Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EQ etter EV?

Startet av Troald, fredag 25. mai 2018, klokken 16:37

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: JorgenM på onsdag 14. november 2018, klokken 09:06
Synes de burde gjøre som Amatøren foreslår.
Dette med at alle skal starte med E burde de gå bort fra fortest mulig.

Hvorfor det? Det er nok skilt tilgjengelige i Ex-serien for svært mange år fremover. Greit at enkelte kombinasjoner i dag er forbeholdt Oslo, men det fikses nok enkelt med et pennestrøk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

Sitat fra: TU.noDe borgerlige partiene er enige: Nye bensin- og dieselbiler skal fases ut i 2025

Nå har regjeringspartiene blitt enige med Venstre og Krf om at dette skal skje i 2025. Eller som det heter i teksten partiene har blitt enig om:

«Stortinget ber regjeringen i forslaget til Nasjonal Transportplan for 2018-2029 fastsette måltall for antall lav- og nullutslippskjøretøy, herunder personbiler, varebiler, busser og tunge kjøretøy i 2025 som følger vedtatte klimamål og det teknologiske potensialet fra fagetatene».


De borgerlige partiene er blitt enige om at nye biler skal være utslippsfrie innen 2025. (Bilde: Daimler)



Hvis det blir virkelighet, trengs det ordentlig store skiltserier til null utslipps biler og mindre serier til fossilbiler for varetransport og kanskje spesielle samfunnsnyttige kjøretøyer (overgangsperiode?).

Altså omvendt av slik det er nå.

Så hvorfor ikke kutte med en gang og heller indikere drivstofftype med ekstra bokstav?

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Dampmaskin

Sitat fra: Amatøren på onsdag 14. november 2018, klokken 12:28De borgerlige partiene er blitt enige om at nye biler skal være utslippsfrie innen 2025. (Bilde: Daimler)

Hvis det blir virkelighet [...]

Jeg tror vi trygt kan stoppe resonnementet her.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

OhmPaPa

Morsomt at man kan ha så forskjellig syn på en slik fillesak!  :D


Siden biler omsettes og brukes fritt er det å vite hvor i landet en bil ble registrert første gang helt meningsløst. Spesielt når man likevel kan be om å få skilt fra en annen landsdel (fx mange Bergensere unngikk SV ved å få skilt fra Bærum).

Etter min mening er det fordelaktig at elbiler kan identifiseres med skilt siden har forskjellig regler for el og fossil i flere sammenhenger. Så slipper vi å ta frem vognkortet hvis vi treffer på en kverulant.

jlan

Vel det kan ha sine fordeler. Jeg hadde lenge en bil med trønderskilt i Bergen, og konstaterte at bergensere er mye mer tilgivende når det kommer en "turist" i feil felt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Elmo

Jeg har sett tilhengere med både ES og EZ siste uka >:(  men strengt tatt så er det vel ingenting i veien for at elbiler får Ex med 5 tall i samme Ex som tilhengere har 4 tall. Tilhengere er ikke fossile uansett :D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jlan

Men det kan bli litt uklart for motorsykler. De har vel også 4 siffer. Elektrisk drevne tre- og firehjuls motorsykler kan for eksempel kjøre i kollektivfelt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kårepåsporet

Sitat fra: jlan på onsdag 05. desember 2018, klokken 13:29
Men det kan bli litt uklart for motorsykler. De har vel også 4 siffer. Elektrisk drevne tre- og firehjuls motorsykler kan for eksempel kjøre i kollektivfelt.

Alle motorsykler har lov til å kjøre i kollektivfelt, slipper også bompenger, eneste er muligens halv pris ift fossil motorsykkel på ferjer, det er jeg usikker på.

Amatøren

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kollektivfelt

Sitat fra: VegvesenHovedregelen er at busser og drosjer kan kjøre i kollektivfeltene, med utgangspunkt i skilting i de enkelte felt. I tillegg kan elektrisk eller hydrogendrevne motorvogner, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel og uniformert utrykningskjøretøy benytte slike felt.

Lagt til utheving.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

MrBacardi

Det blir EB som kommer etter EV, fikk svar fra en kilde i vegvesenet.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Rollep

#42
Hvorfor ikke starte med EA, men det hadde vel vært alt for logisk tenker jeg :)

Amoss

Sitat fra: Rollep på lørdag 19. januar 2019, klokken 14:26
Hvorfor ikke starte med EA, men det hadde vel vært alt for logisk tenker jeg :)

Kanskje fordi det er en forkortelse av Elektrisk Bil?
Model S 85D

turfsurf

Sitat fra: Amoss på lørdag 19. januar 2019, klokken 15:53
Kanskje fordi det er en forkortelse av Elektrisk Bil?
Kan alltid finne forkortelse som passer. Elektrisk Automobil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA