Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-Golf Europaferie

Startet av Bjarkaffi, onsdag 23. mai 2018, klokken 22:34

« forrige - neste »

Bjarkaffi

Jeg elsker å feriere nedover Europa i Tyskland, Danmark, Nederland osv.  :D

Har noen erfaringer med dette? Eventuelt formeninger om dette i det hele tatt vil være mulig uten å bruke dobbelt så lang tid?

Det vil jo såklart bli et spørsmål om kjøreforhold men man må også finne den beste balansen mellom hastighet og tid på hurtigladere. Man kan jo kjøre i 130 men da må man stå oftere og lenger på lading. 110 vil jo være overkommelig.

Apache

Kjører du høyere en 100-110km/t er den meget tørst på strøm, du kan spare mye lading hvis du ikke går noe særlig fortere.
Har hørt at i Frankrike så er det ikke så lett å kjøre med elbil, dårlig kvalitet på lade-nettverket og franskmennene vil ikke snakke engelsk osv.

Amatøren

Vår datter vil kjøre til Legoland, Billund med e-Golf. Selv det følger vi som ambisiøst.....

Denne tråden vil jeg følge med på!

Båt til Kiel eller over til Danmark?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Motorwatt

Sitat fra: Amatøren på onsdag 23. mai 2018, klokken 23:55
Vår datter vil kjøre til Legoland, Billund med e-Golf. Selv det følger vi som ambisiøst.....


Vet ikke hvor du starter, men tar du ferge fra Larvik/Kristiansand  til Hirtshals, er det 240 km kjøring gjennom Danmark til Billund. Det greier du fint med en lading underveis.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

nortrahof

#4
Clever har godt utbygd med 1500 ladepunkter i Danmark. https://clever.dk/ladestasjoner-i-danmark
De støtter også ChaDeMo og CCS.

Glemte å si at langs motorveiene er det skilt som viser bensinstasjoner/rasteplasser som har lademulighet.

(Lenger sør kan det være et problem med ChaDeMo da denne standarden ikke er en Europeisk Standard men japansk. Alle offentlige ladestasjoner i EU skal støtte CCS men det er frivillig med å støtte ChaDeMo. - Hadde nok ikke kjøpt en elbil uten CCS i dag.)
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

geear

Vesentlig forskjell her om man snakker 24kWh eller 36kWh...

Legoland hadde gått greit med begge, men spesielt med 24kWh måtte man tatt tiden til hjelp, og ikke lagt cruisen på 140, som er forholdsvis normalt i Danmark...

Amatøren

#6
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 24. mai 2018, klokken 08:41
Vet ikke hvor du starter, men tar du ferge fra Larvik/Kristiansand  til Hirtshals, er det 240 km kjøring gjennom Danmark til Billund. Det greier du fint med en lading underveis.
Bor i Asker. Vet om ferge fra Larvik. Eventuelt fra Gøteborg, men til vanlig så kjører vi (fossil oljebrenner pga HC bil med rullestol) vi via Øresund og Storebælt. Litt aversjoner mot ferger..... Sandinavian Star, Estonia......., men har også tatt ferge fra Larvik noen ganger. Både døgnturer og ferie.


Sitat fra: nortrahof på torsdag 24. mai 2018, klokken 10:33
Clever har godt utbygd med 1500 ladepunkter i Danmark. https://clever.dk/ladestasjoner-i-danmark
Venter selv på Clever Fri kort fra Sverige.

I tillegg så har jeg også kjøpt PlugSurfing ladebrikke for € 9,95 (forberedelser.....)

e.on skal man vist bruke norsk EasyPark app (settes til DK) slik jeg har forstått det fra tidligere tråder/innlegg.

Noen flere ladeavtaler/brikker man bør ha for Danmark eventuelt resten av Europa?

Sitat fra: nortrahof på torsdag 24. mai 2018, klokken 10:33
Glemte å si at langs motorveiene er det skilt som viser bensinstasjoner/rasteplasser som har lademulighet.
Her er utlandet "lysår" foran elbil landet Norge. Nesten en skam at Norge ikke er kommet lenger på den fronten.


Sitat fra: gr på torsdag 24. mai 2018, klokken 11:44
Vesentlig forskjell her om man snakker 24kWh eller 36kWh...
Kjenner ikke tll trådstarter, Bjarkaffi, sin bil, men har selv 36 kWh.


Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017
VW e-Golf 01.2018
-----------------------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (august/september 2018)
Reservert Audi e-tron
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

brako79

Vi reiser til Billund i sommer med vår 36kw.
Eneste jeg bekymrer meg for er destinasjonslading på lalandia :-)
Tenker å lade fra ferieboligen. Trenger jeg adapter for jordet kontakt?
Hurtiglading regner jeg med fungerer fint.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

geear

Leide hus (var vel typen med fire soverom) i Lalandia-landsbyen for 1,5 år siden, riktig nok kjørte vi diesel, men det var parkering rett ved husveggen og hadde ikke vært noe problem med skjøteledning til vanlig stikk gjennom et vindu, eller kanskje til og med til komfyrkontakten, men er jo begrenset hvor lang ladetid du trenger på å fylle 32kWh uansett om du lader på 10A, og for e-Golf sin del må du jo kjøpe en annen type ladekladd hvis du skal klare mer enn 10A uansett. Bilen trenger du ikke når du er i Legoland eller Lalandia uansett, siden det går et "tog" (en ombygd Patrol eller Pajero med noen togvogner bak) hele tiden.. ;)

Kan dessverre ikke svare på om du trenger noen overgang. Mener jeg også så at det var hurtigladere og type 2 i Billund da jeg sjekket for en stund siden.

Ellers en del gode tips til elbil i Europa i denne tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38451.0

brako79

#9
For min del trenger jeg bare 5-8A lading. Blir der noen dager.

https://www.hvidevaredele.dk/shop/hybrid-stikprop-eu-2574p.html
Må vel kjøpe meg en slik, da vegg kontaktene i Danmark antageligvis mangler pinnen for jord.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Bjarkaffi

Her var det mange engasjerte! Så gøy   :D

Min FL er i produksjon nå så det er en 36KWh utgave.

Tror ikke at jeg vil prøve meg så langt som Frankrike men store deler av Tyskland og Danmark er bra. Jeg bor i Sandnes så jeg pleier ta båt fra Risavika til Hirtshals. Starter jo da med 90% på batteriet regner jeg med.

Ang. Lading på feriehus o.l. Så skulle det vel holde plenty med 10A. Batteriet lades fullt over natta uten problem. Skal man være lenger hadde jeg ikke nølt med å stille ned til 6A for å være på den sikre siden. Man vet aldri hvor mange punkter det er mellom stikk og sikringsskap.

Det eneste måten å finne utav optimal fart på er vel å prøve. Det blir nok til høsten eller neste sommer. Fjordline har ofte billige helgeturer utenom sesongen. Da kan man jo prøve seg på harrytur til Flensburg

Amatøren

Sitat fra: Amatøren på torsdag 24. mai 2018, klokken 12:46
Venter selv på Clever Fri kort fra Sverige.
Bestilt: 19. mai 2018, 22:33
Mottatt i dag! Kun 5 dager.  :+1:

Sitat fra: Bjarkaffi på torsdag 24. mai 2018, klokken 15:01
Her var det mange engasjerte! Så gøy
:D

Min FL er i produksjon nå så det er en 36KWh utgave.
:+1: og gratulerer med kommende bil.

Sitat fra: Bjarkaffi på torsdag 24. mai 2018, klokken 15:01
Da kan man jo prøve seg på harrytur til Flensburg
Hold oss oppdatert!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

e-curious

#12
En tråd om bruk av elbil i Danmark.  https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=33620.0

Var selv på ferie i Danmark med 24kWh e-Golf for et par år siden, kan anbefales.  Litt planlegging måtte nok til, spesielt i områder med færre hurtigladere, fks på vestkysten.

PTh

#13
Sitat fra: Amatøren på torsdag 24. mai 2018, klokken 12:46
e.on skal man vist bruke norsk EasyPark app (settes til DK) slik jeg har forstått det fra tidligere tråder/innlegg.

Jeg har bestilt E.On sitt ladekort, du må betale inn 200 SEK som du kan bruke til å lade med. Som jeg har skjønt det kan dette brukes i hele Europa, mange ladere i Tyskland. https://register.eondrive.eon.se/register

Har også koblet Elbilforeningens ladebrikke på mine sider på E.On, men vet ikke om det virker... Dog er "kode" formatet på brikkene fra dem og Elbilforeningen helt likt, vi får se når jeg kjører til Sverige i sommer.

Erlingni

Elbilforeningen skrev for snart ett år siden: "Elbilforeningen er i dialog med både Clever og E.ON og håper å få på plass støtte for Elbilforeningens ladebrikke så snart som mulig. Da blir det enda enklere med elbilferie for våre medlemmer."

Kilde: https://elbil.no/elbilferie-i-norge-danmark-og-sverige/

Ser dessverre ut som om lite har skjedd siden...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA