Skrevet av Emne: Tester og medieomtaler  (Lest 21198 ganger)

chargedup

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 82
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler
« Svar #300 på: onsdag 05. desember 2018, klokken 13:18 »
Android Auto fungerer i alle fall i min bil som ble utlevert med oppdatering 14.2.
Ikke at jeg har brukt det til noe annet enn å teste det 2 ganger da AA gjør det vanskelig å sjekke ladestasjoner på Fortum appen og det er kun på lange reiser jeg trenger kart.
BMW i3 - 2015
Model 3 - Forhåndsreservert
Jaguar I-PACE - Forhåndsreservert
Mercedes EQ C - Forhåndsreservert

Vannkraft

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 101
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler
« Svar #301 på: torsdag 06. desember 2018, klokken 19:26 »
Doug DeMuro: "The 2019 Jaguar I-Pace Is the Most Important SUV of the Year"

Youtuber med sterke synspunkter på I-Pace sammenlignet med Tesla

Med 2,3 millioner followers er det mange som lytter til han




1000kwh

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 779
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler
« Svar #302 på: torsdag 06. desember 2018, klokken 19:33 »
Doug DeMuro: "The 2019 Jaguar I-Pace Is the Most Important SUV of the Year"

Youtuber med sterke synspunkter på I-Pace sammenlignet med Tesla

Med 2,3 millioner followers er det mange som lytter til han



Da må du også få sett "Here's Why the Tesla Model 3 Is the Coolest Car of 2017:+1:


Trapper

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 7
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler
« Svar #303 på: torsdag 06. desember 2018, klokken 19:44 »
Hva har videoen over med Jaguar I-Pace å gjøre?

INisse

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 8
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler
« Svar #304 på: torsdag 06. desember 2018, klokken 23:36 »
Her er kanskje forklaringen på hvorfor I-Pace er effektiv ved lave hastigheter.

http://www.autonews.com/article/20180731/OEM06/180809997/jaguar-ipace-electric-development?X-IgnoreUserAgent=1

Tellus

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 991
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler
« Svar #305 på: fredag 07. desember 2018, klokken 00:58 »
Interessant artikkel. Batteriet sin komfortsone er 20-30 grader. Bilen vil forsøke å holde batteriet i denne sonen, men det temperaturen kan også være utenfor. Lavere eller høyere temperatur betyr sannsynligvis at f.eks. du får redusert ladeeffekt.

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1311
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler
« Svar #306 på: fredag 07. desember 2018, klokken 07:28 »
Her er kanskje forklaringen på hvorfor I-Pace er effektiv ved lave hastigheter.

Er I-Pace effektiv ved lave hastigheter? Det har jeg aldri merket.

xref

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 305
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler
« Svar #307 på: fredag 07. desember 2018, klokken 07:47 »
Interessant artikkel. Batteriet sin komfortsone er 20-30 grader. Bilen vil forsøke å holde batteriet i denne sonen, men det temperaturen kan også være utenfor. Lavere eller høyere temperatur betyr sannsynligvis at f.eks. du får redusert ladeeffekt.

Det er vel ganske vanlig. Tesla fungerer på akkurat samme måte.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

INisse

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 8
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler
« Svar #308 på: fredag 07. desember 2018, klokken 07:54 »
Her er kanskje forklaringen på hvorfor I-Pace er effektiv ved lave hastigheter.

Er I-Pace effektiv ved lave hastigheter? Det har jeg aldri merket.

Ifølge Teslabjørn sin test i 40km/t brukte I Pace 145Wh/Wh i sammenlikning med hans Model X 157Wh/km. Det vil si 84,7Kwh/145Wh= 584 km.


daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1375
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler
« Svar #309 på: fredag 07. desember 2018, klokken 09:34 »
Det er vel denne setningen som forklarer det høye forbruket - stort sett alltid 4x4 med mindre man kjører under 46 km/t OG er forsiktig med gassen.

Q:The I-Pace has an electric motor on the front and rear axles. When it is driving on the road at 70 mph, do both motors drive all four wheels?

A: We've calibrated motors to be operating at their most efficient at all times. Generally, that's splitting the load between the two motors. At very low speeds, sub-30 mph with very light loads, we turn off the front, so it's a rear-wheel-drive car. But as soon as you get over 30 mph, the front motor will come in. Or, if you do any more than feathering the throttle, the front will come in. As soon as you are over 30 mph, it's fundamentally a 50-50 split that we operate.

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1311
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler
« Svar #310 på: fredag 07. desember 2018, klokken 09:38 »
As soon as you are over 30 mph, it's fundamentally a 50-50 split that we operate.

Ja, dette forklarer det høye forbruket. 2 motorer som opererer med lav last og ditto elendig effektivitet. Hvor fort kan du kjøre med Tesla før motor nr 2 sparker igang?

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1375
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler
« Svar #311 på: fredag 07. desember 2018, klokken 10:20 »
Tesla har oppskriften: Bjørns video fra 6 min og 18 sek
https://youtu.be/lSRv-REnUIg?t=374

Bakhjulsdrevet til 90 km/t
Forhjulsdrevet fra 90 km/t og opp
AWD ved aks som krever over ca. 40-60 kW
AWD fra temp.<1 grad.

En annen ting jeg merker meg er at I-pacen både slipper hekken ganske lett og har litt drag i rattet ved hard aks og sving i lav hastighet. Merket aldri dette i Teslaen. Kan dette være et symptom på en litt svakere/tregere motorstyring, som er for treg med å flytte moment på den motoren som har best grep; jmfr https://www.tesla.com/no_NO/blog/tesla-all-wheel-drive-dual-motor-power-and-torque-specifications?redirect=no
Eller er det en ønsket egenskap fra Jaguar sin side?

PS:Jeg har selv cruiset i 130ish og sett kun frontmotor i aksjon med effekt 20-30 kW på gamlebilen  (via ScanMyTesla).

Tellus

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 991
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler
« Svar #312 på: fredag 07. desember 2018, klokken 10:57 »
Motorstyringen er jo under SW kontroll. Her kunne Jaguar endret på styringen under f.eks. Eco modus slik at motor 2 kicker først inn på høyere hastigheter. Ganske tydelig at Jaguar prioriterer kjøreopplevelse, men i Eco modus burde opplagt prioritering gå til maks rekkevidde. Low energi modus er egentlig ikke brukbar til noe med mindre man virkelig trenger det.

Nordlands

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 308
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler
« Svar #313 på: fredag 07. desember 2018, klokken 11:25 »
Jeg synes også det er forsvinnende lite forskjell i Eco modus, og litt merkelig at gasspedal-responsen er mer dempet i is/regn/snø modus enn i Eco.

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1375
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler
« Svar #314 på: fredag 07. desember 2018, klokken 13:15 »
Dynamic kan være som nå.
Komfort burde være som Tesla sitt oppsett, inkl mindre hjulslipp.
Eco-modus bør ha enda mindre batterivarming (og mindre effekt-uttak=tregere).
Rain/snow kunne være som komfort men permanent AWD.