Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt elbil mens man venter på ny?

Startet av Mia83, tirsdag 22. mai 2018, klokken 14:27

« forrige - neste »

Mia83

Trenger bil nå, men er jo 8 mnd leveringstid på ny elbil. Hva tenker dere om å kjøpe en 17 modell nå og selge igjen om 8 mnd, vil jeg tape mye på det?

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Kommer ann på hvilken du kjøper, til hvilken pris?

Pendlerogbilturer

akkurat mitt dilemma også  trenger å erstatte nr to bilen snarere enn vi håpet...Har reservasjon på Model 3 (jan 2017) og Kia Niro EV (nr 2000) og ønsker ikke for høyt verditap på det vi kjøper nå..
vurderer:
egolf til 200 000 kr (2015)
Leaf til kanskje 150 000 (2016)

Vil verditapet på golf/Leaf ligge på 25% på ett år? Mer eller mindre?

(- Alternativt så kan en billig diesel bil til 40 000 fungere med behagelig verditap, dog med verkstedsutgifts fare.....)

Per2Per

Om du er helt sikker på at det bare er for så kort tid, så hadde jeg kjøpt et eller annet gammelt bensin/diesel (helst bensin) av enten kjent driftsikker modell (gammel VW, Toyota eller Subaru for eksempeltidlig 2000-tall/ca 100.000km= fra ca 30.000) eller et eller annet ukurant med lav km (billig Renault med lav km, for eksempel - tidlig 2000-tall/ca 100.000km= ca 15.000). Kjøper du billig, får du uansett relativt mye igjen i innbytte på nytt, ryker noe stort kan du alltids skrote den uten at det er krise. Så kommer det selvsagt an på bruken din hva du våger av gammelt. Siden du venter på model 3 /Niro, så trenger du tydeligvis ikke så stor bil heller. Skal du kjøpe KIA så kan det jo være et triks å legge problemstillingen fram for forhandleren, kanskje de har noe de er villige til å selge/leie ut billig mens du venter på ny bil? Det vil jo være i deres interesse å behandle deg bra. Det kan jo godt tenkes at de har bruktbiler inne som de sliter med å få salg på.

arthur

Sjekk også om du kan finne en bil som er leaset og hvor det gjenstår bare kort tid av leasingen, har sett noen slike innimellom.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Sitat fra: Pendlerogbilturer på tirsdag 22. mai 2018, klokken 21:16
akkurat mitt dilemma også  trenger å erstatte nr to bilen snarere enn vi håpet...Har reservasjon på Model 3 (jan 2017) og Kia Niro EV (nr 2000) og ønsker ikke for høyt verditap på det vi kjøper nå..
vurderer:
egolf til 200 000 kr (2015)
Leaf til kanskje 150 000 (2016)

Vil verditapet på golf/Leaf ligge på 25% på ett år? Mer eller mindre?

(- Alternativt så kan en billig diesel bil til 40 000 fungere med behagelig verditap, dog med verkstedsutgifts fare.....)
De siste par årene har det vært veldig mye mindre (noen har til og med gått i pluss), men det er vanskelig å spå fremtiden.

Mia83

Sitat fra: arthur på onsdag 23. mai 2018, klokken 20:01
Sjekk også om du kan finne en bil som er leaset og hvor det gjenstår bare kort tid av leasingen, har sett noen slike innimellom.

Hvor har du sett det?

arthur

Det har vært noen slike annonser på finn så her er det bare å lete, men ikke klar over noen slike akkurat nå. Ser heller ikke etter det selv for tiden.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electrix

Det er vanskelig å spå prisfall på biler. Det er mange som ønsker å bytte ut eksosbil med elbil noe som gjenspeiles i bruktmarkedet. Slik det har vært de siste årene har nok en dieselbil til 40 000 hatt større verditap, både i kroner og prosent, enn en elbil til 150 000.

Har man f.eks. fulgt med på finn de siste årene ser man at Leaf fra 2011 og 2012 ikke har sunket noe men faktisk gått opp i pris. Mye skyldes nok at når man er nede på såpass lav pris, 100 000, så er det for mange billigere enn en gratis dieselbil når man tar med driftsutgifter.

Jeg ville ikke regnet lavere prisfall på en dieselbil i 40 000 kroners klassen, men også regnet inn en del kr i vedlikehold (olje, oljefilter osv) og noen tusen i rep. En Leaf i 100 000 kr sjiktet kan du regne med kr 200,- i året i kupeluftfilter, det er hva jeg gjør. I tillegg kommer forskjellen i drivstoffutgifter, bompenger og årsavgift.

Du kan også sjekke leie av bil, det finnes en del på for eksempel nabobil som leier ut bil over lengre tid.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Mia83 på tirsdag 22. mai 2018, klokken 14:27
Trenger bil nå, men er jo 8 mnd leveringstid på ny elbil. Hva tenker dere om å kjøpe en 17 modell nå og selge igjen om 8 mnd, vil jeg tape mye på det?
Høres ut som en veldig bra plan! Du taper mer på å kjøpe gammel fossil pga driftskostnader bommer perkeirng årsavgift etc.
Brukt elbil vil tape seg mindre enn fossilbiler (sannsynligvis bedre enn nye elbiler også)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA