Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan synes dere aircon i Ioniq fungerer?

Startet av AppleKnocker, fredag 25. mai 2018, klokken 18:21

« forrige - neste »

AppleKnocker

Nå ligger temperaturene på opp mot 30 grader her på Østlandet. Full kjøling på Ioniq trekker lite strøm  - mellom 0.5 og 1 kwh.

Jeg vil si at virkningen er akkurat akseptabel i disse temperaturene. Bilen jobber for fullt for å holde 20 grader og komforten er god.
Synes likevel andre elbiler kjøler ned kupeen noe raskere og til lavere temperatur. Men da er forbruket også høyere og jeg har ikke behov for å ha det kaldere enn 20.

Så Ioniq innfrir igjen :D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Zimon

Kjører du Auto eller manuell på vifte, temp, valg av blåseventiler. Nå får jeg min Ioniq til uka, så har ingen erfaring med denne bilen enda, men tidligere biler jeg har kjørt så er det mer effektivt å kjøre manuelle innstillinger.

Uansett, så har jeg stort sett bare lest positivt  rundt omkring om varme og kjøling på Ioniq. Så blir spennende å se om jeg får samme positive erfaring.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Crown

Ioniqen kjøler raskt som bare det, og ventilerte seter er bare gull. Men jeg erfarer at AC'en drar opp i 3kW til å begynne med nå som det har vært 34(!) grader på parkeringsplassen på jobb, for så å stabilisere seg et godt stykke under 1kW etter hvert. Jeg bruker auto-innstilling, og typisk 22 grader når det er så varmt ute.

Jeg kjører oftest i normal-modus, kjører man i eco så guffer ikke AC'en på så mye og det går tregere å kjøle ned bilen, men man sparer litt strøm. Jeg har likevel en rekkevidde på 230-240km nå i heten.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

AppleKnocker

Bruker også Auto. Den fungerer godt i ioniq. I motsetning til en del andre biler som Model S og Zoe.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ionisert

Synes AC (og varme) fungerer EKSTREMT godt..
Nå er dette min første EV og var vant til moderne Dieselkakklere.

Standardspørsmålet både vinter og sommer er om det er noe tess med varme og kjøling..

Moderne Diesel = blir ikke varm, eventuelt etter 15km/minutter...
Ioniq = varm før jeg har fått satt på musikken å trykket Drive...

AC med Driver only og Eco = svært sparsomt ift rekkevidde.
AC på Auto minimumstemp og full blast = Sekunder før kaldt.

Så om noen synes AC er dårlig, vil jeg tro det går ann å gjøre om noen innstillinger for å få det flere ganger så effektivt. :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA