Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Type 2 22kw

Startet av Per2Per, mandag 21. mai 2018, klokken 21:29

« forrige - neste »

Per2Per

Kanskje et dumt spørsmål, men jeg vurderer ioniq og er grønn på dette med lading. Jeg har noen steder med kun type 2 - 22kw tilgjengelig. Er det den effekten - halvhurtig ladig man faktisk får når man kobler ioniqen til?  Det er ikke helt greit å følge med på alt dette med ladere, effekt og hva bilen faktisk tar til seg...

Orbit

#1
Dette blir begrenset av minste kapasitet av bilen eller ladepunktet (eller kabelen). I dette tilfellet vil det være laderen i bilen som er begrensningen (6.6kW, gitt du har 32A kabel), trass i at stolpen kan levere 22kW. Elbilforeningen har greie oppsummeringer per bil, for eksempel: https://elbil.no/elbil/hyundai-ioniq-electric/

22kW er fordelt over tre faser, men Ioniq kan bare benytte den ene av disse. Av samme grunn, vil Ioniq bare få 3.7kW ut av et 11 kW ladepunkt (én av tre faser).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Per2Per

Takk, så det finnes ingen overganger og Petter Smart-løsninger, som gjør at en kan hente ut alt (siden den tross alt kan hente 70kw fra hurtiglader) ?

Kjetil1986

Nei. Dette er p.g.a at bilen bruker sin egen lader som sitter under panseret når du lader med type 2 kabel og fra stikkkontakt. Grunnen til at du får hastigheter på 45-70 kw er at da går strømmen ikke via laderen i bilen, men rett inn fra hurtigladeren og til batteriet.
Litt dårlig forklart kanskje  :D Jeg er ingen ekspert...
Model 3 long range 2021

Orbit

Strømnettet er vekselstrøm (AC), mens batteriet lades med likestrøm (DC). For å omforme AC til DC, trengs det en lader/omformer. Ioniq har en innebygd lader på 6.6kW. All lading av batteri fra AC-kontakt går gjennom denne laderen (som derfor blir en begrensning).

Hurtigladere leverer DC ut på kabelen, og hurtigladingskontakten i bilen er koblet direkte på batteriet, utenom bilens lader. I stedet sitter det en 50+ kW AC/DC lader/omformer i den store boksen du kobler til. Størrelsen kommer mye av at en så stor lader også avgir rundt 5kW varme, tilsvarende 2-3 panelovner på full effekt.

Eneste vei rundt er din egen "hurtiglader", men selv nedskalerte Kina-versjoner på 10-20kW koster fort 50.000 kr og oppover. I praksis er 6.6kW nok for de aller fleste, og det er også vanskelig å finne ledig kapasitet på hovedinntak i hus&hytte til å koble opp noe kraftigere enn dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Per2Per

Takk for forståelige svar!

6,6 er jo jo fint til vanlig, utenom når du faktisk har 22-ladere tilgjengelig med jevne mellomrom...

elektrolux

Sitat fra: Per2Per på mandag 21. mai 2018, klokken 22:53
Takk, så det finnes ingen overganger og Petter Smart-løsninger, som gjør at en kan hente ut alt (siden den tross alt kan hente 70kw fra hurtiglader) ?

Jo, det finnes men er fryktelig dyrt:

https://elbilhjelpen.no/htm/dclading.html
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Per2Per

Jeg tar kontakt når lottogevinsten er et faktum! De der burde distribueres som utviklingshjelp til Fortum i Finland...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA