Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Audi e-tron - Bilder og video

Startet av Orbit, onsdag 23. mai 2018, klokken 10:46

« forrige - neste »

Orbit

På en av videoene fra lyn&torden-demoen i april, vises det som nok er medfølgende ladekabel.

:+1: for rødt industristikk på denne (regner med det også er overganger til blåstikk/Schuko, uansett er dette kurant å få tak i andre steder)
:-1: for størrelsen. Dette er på linje med det monsteret Audi leverer til Q7 hybrid i dag. Her kunne Audi (og andre) tatt en titt på hva for eksempel ChargeAmps (riktignok med 1-fas) og Spark får til.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på onsdag 23. mai 2018, klokken 10:46
:-1: for størrelsen. Dette er på linje med det monsteret Audi leverer til Q7 hybrid i dag. Her kunne Audi (og andre) tatt en titt på hva for eksempel ChargeAmps (riktignok med 1-fas) og Spark får til.

En bedre sammenligning er Tesla sin UMC. Den håndterer både 32A 1-fase og 16A 3-fase 400V samtidig som den er minst i størrelse av alle standardladekabler jeg kjenner til.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Pingle

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 23. mai 2018, klokken 11:19
Sitat fra: Orbit på onsdag 23. mai 2018, klokken 10:46
:-1: for størrelsen. Dette er på linje med det monsteret Audi leverer til Q7 hybrid i dag. Her kunne Audi (og andre) tatt en titt på hva for eksempel ChargeAmps (riktignok med 1-fas) og Spark får til.

En bedre sammenligning er Tesla sin UMC. Den håndterer både 32A 1-fase og 16A 3-fase 400V samtidig som den er minst i størrelse av alle standardladekabler jeg kjenner til.

For oss som ikke er særlig godt orientert: Kan man bruke "konkurrerende" kabler?
Pris (i fall vi velger å ikke fylle halve rommet foran til denne)?
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

jkirkebo

Sitat fra: Pingle på torsdag 24. mai 2018, klokken 13:41
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 23. mai 2018, klokken 11:19
Sitat fra: Orbit på onsdag 23. mai 2018, klokken 10:46
:-1: for størrelsen. Dette er på linje med det monsteret Audi leverer til Q7 hybrid i dag. Her kunne Audi (og andre) tatt en titt på hva for eksempel ChargeAmps (riktignok med 1-fas) og Spark får til.

En bedre sammenligning er Tesla sin UMC. Den håndterer både 32A 1-fase og 16A 3-fase 400V samtidig som den er minst i størrelse av alle standardladekabler jeg kjenner til.

For oss som ikke er særlig godt orientert: Kan man bruke "konkurrerende" kabler?
Pris (i fall vi velger å ikke fylle halve rommet foran til denne)?

UMC fungerer visstnok på noen elbiler, men ikke på alle. Den koster ca. 8000,- og selges kun til Tesla-eiere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Orbit

#4
UMC vil mest sannsynlig også fungere på e-tron, men du trenger plass til den fastkoblede kabelen på bilsiden, tilsvarende den store svarte kabelkveilen på bildet fra Audi. Denne tar vel så stor plass som UMC i seg selv, og du er også låst til én lengde samt kun type 2 dersom det er flere biler i husstanden.

For å redusere plassbehovet mest mulig, vurderer jeg en portabel ladestasjon, og kombinere denne med type 2 ladekabel som uansett bør være med på tur. Den portable ladestasjonen blir overgang for også å kunne koble seg på vilkårlig rød/blå/Schuko-stikk, sammen med type 2 kabelen for å få de typiske 5 meter med lengde fra tilkoblingspunktet. Ulempen blir at ladestasjonen er mer tyveriutsatt enn en helintegrert kabel.

Totalt blir en slik 22kW-løsning mindre og lettere enn UMC (som er begrenset til 11kW) + separat type 2 kabel. go-e er min favoritt så langt dersom jeg skal ta ladestasjon-løpet.....uten å ha prøvd denne i praksis. Pris inn til Norge inkl frakt og fortolling vil bli ca €765 (ca 7300 kr). Det finnes også litt mer volumiøse alternativer hos norske utstyrsforhandlere i samme prisleie.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Pingle

Sitat fra: Orbit på onsdag 23. mai 2018, klokken 10:46
:-1: for størrelsen. Dette er på linje med det monsteret Audi leverer til Q7 hybrid i dag. Her kunne Audi (og andre) tatt en titt på hva for eksempel ChargeAmps (riktignok med 1-fas) og Spark får til.

Hvor mye mindre ladere finnes?
Jeg måler den sorte boksen til 26x9 cm, ut fra laserpekeren i forgrunnen, som er knappe 12 cm. Kveilen blir vel da ca 30 cm i diameter, 3 cm høyde. På reklamen fyller dette halve "frunken", med plass til en kanne eller to med spylervæske, så plassbesparelse ville vært kjekt.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

elektro

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

gigafactory

Kul video. Den greide unnamanøveren betydelig bedre enn en 2016 TMX P100D de har testet før, og kneppet bedre enn Porsche Macan og VW Polo GTI f.eks.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA