Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spiralkabel eller vanlig kabel når man står på offentlig ladestasjon?

Startet av aasen90, mandag 21. mai 2018, klokken 20:02

« forrige - neste »

elekTrond

'13 Mjau

Counterpointer

Ulempen med spiral er at den belaster pluggene når den strekkes.

Fordelen er at den ikke kveiler seg på bakken.

Jeg bruker 5 meter uten spiral.

elekTrond

Mjo, det er litt dritt de gangene du må parkere siden av en amøbe. F.eks en LEAF som (dobbelt)parkerer midt på en stolpe med to ladestasjoner og du må kjøre/rygge inn motsatt av det som er gunstig for din bil og din kabel.  ::)

Eller de to Tesla'ene som tok opp tre plasser, og han ene strakk sin spiralkabel tvers over midtplassen der ingen skulle tru at noke anna enn en trilling kunne bu. Heldigvis sto han der da jeg kom, og stirret vantro på meg i det jeg rygget lett og ledig inn mellom disse elektri-fiserte flytebryggene. Så han var jo overraskende ålreit og tilbød seg å flytte kabelen til hans egen plass, da jeg sa at jeg godt kan strekke spiralkabelen min over den møkkete bilen hams om det var greit at det kunne oppstå noen riper i lakken. :angel:

Fire meter spiral er stort sett akkurat passe så lenge jeg får rygget inn til stolpen. Det kan bli litt kabelgniss mot lakk hvis stolpen havner på feil side. Tre meter er mest for de som alltid står med snuten oppi stolpen. Fem meter henger nedi, og da er poenget borte med spiral vs. vanlig rett. Sjøl min subber nedi som et hengebuksvin om planetene ikke står på linje og avstanden mellom bilen og stolpen er nøyaktig én komma noen meter.
Men bortsett fra det, har jeg nesten bare godord om epidujalspinalspijalen min. :laugh: :+1:
'13 Mjau

aasen90


KjellG


elekTrond

Jeg ga en 15-1600,- hos Elbilhjelpen for 4m 16A spiral. Spleiste på frakten sammen med en kompis med maken bil som foretrakk billigst mulig 5m 16A til 1.290,- eller hva det nå kostet. Dette var for snart to år siden. Aner ikke hva det koster i dag.  Han har unger, så han er ikke redd for å dra litt ekstra skit inn i bilen. :D
'13 Mjau

Apache

Du kan få en spole effekt med en spiral kabel noe som ikke er ønskelig. Mener jeg å huske fra skolebenken for x år siden.

elekTrond

[offtåpikk]
Ja jeg passet på å ikke legge HiFi kablene i kveiler, men om det eventuelt hjalp? :D

Du skal også passe på å legge kryssende (signal)kabler i rette vinkler, og i hvert fall ikke parallelt langsmed hverandre. Det være seg på en kabelbru/stige eller i bilen. Og en tvunnet signalkabel skal ikke under noen omstendigheter tvinnes opp mer enn ... var det 13 eller 16 mm for CAT3/5(?) før den termineres, for da får (les: kan få) du krysstale.

Men fortell gjerne mer om den spoleeffekten i en strømkabel. Min spiral har ca. 3" diameter og er 1,5-2'ish m lang. Jeg husker bare at spoler kan brukes som 1. ordens LP-filter.
[/offtåpikk]
'13 Mjau

Zimon

Sitat fra: Àpache på onsdag 30. mai 2018, klokken 22:35
Du kan få en spole effekt med en spiral kabel noe som ikke er ønskelig. Mener jeg å huske fra skolebenken for x år siden.

Stemmer til en viss grad, men er mange faktorer som spiller inn. Samme gjelder kabler som ligger parallelt ved siden av hverandre.

Det er ikke uten grunn at nettverkskabler er twisted pair som det kalles. Se bilde under, legg merke til at hvert par av kablene er tvistet med forskjellig, ett par er lite twisten, så mer på neste og enda mer på de 2 siste parene. Årsaken til dette er at når man sender ett elektrisk signal/strøm igjennom en kabel så dannes det magnetfelt, dette magnetfeltet kan og vil smitte over på andre kabler. Så jo lengre de ligger parallelt ved siden av hverandre så vil den andre lederen fungere som en antenne å ta opp signalene fra den andre.

Samme vil skje i en spole.

Så har man f.eks en kabeltrommel hjemme som man bruker til å koble til elektrisk gressklipper f.eks så alltid trekk all kabel ut for å unngå spole-effekten der og dertil evt varmegang og brannfare.

Nå vil en spiralkabel til el-biler bli strekt ut litt, så denne "spole effekten" vil bli ganske liten. Det er også veldig sannsynlig at ladekablene er bygget opp med å være "shieldet" (skjold) på godt norsk. Se nederste bilde av Coax kabel som har kobber og aluminiumsfolie skjold. Disse er koblet til jord og evt signaler/magnetfelt som treffet skjolde vil gå til jord og ikke smitte over på lederen innenfor.

Håper dette var greit forklart for de som er litt interessert i dette tema. :)



Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA