Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Race Oslo-Trondheim t/r: Ioniq mot Ampera-e

Startet av AppleKnocker, lørdag 26. mai 2018, klokken 09:35

« forrige - neste »

...

#30
...

Espen Hugaas Andersen

#31
Sitat fra: Mr Oizo på torsdag 07. juni 2018, klokken 17:21180-200 er jo vanvittig. Vinterforbruk for de fleste biler.
2450 kg gjør sitt. (Over det dobbelte av i3, som et eksempel.) Og så er den høy og brei, som betyr ganske mye luftmotstand, selv om formen på bilen i utgangspunktet er veldig aerodynamisk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: nix på torsdag 07. juni 2018, klokken 22:33For 4 uker siden kjørte vi til Trondheim med X'en vår. 2 i bil, full med bagasje. Stoppet på Vinstra for å lade, dro derfra med 90% SOC. 306km senere var vi framme i Stjørdal, med 20% SOC. 155Wh/km. Kunne nok kjørt enda penere og kommet ned mot 150Wh/km. Så sånn sett er X'en ganske så effektiv. Men det er heller ikke noe problem å kjøre den ineffektivt : Greit å vite at man har mulighet til å koste forbi raskt og sikkert, men stort sett er det helt normal kjøring.
240 høydemeter hjelper jo på, og lavere vekt i forhold til min 100D.

Sitat fra: nix på torsdag 07. juni 2018, klokken 22:33Forøvrig har vi også kjørt Ioniq'en fra Drammensområdet til Stavanger på kun ett ladestopp sommerstid. Trodde aldri det skulle gå, men det gikk helt fint! Helt konge med en elbil som lader raskere i km/t enn Tesla, og er super-effektiv samtidig.
Tja, lader den egentlig raskere? Jeg har noe sånt som 105 kW i snitt på de fleste superladerstoppene mine. Med 180 Wh/km er det 583 km/t, mens en Ioniq som lader med 50 kW og har forbruk på 120 Wh/km lader med 417 km/t.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

...

#33
...

automat

Skulle vært spennende å se et race mellom X75 og Ioniq. X75 er jo Teslaen med kortest rekkevidde og batteriet som har tregest lading.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Espen Hugaas Andersen

Om det var noen ladere med over 50 kW på ruten så hadde det vært interessant. Men med 50 kW ladere så vil Teslaen vinne, fordi den har lengre rekkevidde og raskere lading. (Mer i området 500 km/t, men fortsatt mer enn 417 km/t til Ioniq.)

Hva med å se hva som er raskest - en Ioniq, eller en Ioniq som står på en bilhenger som trekkes av en Model X 100D? :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

AppleKnocker

Bare det at det snakkes om en konkurranse mellom Ioniq og Model X forteller meg at Ioniq har vunnet.

Når Ioniq ble lansert ble den ledd ut fordi den bare hadde 28kwh batteri. To år senere vinner den fortsatt de fleste tester i sin klasse og gruser nye Leaf på ladefart og rekkevidde. I tillegg til å væreen av de billigste elbilene og altså den nærmeste konkurrent til Tesla.

Det er bare å gratulere Hyundai.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

automat

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. juni 2018, klokken 23:42
Om det var noen ladere med over 50 kW på ruten så hadde det vært interessant. Men med 50 kW ladere så vil Teslaen vinne, fordi den har lengre rekkevidde og raskere lading. (Mer i området 500 km/t, men fortsatt mer enn 417 km/t til Ioniq.)

I dag er det altså tilgangen på raskt nok ladenettverk som vil avgjøre kampen.

Men Ioniq vil definitivt ha potensiale, når raskere hurtigladere begynner å poppe opp.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Espen Hugaas Andersen

#38
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 09. juni 2018, klokken 09:36
Bare det at det snakkes om en konkurranse mellom Ioniq og Model X forteller meg at Ioniq har vunnet.

Når Ioniq ble lansert ble den ledd ut fordi den bare hadde 28kwh batteri. To år senere vinner den fortsatt de fleste tester i sin klasse og gruser nye Leaf på ladefart og rekkevidde. I tillegg til å væreen av de billigste elbilene og altså den nærmeste konkurrent til Tesla.

Det er bare å gratulere Hyundai.
Nå snakker vi bare om brukbarhet på langtur i forhold til ladehastighet og energieffektivitet. På alle andre områder kan den ikke sammenlignes med Tesla, og dermed er de ikke konkurrenter.

Men det er helt klart at Hyundai har gjort en god jobb på Ioniq. Det er absolutt den elbilen jeg mest kunne tenke meg til under 350.000 kroner. I hvert fall til Model 3 kommer. (Model 3 blir ganske uslåelig på langkjøring. Forbruk på omkring 140 Wh/km og 115 kW lading betyr lading på ca 820 km/t. Og i høy hastighet vil den ha lavere forbruk en selv Ioniq.)

Det som er litt interessant er at det er egentlig bare to bilselskaper som prioriterer aerodynamikken. Tesla og Hyundai. De andre snakker om at de prioriterer aerodynamikk, men fortsatt er Cd opp mot 0,3 eller høyere, som betyr at de ikke gjør det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

AppleKnocker

Tesla og Ioniq er kanskje ikke de mest åpenbare konkurrentene. Likevel er min Model S siden noen måneder siden erstattet av en Ioniq. I 99% av min bruk gjør Ioniq jobben like bra. Men alle har jo ulike behov.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Zimon

Hadde vært litt artig om Teslabjørn tok ett nytt race, Ioniq vs Tesla X Optimus Prime'en hans og enten tillate kun maks 50kW ladestasjoner, evt også om Tesla kunne bruke Supercharger nettverket. Hvor mye blir differansen når de kommer i mål på den ene eller andre måten? Evt kjøre tillat supercharger ene veien, men ikke andre.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.


turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eivhelle

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 09. juni 2018, klokken 10:17
Det som er litt interessant er at det er egentlig bare to bilselskaper som prioriterer aerodynamikken. Tesla og Hyundai. De andre snakker om at de prioriterer aerodynamikk, men fortsatt er Cd opp mot 0,3 eller høyere, som betyr at de ikke gjør det.
Du får ikke i pose og sekk. God aerodynamikk går på bekostning av plassutnyttelse. Ioniq har lengde nok til å være en klasse større enn for eksempel e-golf og Ampera-e, men plassmessig er de på omtrent samme nivå. Tesla model S er diger, når man ser på flateareal, men har ikke større innvendig plass enn en normal stasjonsvogn.

I hverdagen er det praktiske detaljer som teller mest, ikke hvor effektiv bilen er i høy hastighet på motorveien. Og forskjellen i aerodynamikk har heller ikke så mye i si som man skulle tro. En e-golf med Cd på 0.28 vil ha omtrent samme forbruk i 110 km/t som en Ioniq med Cd på 0.24 har i 120 km/t. Og litt av forskjellen ligger da også i at Ioniq er 100 kg lettere og ikke bare på grunn av lavere Cd.

I en sammenligning mellom Ionq og Ampera-e har man to biler som ligger i hver sin ende av skalaen. Ampera-e er 200 kg tyngre, har Cd på 0.308 og er i tillegg litt høyreist. Men det er prisen man betaler ved å lage en bil som skal ha små ytre mål og likevel tilstrekkelig innvendig plass. I dette tilfellet måtte man holdt en hastighet på i underkant av 100 km/t for å matche forbruket til Ioniq i 120 km/t.

Så du kan definitiv kjøre noe fortere med en Ioniq uten å miste like mye rekkevidde. Men du er i større grad prisgitt at det ikke er kø på ladestasjonene.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA