Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vurderer ny TMS

Startet av Aviator, søndag 27. mai 2018, klokken 19:37

« forrige - neste »

Aviator

Har hatt BMW i3 nå i ca 3år (22kwh batteri). Den begynner nå å bli litt liten i størrelse og rekkevidde. Før når jeg sjekket Tesla sine sider så har jeg endt opp på ca 950K i pris for en S, så det har vært for dyrt. Nå etter omrokkeringing på konfiguratoren ser jeg at det går å lande på en litt mer spiselig pris. Det jeg vurderer nå er en ny:

- 75D solid black byttet til Osidian black met. Etter å ha lest her på forum.
- Oppgradert autopilot
- Pirelli vinterhjul sett
=697K

Med dette hopper jeg over soltak, bagasjeseter, «evnen til å kjøre helt på egen hånd» og premium pakka. (Er standard lydanlegg ok?) I tillegg lurer jeg på om det følger med type 2 kabel i tillegg til den vanlige ladekabelen.

Som når jeg skulle kjøpe i3 ser jeg at bruktbilprisene stort sett er lik prisen på en ny bil, så da var ikke det aktuelt. I tillegg virker det som det er mye bra oppgraderinger jo nyere de er (facelift, 4G modul osv.)

Hvis noen har synspunkter og/eller råd er jeg takknemlig for dette.


RaBalder

Ta en titt i denne tråden som omhandler Teslas Service-apparat. Verksted-tjenester er noe alle vil ha behov for, men det fungerer ikke så godt som det burde.

Slike ting må også opp på vektskåla i forhold til kjøp eller ikke-kjøp. Eller et annet merke....


Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

krister461

Type 2-ladekabel følger med.

Lydanlegg er smak og behag. Personlig er jeg veldig glad i det oppgraderte. :)

Du kan også spare noen kroner på å kjøpe vinterfelgpakke andre steder.

OlaM

Det finnes nesten flere meninger om lydanlegget enn det finnes lyttere. 40 lapper kun for lyd er jo stivt når du klarer deg uten det andre. Du må nesten oppsøke noen biler å lytte selv, men standardlyden er absolutt dugelig.

Ellers har du nok orientert deg bra.  :) Det følger med Type 2-kabel samt UMC, men sjekk at de faktisk er der, det hender at servicesenterne går tomme. Ellers er det mulig å spare litt penger på å kjøpe originale hjulsett på Finn. Stort sett sommerdekk som er til salgs, men da kan du kjøpe valgfrie vinterdekk separat, legge om på felg, lagre sommerdekkene til de originale er utslitt og spare ca 10 lapper.
'21 3LR

Aviator

Sist jeg hadde en prat med noen på Tesla om akkurat dette med manglende servicekapasitet, ble det innrømmet at det hadde vært alt for dårlig. Det som angivelig skulle gjøre dette bedre på Østlandet var imidlertid det nye verkstedet på Karihaugen som visstnok nå var Europas største. Om det stemmer gjenstår vel å se, jeg antar at de har fått beskjed om å markedsføre dette for å rette opp et noe frynsete rykte.

emurof

#5
Er det noen som har vært på Karihaugen og sett hvordan det ser ut der nå? Hvor ligger det nøyaktig? Kunne vært interessant å ta en tur forbi for å se.

Edit: Adressen er visst Karihaugveien 100. Kanskje det blir en tur forbi og litt knipsing av bilder da.

1000kwh

Sitat fra: Aviator på søndag 27. mai 2018, klokken 19:37
Har hatt BMW i3 nå i ca 3år (22kwh batteri). Den begynner nå å bli litt liten i størrelse og rekkevidde. Før når jeg sjekket Tesla sine sider så har jeg endt opp på ca 950K i pris for en S, så det har vært for dyrt. Nå etter omrokkeringing på konfiguratoren ser jeg at det går å lande på en litt mer spiselig pris. Det jeg vurderer nå er en ny:

- 75D solid black byttet til Osidian black met. Etter å ha lest her på forum.
- Oppgradert autopilot
- Pirelli vinterhjul sett
=697K

Med dette hopper jeg over soltak, bagasjeseter, «evnen til å kjøre helt på egen hånd» og premium pakka. (Er standard lydanlegg ok?) I tillegg lurer jeg på om det følger med type 2 kabel i tillegg til den vanlige ladekabelen.

Som når jeg skulle kjøpe i3 ser jeg at bruktbilprisene stort sett er lik prisen på en ny bil, så da var ikke det aktuelt. I tillegg virker det som det er mye bra oppgraderinger jo nyere de er (facelift, 4G modul osv.)

Hvis noen har synspunkter og/eller råd er jeg takknemlig for dette.
Vi droppet autopilot (angrer litt på det), men vi ELSKER Model Sen vår. Fantastisk familiebil, masse plass og en fin bil å kjøre. Første jeg tenkte da jeg prøvekjørte Model S var at dette minnet meg om BMW.

Lydanlegget er bra for vanlige ører, spiller høyt og nok bass. Pirellidekkene er gode vinterdekk, fikk kjørt mye på snø i år.

Vi har ikke hatt problemer. Tesla sendte oss innkalling til bytte av lykter for noen uker siden i Drammen (pga manglende adaptive lykter).

Det er en egen greie med å eie Tesla. Ladenettverk og bilens infotainmentsystem løfter opplevelsen med å eie bil i mine øye. Nylanseringer fra BMW virker kjedelige i forhold.

Nasatech

Du burde se om det er noen inventory som kanskje kunne falle i smak: https://teslainventory.teslastats.no/

Raskere levering og noen ganger litt rabatt ;)

Har hatt Model S og Model X og har hatt oppgradert lydanlegg i begge. Ville nok valgt det igjen, men om det er «verdt» det vet jeg ikke. Kommer jo veldig an på hvor mye, og hva, du hører på :)

Lykke til med kjøp! Du vil ikke angre :)

daktari

Jeg synes standard lydanlegg er mer enn tilstrekkelig og bedre enn de fleste standardanlegg fra ordinære biler.

Soltaket - bare pass på at dette behøves for godkjent takstativ.

Ekstra-seter bak er vel for spesielt interesserte - kun for barn  over 94 cm og vekt mellom 16.2 og 35.2 kg. Da mister du også en stor duffelbag med bagasjeplass.

FSD er en gambling, jeg kjøpte og foreløpig ingen verdi... Kan alltids etterbestilles.

Pirelli vinterdekkene er best egnet for kontinentale forhold, dvs. snøfattige steder - er du ofte i ordentlig vinter, velg heller Nokian. Personlig fant jeg besparelsen marginal på bruktmarkedet/uorginale vinterhjul.

Jeg har selv multipattern seter, altså delskinn, og de har holdt seg som nye nå over ett år etter. Du mister kun rattvarme og varme i baksetet med å velge bort premium, men du kan ettermontere HEPA-filtere selv, det er en times jobb.

Så bra oppsett, husk å skaffe deg en henvisningskode.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Diravi

Vi er greit fornøyd med standard lydanlegg; det høres omtrent like bra ut som "Performance"-anlegget i Volvoen vi hadde før. Men her i huset går det enten i opera/klassisk eller i pop, og ingen av oss har en fortid med ekstra subwoofer montert i bagasjerommet.  ;D

Resten av pakken høres fornuftig ut - det er det samme utstyret jeg ville valgt om vi skulle kjøpe ny S i dag, bortsett fra at vi sannsynligvis ville gått for Nokian vinterdekk.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Snapcase

Jeg har akkurat bestilt en TMS 75D. Droppet både AP og premium. Vinterdekk også for den saks skyld. Valgte fargen jeg ville ha og interiøret.

Har kjørt både AP1&2 før og her hvor jeg bor og slik bilen vil brukes i det daglige har jeg ikke bruk for Autopilot. Hadde man derimot fått valget om TACC til 50% av prisen hadde jeg lett lagt til denne funksjonen. Men men. Jeg får tweete Elon.

Premium lyd har jeg også hørt før, både i en S og X. Den skuffet meg i S, men i X syns jeg den låt bra. Men 40k bra? Aldri i verden. Og vinterpakka trenger jeg ikke med mulighet for å forvarme bil med app.
HEPA filter er heller ikke noe jeg trenger her. Hadde jeg vært daglig i Oslo så kanskje

Så ja, AP blir et savn på ferietur, men... jeg overlever.

HelectriC

Jeg synes speccen din virker veldig godom man ønsker få en rimelig bil, men ikke gå glipp av noe vesentlig. Soltak er vel eneste jeg stusset på, du kna ikke ha hverken takbøyler eller takboks uten det åpningstale taket. Men det må hver enkelt vurdere om det finnes behov eller ikke.

Lykke til, bilen er fantastisk og serviceapparat henter seg igjen, ikke noe å droppe kjøp for.
ioniq 5

Jeronan

#12
Sitat fra: Snapcase på søndag 27. mai 2018, klokken 23:31
Jeg har akkurat bestilt en TMS 75D. Droppet både AP og premium. Vinterdekk også for den saks skyld. Valgte fargen jeg ville ha og interiøret.

Har kjørt både AP1&2 før og her hvor jeg bor og slik bilen vil brukes i det daglige har jeg ikke bruk for Autopilot. Hadde man derimot fått valget om TACC til 50% av prisen hadde jeg lett lagt til denne funksjonen. Men men. Jeg får tweete Elon.

Premium lyd har jeg også hørt før, både i en S og X. Den skuffet meg i S, men i X syns jeg den låt bra. Men 40k bra? Aldri i verden. Og vinterpakka trenger jeg ikke med mulighet for å forvarme bil med app.
HEPA filter er heller ikke noe jeg trenger her. Hadde jeg vært daglig i Oslo så kanskje

Så ja, AP blir et savn på ferietur, men... jeg overlever.

There are some really important things to consider.

Autopilot now only costs 40k NOK to enable, when you add it in your order. If you want it later, it will cost you over 60k NOK. So more than 20k NOK extra! Since now you get the MVA advantage!

If you don't take the AP package, you only get bogstandard Cruise Control, not Adaptive Cruise Control!

Unless you live out in the Norwegian wilderness or up North and never have to deal with traffic jams, AP is fantastic to have! I use it every single day in and out of Oslo!
Not to mention on very long trips (like our couple a times a year trips to the North West) it's fantastic and relaxed driving on AP.

So keep that in mind.

When it comes to Premium Package. It's expensive yes, but this winter we used the heating in the backseats almost every single day. For example.
The Premium Sound system is fantastic (used to be a 25k NOK seperate package, so it takes up the majority of the 40k NOK).
Being able to heat the wiper blades was quite a blessing this winter, as where I live we had a lot of days below -15 degrees this winter and it was a great help.
The HEPA filter, if you drive with kids regularly...or persons who release some unpleasant odor now and then. I can tell you it's a blessing to turn on Biodefense mode and get rid of it within seconds.  :P ::)

If you can afford both AP and Premium package, I would do it and you won't regret it.
Especially since it will make your car much easier to sell later on as well on 2nd hand market.
Tesla has, over the last couple years, make more and more features and options standard! Like air suspension, heated front seats and side mirrors, etc.

Also, I would seriously consider taking the Panorama roof option, since Model S cannot tow. So with Pano roof option, you are at least able to use a Roof rack for transporting bikes, skis (skibox), etc.

My 2 cents.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Aviator

Sitat fra: Jeronan på mandag 28. mai 2018, klokken 10:33
Sitat fra: Snapcase på søndag 27. mai 2018, klokken 23:31
Jeg har akkurat bestilt en TMS 75D. Droppet både AP og premium. Vinterdekk også for den saks skyld. Valgte fargen jeg ville ha og interiøret.

Har kjørt både AP1&2 før og her hvor jeg bor og slik bilen vil brukes i det daglige har jeg ikke bruk for Autopilot. Hadde man derimot fått valget om TACC til 50% av prisen hadde jeg lett lagt til denne funksjonen. Men men. Jeg får tweete Elon.

Premium lyd har jeg også hørt før, både i en S og X. Den skuffet meg i S, men i X syns jeg den låt bra. Men 40k bra? Aldri i verden. Og vinterpakka trenger jeg ikke med mulighet for å forvarme bil med app.
HEPA filter er heller ikke noe jeg trenger her. Hadde jeg vært daglig i Oslo så kanskje

Så ja, AP blir et savn på ferietur, men... jeg overlever.

There are some really important things to consider.

Autopilot now only costs 40k NOK to enable, when you add it in your order. If you want it later, it will cost you over 60k NOK. So more than 20k NOK extra! Since now you get the MVA advantage!

If you don't take the AP package, you only get bogstandard Cruise Control, not Adaptive Cruise Control!

Unless you live out in the Norwegian wilderness or up North and never have to deal with traffic jams, AP is fantastic to have! I use it every single day in and out of Oslo!
Not to mention on very long trips (like our couple a times a year trips to the North West) it's fantastic and relaxed driving on AP.

So keep that in mind.

When it comes to Premium Package. It's expensive yes, but this winter we used the heating in the backseats almost every single day. For example.
The Premium Sound system is fantastic (used to be a 25k NOK seperate package, so it takes up the majority of the 40k NOK).
Being able to heat the wiper blades was quite a blessing this winter, as where I live we had a lot of days below -15 degrees this winter and it was a great help.
The HEPA filter, if you drive with kids regularly...or persons who release some unpleasant odor now and then. I can tell you it's a blessing to turn on Biodefense mode and get rid of it within seconds.  :P ::)

If you can afford both AP and Premium package, I would do it and you won't regret it.
Especially since it will make your car much easier to sell later on as well on 2nd hand market.
Tesla has, over the last couple years, make more and more features and options standard! Like air suspension, heated front seats and side mirrors, etc.

Also, I would seriously consider taking the Panorama roof option, since Model S cannot tow. So with Pano roof option, you are at least able to use a Roof rack for transporting bikes, skis (skibox), etc.

My 2 cents.
It looks like the options have changed a bit since you visited the TMS configurator. I did order with autopilot but not the autonomous extra one.

The heated seats has no real appeal to me as the car is always in a heated garage. The premium package is reduced for me to 40K for the upgraded sound, and i cant see that it is worth it.

The panorama glass roof is standard these days, the option I am skipping is the sunroof (16K). I have a sunroof on my i3, and I opened it 2 times in 3 years.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Aviator på mandag 28. mai 2018, klokken 15:59
The panorama glass roof is standard these days, the option I am skipping is the sunroof (16K). I have a sunroof on my i3, and I opened it 2 times in 3 years.

Men den Jeronan vil gjøre deg oppmerksom på er at du må ha soltaket for å kunne ha ordentlig takstativ på den - noe som kan være nyttig å ha både med tanke på annenhåndsverdi men også av praktiske årsaker.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA