Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medieomtaler

Startet av daktari, torsdag 24. mai 2018, klokken 08:39

« forrige - neste »

daktari

Festlig nok hadde Teknikens värld i går brutt sperrefristen og la ut en rask test etter pressekjøring. Artikkelen er nå trukket tilbake, men jeg hadde siden lagret. Litt usikker på om jeg liker det jeg hører om gasspedalen, og også intet om komfort og støynivå. http://teknikensvarld.se/jaguar-i-pace-tre-snabba-fran-provkorningen/

Jaguar I-Pace – tre snabba från provkörningen
Jaguars eldrivna suv I-Pace är på väg ut på marknaden och Erik Wedberg har åkt till Portugal för den första provkörningen. Här är de första intrycken.

Hej Erik, vi går rakt på sak – kan Jaguar I-Pace utmana Tesla?
– Det är ju den stora frågan! Jaguar är först ut av premiumtillverkarna att lansera en elbil som på pappret kan mäta sig med Tesla Model S och Model X – och om vi börjar med prisbilden så ser det väldigt bra ut för Jaguars del. I-Pace har fått ett grundpris på 819 000 kronor och det kan jämföras med Tesla Model X 75D som kostar från 976 000 kronor. Visst är Teslan något större, men det är ju inte det viktigaste för alla.

Hur känns Jaguaren?
– Bra, väldigt bra. Den har en väldigt fin styrning och är, trots den höga vikten, kvick in i kurvorna och driver på väldigt effektivt ut på rakorna. I-Pace har en elmotor fram och en bak som totalt ger 400 hästkrafter och 696 newtonmeter. Det blir inte samma pangacceleration som i Tesla men det beror inte på att Jaguaren är långsam, den gör 0-100 km/h på 4,8 sekunder. Det beror i stället på att Jaguar har mappat gaspedalen på ett annat sätt, mer likt en bil med förbränningsmotor där kraften byggs upp.

Vad sticker ut mest?
– Jaguars kaxighet! De är så övertygade om att I-Pace klarar terrängkörning att de har skickat ut oss på en ganska krävande terrängbana med branta lutningar. Och efter terrängbanan var det direkt ut på racerbanan här i Portimao. De vill verkligen visa att I-Pace är en elbil som klarar både och, men jag kan avslöja att jag hellre kör I-Pace i terrängen. Vilken naturupplevelse det är att köra nästan ljudlöst genom en bäck och höra vattnet porla runt däcken, nästan som att paddla kajak!

Läs mer om körintrycken och all teknik i Jaguar I-Pace i Teknikens Värld nummer 13/2018.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

4Matic Fanatic

Gasspedalen høres jo litt ut som Leaf vs eGolf.
I Leaf'en følte jeg at det var ganske mye 'motstand' i pedalen, om man trampet til gikk den jo helt greit, mens i eGolf'en går den rett i bunn og bilen hopper i vei ut - føles mye mer aggressiv.

Bør forhåpentligvis kunne tunes. Ellers litt kult at de er så tøffe på terrengkjøring, kan jo høres ut som 4WD'n er litt mer enn bare en gimmick da.

lr-80

2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Counterpointer

Det er rykter om en ganske stor revisjon/oppdatering av programvare før de første leveringene.
Håper de gjør noe med pedalen, er det noe jeg forventer av en elbil er det kjapp respons!!!

Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 24. mai 2018, klokken 16:12
Det er rykter om en ganske stor revisjon/oppdatering av programvare før de første leveringene.
Håper de gjør noe med pedalen, er det noe jeg forventer av en elbil er det kjapp respons!!!

Det er en større revisjon av adaptiv cruisekontrol som skal lastes inn. Bl.a.

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 24. mai 2018, klokken 16:39
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 24. mai 2018, klokken 16:12
Det er rykter om en ganske stor revisjon/oppdatering av programvare før de første leveringene.
Håper de gjør noe med pedalen, er det noe jeg forventer av en elbil er det kjapp respons!!!

Det er en større revisjon av adaptiv cruisekontrol som skal lastes inn. Bl.a.
Og pedalrespons

AJ82

Blir veldig spennende og se når testene blir "frigitt". Blir ihvertfall mer og mer fornøyd med at det ble Jaguar og ikke Tesla. Tror dette blir en helt annen kjøremaskin og forhåpentligvis en serviceapparat som fungerer litt bedre. Virker som en skikkelig gjennomtenkt bil og ikke bare noe som er satt sammen i hu og hast  :) Alt på en bil kan ikke ordnes med oppdateringer i ettertid  :P

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Tellus

Vil tro det ligger en hvis begrensning på hvor stort moment drivverket skal utsettes for. Kult med pangstart, men ikke kult å bytte motor eller andre deler i drivverket. Blir sikker bra

4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på torsdag 24. mai 2018, klokken 21:53
Vil tro det ligger en hvis begrensning på hvor stort moment drivverket skal utsettes for. Kult med pangstart, men ikke kult å bytte motor eller andre deler i drivverket. Blir sikker bra

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 24. mai 2018, klokken 22:38Tesla byttet jo Drive Unit som andre merker bytter olje en stund, vet ikke om de har fått kontroll på dette nå? Anyhow, 0-100 på 4,8s tyder nå ikke på at det holdes MYE igjen i starten?
Det ble fikset ca 2015 på nye biler, men det tok lang tid før de fikk fikset alle drivenhetene på de eksisterende bilene.

Er 4,8 sekunder kanskje med launch mode eller noe sånt? Da får man pangstart når man bruker den, men ikke ut av rundkjøringer o.l.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

moe696


4Matic Fanatic

Det har nå ikke vært nevnt før ihvertfall, sånn 'sette opp ditt, trykke datt, velge i menyer' før du kan få aks på bilen er bare tull i mine øyne. Samme som at et bilmerke jeg kjenner til (skal ikke nevne navn) målte 0-100-tidene med tilfart?

Takler ikke drivverket full effekt er det for mye effekt eller for svakt drivverk. Case closed.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: moe696 på torsdag 24. mai 2018, klokken 22:53Ipace har ikke behov for launch mode.
Kan godt hende. Jeg bare vet sånt er vanlig hos diverse bilprodusenter. 4,8 sekunder er kanskje ikke så raskt at en launch mode gjør særlig forskjell.

Når det gjelder videoen så jeg ikke helt relevansen i forhold til launch mode.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

moe696

Du nevnte rundkjøring. En kone løype kan vel tenkes simulere dette.
Det var poenget med videoen.

Og å argumentere mot feilaktige spekulasjoner er bortkastet tid.

mariowing

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 24. mai 2018, klokken 22:56
Det har nå ikke vært nevnt før ihvertfall, sånn 'sette opp ditt, trykke datt, velge i menyer' før du kan få aks på bilen er bare tull i mine øyne. Samme som at et bilmerke jeg kjenner til (skal ikke nevne navn) målte 0-100-tidene med tilfart?

Takler ikke drivverket full effekt er det for mye effekt eller for svakt drivverk. Case closed.

Det har absolutt vært nevnt før, bilen har ulike kjøremodus. I-PACE har Dynamic, Comfort, Eco og en modus for vanskelig underlag (her er det mulig å bestille adaptiv surface response i tillegg som da erstatter den manuelle dårlig underlag modusen). Også som tilleggsutstyr kan man få muligheten til å sette sammen sin egen drive mode med for eksempel sportslig gass og styring men myk fjæring.

Helt vanlig på performance biler å ha sports modus og helt vanlig på elbiler å ha eco modus. På I-PACE får du begge deler :-)

På bensin biler som for eksempel AMG og M modeller som har launch controll så står det i brukerhåndboken at dette kun kan brukes et begrenset antall ganger da det medfører høy slitasje så det er også helt vanlig å ha launch controll på motorer "som ikke tåler det" som du skriver. Det står forøvrig ikke noe som helst om launch control i manualen til I-PACE så i dette tilfellet er det nok snakk om ulikheter i gassrespons mellom Dynamic og Comfort.

Jeg synes det er helt topp at bilen har mulighet for å oppleves "normal" når man kjører normal og så kan man dytte den over i Performance de gangene man ønsker det. Det er forøvrig dedikerte knapper for dette i midtkonsollen (noen av de få knappene som er fysiske) så det er ikke masse meny-trykking slik som du frykter heller :)


Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA