargen) og ikke helt solgt på hvitt interiør (har to barn under 3 år), men har tenkt tanken på den, ja. Vil jeg savne luft, lydanlegget og AWD?

Er det en litt "gammel" bil siden den ikke er AWD?

Georg
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: georglu på tirsdag 29. mai 2018, klokken 09:37
Er det en litt "gammel" bil siden den ikke er AWD?

Gammel og gammel, RWD ble vel sluttprodusert i fjor høst, bestillingsmuligheten forsvant like over sommeren minnes jeg.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Nasatech

Sitat fra: georglu på tirsdag 29. mai 2018, klokken 08:42

Sett den. Litt feil farge (forelsket i blåfargen) og ikke helt solgt på hvitt interiør (har to barn under 3 år), men har tenkt tanken på den, ja. Vil jeg savne luft, lydanlegget og AWD?

Er det en litt "gammel" bil siden den ikke er AWD?

Georg

Når det gjelder AWD og luft så kommer det veldig an på kjøreforholdene der du ferdes. Min første Tesla var ikke AWD og jeg satt aldri fast eller hadde problemer.

Veien jeg bor i har veldig store fartsdumper. Der går jeg nedi om jeg kjører fort over med biler uten luft.

georglu

#33
Sitat fra: Nasatech på tirsdag 29. mai 2018, klokken 10:00
Når det gjelder AWD og luft så kommer det veldig an på kjøreforholdene der du ferdes. Min første Tesla var ikke AWD og jeg satt aldri fast eller hadde problemer.

Veien jeg bor i har veldig store fartsdumper. Der går jeg nedi om jeg kjører fort over med biler uten luft.

Godt mulig jeg ikke kommer til å savne luft, lydanlegget og AWD, men hvordan er den å selge igjen? Greit å kunne selge bilen igjen rimelig greit noen år senere (typisk 3-5 år vil jeg tro).

Er rødt farge + hvitt interiør en sær kombo eller er det bare jeg som er litt tradisjonell (blå farge + svart interiør er min favoritt)? ;)

EDIT: Man skal vel strengt tatt ikke kjøre for fort i gater/veier med fartsdumper. :P
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Jeronan

#34
After this crazy winter we had this year, I have come to greatly respect AWD on our Tesla!

I had a couple situations this winter, when snow wasn't cleared fast enough in our neighborhood with 30+ cm snow on the roads and everyone was stuck with their cars and couldn't get to work!

Our Tesla in AWD had zero issues plowing itself through the snow. Here also comes the Air suspension in play, since I had to put it on very high setting as well. Was fantastic!
This was one great example how Air Suspension and AWD combined saved the day for me on those days, while everyone else was stuck at home!

You also notice AWD helping a lot when there is a lot of slush snow on the roads.

So I would definitely go for AWD if I were you.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Rolf Gjerdsjø

Jeg har stålfjærer på min, og ble fortalt av "alle" at den ville slå nedi "overalt". Det har i mitt tilfelle vist seg å overhodet ikke stemme, verken over fartsdumpene i gata vår hjemme, i parkeringshus med flere etasjer eller på veien opp til hytta. Mondeoen derimot...
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

georglu

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 29. mai 2018, klokken 12:27
Jeg har stålfjærer på min, og ble fortalt av "alle" at den ville slå nedi "overalt". Det har i mitt tilfelle vist seg å overhodet ikke stemme, verken over fartsdumpene i gata vår hjemme, i parkeringshus med flere etasjer eller på veien opp til hytta. Mondeoen derimot...

Vår 2015 Toyota Auris Touring Sport slår nedi med fronten på fartsdumpen i vår vei bare jeg holder fartsgrensen. :P Mulig det er en litt kort og spiss dump som ikke er nådig med noen biler.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: georglu på tirsdag 29. mai 2018, klokken 12:47
Vår 2015 Toyota Auris Touring Sport slår nedi med fronten på fartsdumpen i vår vei bare jeg holder fartsgrensen. :P Mulig det er en litt kort og spiss dump som ikke er nådig med noen biler.

Vi har noen sånne i gata hos oss også, men det er som sagt Mondeoen som sliter med dem, ikke Model S'en. Model S med stålfjærer er ganske fast i fjæringa, pluss at den har noe mer bakkeklaring enn biler det er naturlig å sammenlikne med.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

fredag

Det er vel ca 4 mnd ventetid på service nå. Servicetimen kan så bli ytterligere utsatt av Tesla på kort varsel ytterligere mange måneder fordi de ikke har kapasitet. Hvis du har avtale om lånebil under verkstedoppholdet kan du ikke forvente at Tesla faktisk har lånebil, selv om du har kjørt fra Sørlandet eller lignende. Dersom dørhåndtaket ryker eller du får steinsprut i frontruta, så finnes ikke nødvendigvis de reservedelene noe sted i verden. Når du først får levert bilen inn på service, så blir den parkert bak servicesenteret, og det blir ikke faktisk gjort noe med bilen i dagesvis. Avtale om hvor lang tid servicebesøket skal ta blir ikke holdt.

Misforstå meg rett: Jeg synes bilen er super. De ansatte gjør så godt de kan, og mer til. Men du bør vurdere om du ønsker å forholde deg til firmaet Tesla og det kaoset som er på verkstedene nå. Kanskje du har andre ting å bruke tiden din til, enn å høre på folk måtte krangle med Tesla i køen på serviceverkstedet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Elbil fundamentalist

Nyest er best, spesielt nå som det er oppgradert UMC (februar?), samt at luft og awd er standard. Noen endringer i interiøret også. Sikker mer som jeg ikke har fått med meg også. Da ligger du et lite hestehode foran de andre i bruktmarkedet, når bilen engang skal selges..

Jeg har ikke slitt med service senteret med vår nye Tesla. På Rud går det unna, men litt ventetid må man regne. Steinsprang må man reparere med en gang, så det ikke sprekker opp, da det for tiden er lang ventetid på nye frontruter.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

SabreMan

Sitat fra: georglu på tirsdag 29. mai 2018, klokken 10:05Er rødt farge + hvitt interiør en sær kombo eller er det bare jeg som er litt tradisjonell (blå farge + svart interiør er min favoritt)? ;)

Jeg har blå med hvitt interiør. Hvis jeg ikke hadde valgt blå, ville jeg valgt rød med hvitt interiør. Begge kominasjoner er flotte.

Svart interiør er også fint, men personlig synes jeg det blir litt mørkt.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

SabreMan

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 29. mai 2018, klokken 12:27
Jeg har stålfjærer på min, og ble fortalt av "alle" at den ville slå nedi "overalt". Det har i mitt tilfelle vist seg å overhodet ikke stemme, verken over fartsdumpene i gata vår hjemme, i parkeringshus med flere etasjer eller på veien opp til hytta. Mondeoen derimot...

Jeg har også stål og har ikke hatt noen problemer så langt, men den gamle bilen min, en 2004-modell Lexus LS430, var mer behagelig på dårlig underlag, så hvis jeg skulle valgt igjen, ville jeg sannsynligvis foretrukket luft.

Jeg så en video av DÆrik på YouTube der han sammelignet begge og kom frem til at en Model S med luft har litt mindre støy i kupeen, men dette kan kanskje også skyldes at bilene ble produsert på ulike tidspunkter (spekulasjon, vet ikke om det faktisk er tilfelle).

Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: SabreMan på tirsdag 29. mai 2018, klokken 17:26
Jeg har også stål og har ikke hatt noen problemer så langt, men den gamle bilen min, en 2004-modell Lexus LS430, var mer behagelig på dårlig underlag, så hvis jeg skulle valgt igjen, ville jeg sannsynligvis foretrukket luft.

Jeg så en video av DÆrik på YouTube der han sammelignet begge og kom frem til at en Model S med luft har litt mindre støy i kupeen, men dette kan kanskje også skyldes at bilene ble produsert på ulike tidspunkter (spekulasjon, vet ikke om det faktisk er tilfelle).

Model S med stål er ganske stram ja, men det gjør også at den (i min subjektive mening, etter å ha prøvd begge) er noe skarpere i kjøreegenskapene. Men det er alltid en tradeoff, og det er jo veldig induviduelt hva man foretrekker, men jeg personlig foretrekker at den er litt skarpere.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

daktari

Sitat fra: fredag på tirsdag 29. mai 2018, klokken 15:45
Det er vel ca 4 mnd ventetid på service nå. Servicetimen kan så bli ytterligere utsatt av Tesla på kort varsel ytterligere mange måneder fordi de ikke har kapasitet. Hvis du har avtale om lånebil under verkstedoppholdet kan du ikke forvente at Tesla faktisk har lånebil, selv om du har kjørt fra Sørlandet eller lignende. Dersom dørhåndtaket ryker eller du får steinsprut i frontruta, så finnes ikke nødvendigvis de reservedelene noe sted i verden. Når du først får levert bilen inn på service, så blir den parkert bak servicesenteret, og det blir ikke faktisk gjort noe med bilen i dagesvis. Avtale om hvor lang tid servicebesøket skal ta blir ikke holdt.

Misforstå meg rett: Jeg synes bilen er super. De ansatte gjør så godt de kan, og mer til. Men du bør vurdere om du ønsker å forholde deg til firmaet Tesla og det kaoset som er på verkstedene nå. Kanskje du har andre ting å bruke tiden din til, enn å høre på folk måtte krangle med Tesla i køen på serviceverkstedet.
Enig, fantastisk bil, kunne ikke tenkt meg noe annet akkurat i dag. Dessverre store store utfordringer på servicekapasitet og deletilgang, hvertfall her i Oslo.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 29. mai 2018, klokken 16:21
Nyest er best, spesielt nå som det er oppgradert UMC (februar?),
Det har vel kommet oppgradert UMC og, men tipper det er MCU du mener på biler produsert f.o.m. Mars.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA