Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fiat 500e fra USA

Startet av pickupman, fredag 25. mai 2018, klokken 10:05

« forrige - neste »

pickupman

Har importert en 2015 Fiat 500E fra USA. Disse produseres av Fiat for California fordi staten der krever tilbud om elbil hvis man skal selge bensin og dieselbiler. Fiat 500E er derfor Chryslers alibi for å overleve i California. Bilene som har Bosch drivlinje og er ellers teknisk basert på 500 Abarth, produseres med tap. Derfor vil ikke Fiat tilby dem andre steder enn der de absolutt må. Men så er det altså hull i gjerdet i California, så hundrevis av disse er nå kommet til Norge, Danmark og Tyskland som lett brukt. Bilen fremstår som utrolig tøff og kul og er kvalitetsmessig så langt en positiv overraskelse! Den er også lastet med utsyr originalt. Formålet med denne tråden var å dele erfaringer om disse bilene og skille dem fra Microvett varianter fra 2008 - 2012.


Elmo

Med så mange Fiat 500, de fleste importert fra USA så er det vel snart på tide med et eget delforum ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Flyvern

Ja, denne bilen er utrolig kul og virker å ha meget god kvalitet som du sier. Vi har hatt en oransje utgave som bil nr 2 i et halvt år nå. (Bil nr 1 er også en elbil, så er det sagt). Det er mye vi kan diskutere om den. I øyeblikket er jeg mest interessert i hvordan den kan lade hurtigst mulig. Hittil har jeg bare ladet den i vanlig stikkontakt. I dag prøvde jeg meg på en type 2 lading (400V / 32 A), men da fikk jeg feilmelding i bilen. Det ble kanskje litt for høy effekt? Prøvde deretter en type 2 lading 230V / 16 A. Det gikk fint, altså 3,7 kW.
De jeg kjøpte den av, sa den kunne lades på 32 A. Men hva slags volt skulle det være? Kan den lades ved f.eks. 230V / 32 A?
Multi-Rød Model S 85

Orbit

Har du 20A eller 32A type-2 kabel? Du trenger det siste for faktisk å få 32A, og det er også noen få 32A ladestasjoner som nekter å lade når det plugges i en "tynnere" kabel (selv om de etter standarden da skal levere det kabelen tåler).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Flyvern

Godt spørsmål. For det vet jeg ikke. Kabelen virker ganske tykk, så jeg tror 32A.
Men det kan jo være at jeg har 20A og at det er grunnen.
Multi-Rød Model S 85

Orbit

#6
Eller kanskje du er rammet av Zappigate  ;D

..... eller nei, det kan ikke være zappi når du har egen kabel! Men den saken viser i alle fall at 500E oppfører seg litt utenom normalen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jonr

Jeg har ladet på en offentlig ladestasjon som hadde 400V/32A og det fungerte fint. Bilen har 7,3KW intern lader

Mr.Elliot

Virker som bilen gir feilmelding om en setter ledningen i bilen før en setter inn i lasestasjonen.
14 Fiat 500E
19 Bmw I3 120Ah

Rav4_EV

Sitat fra: Mr.Elliot på torsdag 21. juni 2018, klokken 15:46
Virker som bilen gir feilmelding om en setter ledningen i bilen før en setter inn i lasestasjonen.


Det kan godt hende fordi det ikke finnes noe annet enn faste type 1 kontakter i USA.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Flyvern

Sitat fra: jonr på torsdag 21. juni 2018, klokken 14:38
Jeg har ladet på en offentlig ladestasjon som hadde 400V/32A og det fungerte fint. Bilen har 7,3KW intern lader
Jonr, det var interessant. Kan det finnes flere varianter tro.
I et menybilde i min bil viser det seg to ladealternativer, og det er 120V og 240V. Vet du om det viser seg noe lignende i din bil? Og som viser 400V?
Multi-Rød Model S 85

Flyvern

Men 400V/32A er vel over 12 kW? 230V/32A stemmer bedre med en intern lader på 7,3 kW.
Multi-Rød Model S 85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA