Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medieomtaler

Startet av daktari, torsdag 24. mai 2018, klokken 08:39

« forrige - neste »

z4rd

#285
Fra Model X wiki:
Q: What is the ground clearance ?
A1: With air suspension : very low/very high 5.11"/8.22" (13cm/20,3cm)

Mens Tesla selv sier: 5.4" - 8.3"
https://www.tesla.com/support/model-x-specifications

Det jeg har funnet på Jag er at den har 5.6" standard og kan løftes til 7.3" og 7.8" i følge to ulike kilder.

Også fant jeg nettopp en tredje kilde som sier at Jag har 23cm bakkeklaring og at den kan heves ytterligere.

Ikke lett å vite hva som er korrekt. Noen med i-Pace manual som kan sjekke?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

4Matic Fanatic

Sitat fra: z4rd på tirsdag 04. desember 2018, klokken 20:01
«Mye mer kjøreglede», faktisk. Du skjønner at noe er litt off?
OK, skal gi deg for den.   
Var sikkert jeg som tok litt av her...   :)

4Matic Fanatic

Sitat fra: z4rd på tirsdag 04. desember 2018, klokken 20:34
Også fant jeg nettopp en tredje kilde som sier at Jag har 23cm bakkeklaring og at den kan heves ytterligere.
Ikke lett å vite hva som er korrekt. Noen med i-Pace manual som kan sjekke?
Mener 23cm er maks i tilfelle. Det ligger endel tråder her som diskuterer dette, men fant det ikke i manualen..
Det jeg derimot fant var mål for hvor mye den løftes i Offroad 1 og 2-nivå, fra standard høyde, som er 26 og 48mm, respektivt.

Ellers står det maks vadedybde under tekniske data, det er 500mm ved opptil 7km/h.

Stikkkontakt

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 04. desember 2018, klokken 21:18
Sitat fra: z4rd på tirsdag 04. desember 2018, klokken 20:34
Også fant jeg nettopp en tredje kilde som sier at Jag har 23cm bakkeklaring og at den kan heves ytterligere.
Ikke lett å vite hva som er korrekt. Noen med i-Pace manual som kan sjekke?
Mener 23cm er maks i tilfelle. Det ligger endel tråder her som diskuterer dette, men fant det ikke i manualen..
Det jeg derimot fant var mål for hvor mye den løftes i Offroad 1 og 2-nivå, fra standard høyde, som er 26 og 48mm, respektivt.

Ellers står det maks vadedybde under tekniske data, det er 500mm ved opptil 7km/h.

Jeg finner at det er ca 35 mm fra inngangshøyde/laveste høyde til normal høyde. Så er det ca 40 mm opp til høy. Syns bilen ser helt teit ut i høy modus.  :-1:

4Matic Fanatic

Fant det i konfiguratoren i UK. La inn snip av dette, men får jo søren ikke editert teksten i dette drittforumet...

Eyvind Bernhardsen

Jeg vet det ikke passer inn i den tekniske diskusjonen, men her er en medieomtale: https://www.dinside.no/motor/jaguar-i-pace-soleklar-vinner/70525852

geear

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 04. desember 2018, klokken 19:48
Sitat fra: JorEl på tirsdag 04. desember 2018, klokken 13:32
(Håper ingen I-pace-lovere blir sure, for I-pace er i hvert fall den nyeste bilen og ser kul ut, samtidig som den er mer sjelden. Jeg synes bilen er flott!)
Lest den før, og den "testen" gjør ihvertfall meg sur, det er rart at etter at en samlet bilpresse over hele Europa har konkludert med at i-Pace gir mye mer kjøreglede og har et bedre understell enn Tesla, så dukker det opp en person i Norge som påstår at både TMS og TMX er vesentlig mer kultivert på veien, mindre understyrt, bedre respons samt at lydanlegget i Tesla langt overgår anlegget i Jaguaren. Så sammenligner han prisen på en halvutstyrt TMS med en FE og konkluderer med at vinneren er 100 tusen billigere enn taperen av testen.
Så kjører han fronten ned i grøft og gjør narr av at dette ikke er noen SUV, som for å slå inn siste spikeren. At han til slutt klarer å lure inn en setning om at han ikke er utpreget Tesla-fan blir bare for dumt.
Er vel ingen tester som kan tas seriøst lenger. Jaguar sin lansering for journalister nede i Spania er vel prakteksempelet på dette. Alle var så velsmurte at det er knapt mulig å smøre mer. Hadde jeg latt meg bli med på noe slikt med en av våre leverandører på jobb, så hadde jeg fått fyken. Har knapt å ta i mot noe som helst, og her reiser journalister på "all expenses paid" på første klasse på fly, med luksussuitter på hotell i Spania, hvor alt er tilrettelagt og ordnet. Burde ikke alle disse testene og artiklene i etterkant vært merket med "sponset innhold" for å være i tråd med norsk lovverk?

Ser at TeslaBjørn fikk sponset tur til vip-event for e-Tron også, uten at jeg vet noe mer detaljer. Neppe uvanlig, men hva kan en stole på?? Alle har personlig vinning i dette gamet, på ene eller andre måten.

Chimp

Kan ihvertfall stille meg i rekken blant de som blir meget provosert av den testen. Jeg har ingen sammenlikningsgrunnlag mellom de to bilene hva angår kjøreegenskaper, men når man sammenlikner to biler med vidt forskjellig spec blir jeg sint. Hele greia faller på sin egen urimelighet.

daktari

Har ikke lest testen, men min 2017 S90D var god å kjøre raskt på svingete vei. Likte pedalresponsen bedre på Tesla, den er en mellomting mellom Comfort og dynamic på I-pace. Skulle gjerne hatt mulighet til å stille lettere styring på I-pace som på Tesla.
Tesla utmerker seg på infotainment, men Jaguaren har mer komfortabel fjæring og mye lavere støynivå. Sitter bedre i Jaguaren.

Av utstyr vil vel en Tesla S mangle Matrix lys og HUD og lufting i setet og noen justeringer på setet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

xyzzy

Sitat fra: daktari på onsdag 05. desember 2018, klokken 07:32
Har ikke lest testen, men min 2017 S90D var god å kjøre raskt på svingete vei. Likte pedalresponsen bedre på Tesla, den er en mellomting mellom Comfort og dynamic på I-pace. Skulle gjerne hatt mulighet til å stille lettere styring på I-pace som på Tesla.
Tesla utmerker seg på infotainment, men Jaguaren har mer komfortabel fjæring og mye lavere støynivå. Sitter bedre i Jaguaren.

Av utstyr vil vel en Tesla S mangle Matrix lys og HUD og lufting i setet og noen justeringer på setet.

Infotainmentet er vel også en individuell sak - selv ser jeg på Tesla infotainment som ganske utdatert fordi den mangler Carplay/Android Auto. Uansett bil har jeg neppe noe ønske om å bruke et begrenset antall installerte apper på en platform som oppdateres mye mindre enn kombinasjonen mobil/apper/mobil-os.

daktari

Sitat fra: xyzzy på onsdag 05. desember 2018, klokken 09:06
Sitat fra: daktari på onsdag 05. desember 2018, klokken 07:32
Har ikke lest testen, men min 2017 S90D var god å kjøre raskt på svingete vei. Likte pedalresponsen bedre på Tesla, den er en mellomting mellom Comfort og dynamic på I-pace. Skulle gjerne hatt mulighet til å stille lettere styring på I-pace som på Tesla.
Tesla utmerker seg på infotainment, men Jaguaren har mer komfortabel fjæring og mye lavere støynivå. Sitter bedre i Jaguaren.

Av utstyr vil vel en Tesla S mangle Matrix lys og HUD og lufting i setet og noen justeringer på setet.

Infotainmentet er vel også en individuell sak - selv ser jeg på Tesla infotainment som ganske utdatert fordi den mangler Carplay/Android Auto. Uansett bil har jeg neppe noe ønske om å bruke et begrenset antall installerte apper på en platform som oppdateres mye mindre enn kombinasjonen mobil/apper/mobil-os.
Tja, verkstedet har jo skrudd av AA og CarPlay på min Jaguar, noe jeg ville ha for å bruke spotify på skjermen. Men samtidi er det enda mer lag med AA. Da jeg eide Tesla var ikke dette et savn, men det er det nå.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Blade Runner

#296
Sitat fra: gr på onsdag 05. desember 2018, klokken 00:03
Ser at TeslaBjørn fikk sponset tur til vip-event for e-Tron også, uten at jeg vet noe mer detaljer. Neppe uvanlig, men hva kan en stole på?? Alle har personlig vinning i dette gamet, på ene eller andre måten.

Tror ikke det ble så mye VIP på TeslaBjørn. Han var vel invitert for å snakke til markedsfolk om hans og andre influencers jobb med bla. videoblogging og litt om hva som gjør at de er interessert i elbiler.  Han la ut en video om det i etterkant (ligger på youtube kanalen hans). Virker som han var sånn halvfornøyd med hele greia. Tror ikke han helt forstår produsentenes prioriteringer og ulike kundegrupper. Det er ikke noe poeng for hverken Audi eller Jaguar å lage en direkte Tesla kopi. Ulike kundegrupper har ulik smak og ønsker.  Det er et marked for alle.

xyzzy

Sitat fra: daktari på onsdag 05. desember 2018, klokken 10:27
Sitat fra: xyzzy på onsdag 05. desember 2018, klokken 09:06
Sitat fra: daktari på onsdag 05. desember 2018, klokken 07:32
Har ikke lest testen, men min 2017 S90D var god å kjøre raskt på svingete vei. Likte pedalresponsen bedre på Tesla, den er en mellomting mellom Comfort og dynamic på I-pace. Skulle gjerne hatt mulighet til å stille lettere styring på I-pace som på Tesla.
Tesla utmerker seg på infotainment, men Jaguaren har mer komfortabel fjæring og mye lavere støynivå. Sitter bedre i Jaguaren.

Av utstyr vil vel en Tesla S mangle Matrix lys og HUD og lufting i setet og noen justeringer på setet.

Infotainmentet er vel også en individuell sak - selv ser jeg på Tesla infotainment som ganske utdatert fordi den mangler Carplay/Android Auto. Uansett bil har jeg neppe noe ønske om å bruke et begrenset antall installerte apper på en platform som oppdateres mye mindre enn kombinasjonen mobil/apper/mobil-os.
Tja, verkstedet har jo skrudd av AA og CarPlay på min Jaguar, noe jeg ville ha for å bruke spotify på skjermen. Men samtidi er det enda mer lag med AA. Da jeg eide Tesla var ikke dette et savn, men det er det nå.

Har de skrudd av CarPlay? Jeg så noen nevne at AA var skrudd av fordi AA ikke er støttet av Google i Norge ennå, men CarPlay har jo vært tilgjengelig i Norge lenge nå. Bruker det kontinuerlig i Ioniqen - Apple Music, lese og sende meldinger med stemme, finne steder med stemme, navigasjon, podcasts og lydbøker.

daktari

Sitat fra: xyzzy på onsdag 05. desember 2018, klokken 12:33
Sitat fra: daktari på onsdag 05. desember 2018, klokken 10:27
Sitat fra: xyzzy på onsdag 05. desember 2018, klokken 09:06
Infotainmentet er vel også en individuell sak - selv ser jeg på Tesla infotainment som ganske utdatert fordi den mangler Carplay/Android Auto. Uansett bil har jeg neppe noe ønske om å bruke et begrenset antall installerte apper på en platform som oppdateres mye mindre enn kombinasjonen mobil/apper/mobil-os.
Tja, verkstedet har jo skrudd av AA og CarPlay på min Jaguar, noe jeg ville ha for å bruke spotify på skjermen. Men samtidi er det enda mer lag med AA. Da jeg eide Tesla var ikke dette et savn, men det er det nå.

Har de skrudd av CarPlay? Jeg så noen nevne at AA var skrudd av fordi AA ikke er støttet av Google i Norge ennå, men CarPlay har jo vært tilgjengelig i Norge lenge nå. Bruker det kontinuerlig i Ioniqen - Apple Music, lese og sende meldinger med stemme, finne steder med stemme, navigasjon, podcasts og lydbøker.
Ja, slått av eller glemt å reaktivere etter oppdatering. Det står noe om at man må kjøre egen app for Smart phone activation på Topix.
Da bilen var ny med 13.2 funket AA og InControlApps. Testet ikke Apple Carplay.
Da jeg fikk den tilbake med 14.2 funket ingen av disse 3...

AA installerte jeg via apkmirror. Lagde en video av hvordan det så ut.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Er ganske sikker på at Car play er ment å fungere i 14.2. Har du kontaktet Jaguar vedrørende dette problemet ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA