Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fare for batteriet at AC-gassen er vekke?

Startet av saphran, tirsdag 22. mai 2018, klokken 23:19

« forrige - neste »

saphran

Såvidt jeg forstår brukes samme AC-gass for å avkjøle både kabin og batteriet, men det virker ikke som om Tesla anser reperasjonen av AC-anlegget som kritisk...de har bare deaktivert AC-valget og venter med reperasjonen (normalt sett i Bergen hadde det ikke vært så ille, men sommerheten vi har nå gjør det ganske ubehagelig, men greit nok). -Er det noen som vet om det er fordi batteri-systemet da har en mekanisme for å beholde sin del og heller stenge av forbindelsen med kabinsystemet? Hvis batteriet ikke fikk kjølingen det trengte ville det vel produsert alvorlige alarmer og struping av effektuttaket, eller?

Muffinman

Får nok bare konsekvenser ved superlading her til lands. Normal hastighet til å begynne med, og deretter strupes den etterhvert som det begynner å bli for varmt. Maks 55 grader tillates på batteriet.

nortrahof

Det virker usannsynlig at manglende A/C-gass har sikkerhetskonsekvenser for batteriet?
Batteriet er temperaturovervåket og en manglende kjøling med A/C vil gå ut over ladehastighet/ladestrøm slik at ikke kritisk temperatur i batteriet overskrides. Det blir på mange måter som stadig å lade i Mojave-ørkenen i 40 grader enn å lade på en norsk sommerdag. Batteriet skades ikke - men ladingen går treigt.
- Nå kan man sikkert også diskutere levetiden (antall oppladinger) under slike ekstreme temperaturforhold? Da er det sikkert best å ha fungerende A/C og "norske temperaturforhold".
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

OlaM

Her er noen som mistet AC på ferie og fikk strupet lading. Ikke verdens undergang.  :)

(3-4 min)


https://www.youtube.com/watch?v=Kdl_ryAYGjw
'21 3LR

Muffinman

Jeg hadde problemer med kjølingen på ferien i fjor sommer, relatert til en softwarebug. Hørte om flere med samme greie. Vi merket det når vi kom tilbake til bilen i Midelfart. Ingen vifter, ikke en lyd, ingenting. 25kW på veldig lav soc. Batteritempen stanget i 55 grader. Vi bestemte oss for å kjøre, og 200 meter avgårde startet kompressor, vifter og fandens oldemor for fullt så vi trodde bilen skulle lette. Tempen kom fort ned da, og vi hadde ikke problemet på et par-tre ladinger etterpå. Men fikk det på nytt neste dag i sørlige deler av Tyskland. I Scweitenkirchen bestemte jeg meg til slutt for å sitte i bilen med AC på når ladingen pågikk, og da hørtes kompressoren tydelig. Men ikke fullt pådrag, og tempen steg opp mot 50 grader igjen. Når jeg da skrudde av AC sittende i bilen gikk alt på maks igjen og tempen falt. Da hadde vi faktisk en løsning i tilfelle bug`en skulle vise seg på nytt, men det gjorde den av en eller annen grunn ikke. Den skal nå være fikset, men lærdommen er at bilen ikke tillater at batteriet går over 55 grader, og at det er maks selv om all kjøling forsvinner. Da kutter den heller ladingen.

Til sammenligning tar "max battery power" tempen over 50 grader på P-bilene. Det er nok ikke gunstig, men neppe kritisk. Så ofte 40-tallet ved hard motorveikjøring, men der havner man jo etterhvert med range mode aktivert også.

Jeg ville ikke bekymret meg for batterihelsen, men mer for komforten i kupeen og at man ikke kommer seg videre innen rimelig tid ved gjentatte ladestopp på langtur.

E_S

Litt off-topic, men jeg ser under supercharging på bilen min at viftene foran går bare på lav hastighet og gitrene over luftinntakene uansett står lukket. Mange andre biler på SuC høres ut som de skal ta av fullstendig. Ladehastighet virker helt normal. Hva er egentlig greia?
:)

Muffinman

Forklaringen ville du nok sett om du leste av temperaturen. Det surrer bare vifter opp til 37-38 grader, deretter starter kompressoren på lavt pådrag. Det vil øke etterhvert som temperaturen stiger, og være på 100% et godt stykke oppe på 40-tallet. Virker som litt bingo når spjeldene åpner seg, men de har alltid stått åpne med kompressor og vifter på maks ved lading. Under kjøring later det som de er lukket okke som.

Hvis du kommer inn med driftsvarmt batteri rundt 30 grader, omgivelsestemperaturen er 20 pluss og lader 40-70% er det ikke sikkert tempen blir høy nok til at det er nødvendig med kraftig kjøling. Men samme scenario fra 10%, og det vil dure godt også fra din bil når du har nådd 30-40% :)

E_S

Ja, jeg har ladeparanoia, så planlegger aldri å komme til noen SuC med mindre enn 20%. Har vel heller nesten aldri opplevd å se spjeldene åpne eller høre viftene på fullt. For øvrig gravde jeg ut mye skitt og sand fra området der da jeg hadde av frontfangeren i fjor etter 130kkm..
:)

Hodetelefoner

Sitat fra: Muffinman på onsdag 23. mai 2018, klokken 13:12
Forklaringen ville du nok sett om du leste av temperaturen. Det surrer bare vifter opp til 37-38 grader, deretter starter kompressoren på lavt pådrag. Det vil øke etterhvert som temperaturen stiger, og være på 100% et godt stykke oppe på 40-tallet. Virker som litt bingo når spjeldene åpner seg, men de har alltid stått åpne med kompressor og vifter på maks ved lading. Under kjøring later det som de er lukket okke som.

Hvis du kommer inn med driftsvarmt batteri rundt 30 grader, omgivelsestemperaturen er 20 pluss og lader 40-70% er det ikke sikkert tempen blir høy nok til at det er nødvendig med kraftig kjøling. Men samme scenario fra 10%, og det vil dure godt også fra din bil når du har nådd 30-40% :)
Det er "helt random" om de åpner eller ikke. Det siste året har det vært litt tilfeldig om de åpner eller ei.
Viftene kan jobbe for fult. med lukkede spjell.. hender de åpner og lukker seg noen ganger når man starter om morningen også. og parkerer.
Det er blitt veldig mange buggs det siste året.  Viftene starter på fult når jeg setter på max battery power også. litt usikker på hvorfor. samme om det er 5min eller 60 min til det er varmt.

Thor2014

Tesla fortalte at spjellene er lukket fordi viftene skal dra luften gjennom en annen radiator enn den som sitter rett bak spjellene.

Muffinman

#10
Gir mening det.  Det er kondenserne til AC som sitter i hjørnene, mens det sirkulerer kjølevæske i den midterste radiatoren. Tror ikke den har egne vifter, finner ikke noe som tyder på det i den tekniske dokumentasjonen ihvertfall. Men jeg har faktisk opplevd at spjeldene har vært lukket når kompressoren har gått for full guffe. Da varmes vel lufta litt når den passerer midterste radiator før den passerer kondenserne. Det har neppe mye å si i norske temperaturer utenom når det er på det varmeste. Men da åpner nok spjeldene slik at luft trekkes rett inn på kondenserne.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA