Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektrisk - Windy 22 Sport - 350Hk - Selvfølgelig er det mulig

Startet av Vannkraft, mandag 21. mai 2018, klokken 12:50

« forrige - neste »

Vannkraft

Jeg har en fin klassisk Windy 22 Sport som jeg tenker er den ideelle båt for et langtids konverteringsprosjekt til en praktisk miljøvennlig båt.

Båten er relativt lett, den har en stor tung motor idag, og det er masse plass til batterier.
I tillegg bruker vi den bare til korte koseturer på fjorden.

Jeg tenker at det er plass til en vannkjølt permanentmagnet motor som gir like mye "power" som Mercruiser 350MPI motoren som sitter der idag.

Dagens motor veier 400Kg, og med 200Kg bensintank burde det være mulig å utnytte disse kiloene til en fornuftig elektrifisering.

Billig blir det ikke, men billig er heller ikke en ny erstatningsmotor som er alternativet hvis dagens motor skulle ta kvelden. Legg til årlige kostnader til bensin og vedlikehold så ser ikke regnestykket så galt ut.

Synspunkter utover "dette blir for dyrt" mottas gjerne.


Burger

Jeg er ikke ekspert på dette, men når jeg så på å konvertere seilbåten til eldrift, så mente de amerikanske produsentsidene jeg var på at 9-10kw motor var nok i stedet for 18 hk motoren jeg har. Grunne slik jeg forstår det er at man kan ha større og mer optimal propell siden man har dreiemomentet til å sette propellen i gang på el i forhold til at gir/motor tåler det.

Nå kan det hende at det er stor forskjell på propeller for seilbåt som skal opp i 6.5 knop og ett fartsmonster, så ta det med en klype salt og undersøk om du kan slippe unna med mindre hk.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Stikkkontakt

Husk at hydrodynamisk motstand er noe helt annet enn rullemotstand og luftmotstand på en bil.
For å holde denne båten i plan(18-20 knop) trengs nok minst 50-60 kw motorkraft. Da trengs det et saftig batteri.
Kanskje du skulle konvertert den til hydrofoil??

http://candelaspeedboat.com/product/

Electrix

Spennende prosjekt. Såpass stor båt og stor fart er nok økonomisk utfordrende vil jeg tro, men hvis du ikke trenger stor rekkevidde med høy fart kan det nok bli enklere. Fra min egen erfaring med liknende båt og motor, Infra 727 med 350 MAG MPI som gikk 50 knop, så er det ikke al verdens tid man tilbringer i høy hastighet, man kommer rett og slett fram veldig raskt. Mesteparten av tiden brukte vi i kosefart på 5-6 knop innaskjærs og så gikk det opp i plan i fjordkryssinger og ved "lek".

Men skulle jeg kjørt Kristiansand - Tvedestrand som jeg gjorde noen ganger ville det kreve en del batteri. Da ville jeg nok heller trukket den på henger mellom hjem og hytta. Det er jo ikke akkurat vanlig med hurtigladere på marinaene...

Men alt er jo et kompromiss. Selv ville jeg gjerne byttet rekkevidde mot det å kunne småkjøre uten å bli omsluttet av eksos når det er stille vær. Spesielt det å kjøre sakte i medvind med diesel-sjekte kan være skikkelig plagsomt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Vannkraft

Sitat fra: Electrix på mandag 28. mai 2018, klokken 08:14
Fra min egen erfaring med liknende båt og motor, Infra 727 med 350 MAG MPI som gikk 50 knop, så er det ikke al verdens tid man tilbringer i høy hastighet, man kommer rett og slett fram veldig raskt. Mesteparten av tiden brukte vi i kosefart på 5-6 knop innaskjærs og så gikk det opp i plan i fjordkryssinger og ved "lek".

Nettopp - et par 10 min "race" kan gjør susen.








© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA