Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Falconwing-dør åpnet seg i vaskehall i dag

Startet av T.K, tirsdag 22. mai 2018, klokken 22:53

« forrige - neste »

T.K

Så skjedde det som ikke skal skje, som vi har lest om ved et par anledninger. Bakdør åpnet seg i vaskehall i dag, og ble vridd og ødelagt.

Etter software-oppdatering for et par dager siden ble det umulig å lukke ladeporten. Dette skulle jeg egentlig oppover til Tesla på Rud og snakke om i dag. Først skulle imidlertid bilen vaskes. Jeg vasket for noen dager siden også, og da åpnet hengelåsikonet på skjermen seg, mens jeg satt inne i bilen, etter at jeg hadde låst. På forhånd hadde jeg altså låst dørene. Jeg trykket på hengelåsikonet i dag også, for å låse døren inne i vaskehallen. Nøkkelen legger jeg på midtkonsollen ved vasking, så jeg unngår å trykke på den. Fikk deretter en innkommende samtale, og holdt ikke øye med skjermen. Døren åpnet seg mens maskina rullet fremover, jeg hadde ingen mulighet til å få lukket bakdøra, maskina rev den med seg. Jeg antar dørlåsen - ikonet på skjermen -  har åpnet seg av seg selv i igjen.

I følge verkstedet har de fått inn to-tre biler med slik skade. De regner med det er sensorene bak håndtaket som blir påvirket av høytrykk, og dermed åpnes døren. Trykket på vannet er selvsagt ikke høyt nok til å "trykke inn" døråpneren, så det virker som en grei forklaring fra verkstedets side.

Bilen kan bli på verksted i flere måneder, i flg. Autoin, Teslas karroserisamarbeidspartner. Fra de bestiller deler til delene kommer på døra kan det gå alt fra uker til måneder, men ingen kan fortelle dem når.

Før jeg drar til Tesla og legger frem problemet - er det noen med gode råd her? Regner med Tesla kan logge aktiviteten i bilen på tidspunktet, men tar de ansvar? Hvilke rettigheter har jeg?

Edit. I dag var jeg hos Tesla på Rud. Etter endel venting kom det en kar ved navn jeg ikke husker. Han hadde med et ark hvor det sto, på engelsk, at, fritt oversatt: "Teslas biler kan ikke vaskes i vaskehall". Deretter viste han meg håndtaket på modell X, og fortalte at børster kan slå opp bildøren.

Min kommentar er at det finnes ikke en eneste moderne vaskemaskin som kan slå opp døren. Det krever alt for mye trykk å trykke opp døren på modell X. Tesla ønsker altså ikke å ta ansvar og viser til et skriv som sier at bilene deres ikke kan vaskes i vaskemaskin.

Takk for innspill. Men det blir i alle fall en runde hos Forbrukerrådet, i det minste for å få laget en presedens om at bilen ikke kan vaskes i maskin.

k1

I brukerhåndboken man fikk utlevert digitalt før utlevering av bilen via din tesla konto side, samt den du har tilgang til i bilen din står det følgende om rengjøring:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Om dette er nok for at Tesla kan fraskrive seg alt ansvar aner jeg ikke. Hold oss oppdatert på hva jus-folk sier om dette.

hELgenen


ludwig_holberg

Jeg stiller meg svært tvilende til at det forbeholdet kan påberopes av Tesla i saken slik den er beskrevet, men det er nok vanskelig å si sikkert.

Utgangspunktet etter forbrukerkjøpsloven § 15 er følgende:

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a)   passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til
b)   svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper


Grunn nr 1: Generelt må en forbruker forvente at en bil tåler alminnelig bilvask. At maskinvask kan skade lakken er en annen sak, og godt kjent. Derfor er det også rimelig å tolke "garantiforbeholdet" nettopp til å sikte til lakkskader og andre skader i overflaten. At døren åpnes av bilvasken, er noe helt annet. Dette er ekstraordinært, og en slik risiko bør i det minste Tesla opplyse konkret om for å kunne frita seg fra ansvar.

Formelt er det også grunn til å minne om at garanti ikke er det samme som reklamasjon - garantien dekker i prinsippet kun skader og svakheter utover det som er dekket av reklamasjonsretten. Dette underbygger også at forbeholdet ikke kan tolkes til å omfatte ekstraordinære skader av denne art.

Grunn nr 2: Slik hendelsen er beskrevet var det selve høyttrykksspylingen som åpnet FWD - ikke børstene. Om skaden ikke kan tilskrives valget av børstevask, kan det ikke tillegges betydning at den tilfeldigvis oppstod under en børstevaskseanse.

cra

Tror ikke dører som åpner seg er omfattet av forbeholdet det henvises til over, men at det er skader a'la avrevet spoiler på Leaf som er ment. Altså at maskinen ikke nødvendigvis oppdager alle kanter og utstikkere på bilen og at den da kan bli skadet. At riper i lakken ikke dekkes av Teslas garanti er en no-brainer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vhagar

Hvorfor sitte i bilen under vask?

Fold inn speilene, skru av passiv entry, lås bilen og gå langt nok unna til at nøkkelen uansett ikke kan låse opp bilen/åpne dører. Jeg hadde i hvertfall ikke tatt sjansen på noe annet. Men så vasker jeg heller ikke i slike maskiner nå.

Jeg hadde uansett ikke tatt sjansen på å sitte i bilen under vask av ulike grunner. Med passiv entry aktivt og nøkkelen i bilen så er det nok mye rart som kan skje når bilen tror noen vil inn i bilen (forveksler vanntrykk/børster med menneskehender).
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.


Alexxx

Sitat fra: Vhagar på torsdag 24. mai 2018, klokken 11:44
Hvorfor sitte i bilen under vask?

Fold inn speilene, skru av passiv entry, lås bilen og gå langt nok unna til at nøkkelen uansett ikke kan låse opp bilen/åpne dører. Jeg hadde i hvertfall ikke tatt sjansen på noe annet. Men så vasker jeg heller ikke i slike maskiner nå.

Jeg hadde uansett ikke tatt sjansen på å sitte i bilen under vask av ulike grunner. Med passiv entry aktivt og nøkkelen i bilen så er det nok mye rart som kan skje når bilen tror noen vil inn i bilen (forveksler vanntrykk/børster med menneskehender).

Skjønner hva du sier, men passiv entry funker vel ikke med falconwings, funker kun med sjåfør og passasjer døra foran..eller?

Tellus

Noen vaskehaller er slik at du må kjøre bilen frem til neste stop. Da må man sitte i bilen.

Espen Hugaas Andersen

Om det faktisk er tilfelle at bilen låste seg selv opp, så tenker jeg at dette er en feil der Tesla må dekke de påfølgende skadene. Da har jo du gjort alt du kan for å unngå at bilen skal ta skade. Jeg ville fått de til å hente ut loggene og finne ut hvorfor bilen ble låst opp. (Hva må egentlig til, utover å låse opp på skjermen eller åpne en dør? Kanskje sette bilen i drive og så tilbake til park?)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vhagar

Sitat fra: Alexxx på torsdag 24. mai 2018, klokken 12:54
Sitat fra: Vhagar på torsdag 24. mai 2018, klokken 11:44
skru av passiv entry

Skjønner hva du sier, men passiv entry funker vel ikke med falconwings, funker kun med sjåfør og passasjer døra foran..eller?

Spørs vel hvordan man har satt opp hva bilen skal låse opp? Ja den åpner kun fremdørene, men låser opp hele bilen. Og om bakluken ikke er låst, så kan vel trykket fra vannet få bilen til å åpne luken?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

krl

Sitat fra: Vhagar på torsdag 24. mai 2018, klokken 11:44
Hvorfor sitte i bilen under vask?

Fold inn speilene, skru av passiv entry, lås bilen og gå langt nok unna til at nøkkelen uansett ikke kan låse opp bilen/åpne dører. Jeg hadde i hvertfall ikke tatt sjansen på noe annet. Men så vasker jeg heller ikke i slike maskiner nå.

Jeg hadde uansett ikke tatt sjansen på å sitte i bilen under vask av ulike grunner. Med passiv entry aktivt og nøkkelen i bilen så er det nok mye rart som kan skje når bilen tror noen vil inn i bilen (forveksler vanntrykk/børster med menneskehender).

Det kan være livsfarlig å gå ut av bilen i en automatisk bilvaskemaskin. Så jeg ville vært forsiktig med dette...

jkirkebo

Sitat fra: Tellus på torsdag 24. mai 2018, klokken 12:57
Noen vaskehaller er slik at du må kjøre bilen frem til neste stop. Da må man sitte i bilen.

Jepp, den jeg bruker er slik. Må kjøre bilen fram og gjennom tørka etterpå. Men så vil heller aldri den tynne greia som sveiper rundt bilen og vasker den kunne ødelegge FWD-dørene skikkelig, det er den nok alt for spinkel til. Sannsynligvis er det sensorer på den også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Vhagar

Dere har tydligvis andre typer maskiner enn det jeg har erfaring med her til lands, så ikke rart jeg tenkte at man da går ut av bilen før vasken starter. Uansett ville jeg skrudd av all automatikk slik at bilen ikke brydde seg nevneverdig om at nøkkelen var i nærheten.

I Spania satt jeg en gang gjennom en maskin som drog bilen etter ene forhjulet gjennom maskinen. Aldri mer, snakk om lett måte å få skjev fronthjulstilling på.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA