Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

NAF frykter ladekø

Startet av Mippen, mandag 21. mai 2018, klokken 09:09

« forrige - neste »

Elektra

Eg syns at det er bra at temaet kjem opp, for rekkeviddeangsten utsette nok el-bilkjøp for ein del for nokre år sidan, og ladeangst kan fort få samme effekt. Eg vil ikkje uttale meg om hurtigladertettheten, siden vi nesten bare bruker Tesla nettverket.

Eg vil heller legge inn et "ønske" om å lage flere, veldig mange flere destinasjonsladere. Eg vil helst lade når eg likevel skal parkere. altså på parkeringsplasser i nærheten av hoteller, shopping sentre og attraksjoner. Hadde også vert villig til å betale både for strømmen og parkeringen om man også fikk ladet. Eg syns systemet de har laget i Bygarasjen i Bergen kunne vert brukt som mal. Her betaler man likt for for parkering uavhengig av drivstoff, om man ønsker å lade, betaler man en overtakst for parkeringen. Da lader man det man trenger via egen kabel på type2, og flytter bilen når man er fulladet eller ikke vil betale mer overpris for å så der, og flytter bilen til en vanlig plass. Alt styrt via to ekstra bommer med nummer gjenkjenning (trur eg). Slik burde det vert på alle store parkerningsplasser i fremtiden. Unngå bruk av et utall apper, kontoer etc.
Eg vil stoppe der eg har planlagt å stoppe, og plukke opp bilen når eg skal reise. Eg vil helst ikkje stoppe utelukkende for å lade.
Er ellers enig i at det nok fint kunne vert laget et køsystem, slik at det ikke er de mest frekke som er"neste i køen".

emurof

Sitat fra: EL_Trond på mandag 21. mai 2018, klokken 18:03
Mulig det burde bli en slags funksjon for bestilling av lading på forhånd. Da vil man kunne planlegge mer av turen i forkant (tenker på slike som meg med små barn i baksete).

Vet at uforutsette ting kan skje på veien og at man dermed kanskje ikke kommer til "bestilt time", men en tanke å spinne litt videre på. Dette kan ikke skje slik det er i dag - men kanskje en gang i fremtiden.

Et system for timebestilling på nett eller via app der man betaler en grei pris hvis man ikke planlegger å stå for lenge å lade, men der prisen per minutt/time øker mer og mer jo lenger tid man "holder av". Det vil si at de første tre timene betaler man X, mellom 3-6 timer betaler man X+Y, mellom 6-9 timer betaler man X+Y+Z, osv. Antallet timer og pristrinn må naturligvis tenkes mer nøye gjennom - dette er bare tall tatt ut av løse luften.

Man kan kanskje også skru prisen ganske godt opp hvis man velger å lade over 80%.

I tillegg bør det være tydelig merket når ladestasjonene er "booket" (gjerne en skjerm med oversikt der de som kjører forbi kan se status ganske kjapt) og hvilke som eventuelt er tilgjengelig for drop-in. En viss andel av ladestasjonene bør være øremerket for drop-in.

Det kan eventuelt også være ladere med ekstra høy pris som kun er ment for ren nødlading slik at folk ikke fristes til å benytte seg av disse med mindre de virkelig har akutt behov for det.

Mippen

#32
Det bør være liten avstand mellom ladere og det bør være mange ladere på hver plass. Det er uavhengig om elbiler har små eller store batteri. Det er en fordel å kunne lade nært der man ferdes. Hvis det er for stor avstand mellom hurtigladerne er det flere som vil velge bort elbilen selv om den har lang rekkevidde siden man gjerne må kjøre langt utenfor der man ferdes for å kunne lade. Det bør ikke være kortere mellom hurtigladere enn det er bensinstasjoner. Hvorfor skal bensinstasjoner ligge som perler på en snor når de fleste fossil drevne biler kan kjøre opp mot 1000 kilometer på en tank og det bare tar noen minutter å fylle? Det er fordi det er upraktisk å kjøre langt for å fylle og fordi kundene ønsker det. På en hurtiglade plass tar det lengre tid å fylle, og hvis man i tillegg skal bruke lengre tid på å vente og reise dit blir det upraktisk.
Fremtiden er elektrisk.

stefse

Ser tråden farges litt av om bilen man kjører har lang eller kort rekkevidde. De som har kortrekkeviddebiler heller mot flere små ladeplasser beleielig spredt rundt om kring, mens de som har Tesla, heller mot at ladeplassene må ha mange ladere og godt øvrig tilbud.

Jeg tror nok at i fremtiden vil de fleste elbiler man kjører på langtur med, ha batterikapasitet i Tesla størrelsen. Derfor tror jeg erfaringene fra Tesla-kjørerne bør veie tyngst, da disse også har mest langturerfaring.

Hadde jeg vært kommersiell aktør, vet jeg iallefall hva jeg hadde satset på. :D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Mippen

 
Sitat fra: stefse på tirsdag 22. mai 2018, klokken 19:28
Ser tråden farges litt av om bilen man kjører har lang eller kort rekkevidde. De som har kortrekkeviddebiler heller mot flere små ladeplasser beleielig spredt rundt om kring, mens de som har Tesla, heller mot at ladeplassene må ha mange ladere og godt øvrig tilbud.

Jeg tror nok at i fremtiden vil de fleste elbiler man kjører på langtur med, ha batterikapasitet i Tesla størrelsen. Derfor tror jeg erfaringene fra Tesla-kjørerne bør veie tyngst, da disse også har mest langturerfaring.

Hadde jeg vært kommersiell aktør, vet jeg iallefall hva jeg hadde satset på. :D

Hvorfor er bensinstasjoner tettere når de foreløpig er overlegen elbiler på «ladetid» og rekkevidde? Det er fordi folk ikke er interessert i å kjøre flere mil for å fylle opp bilen sin. Ting bør være i nærheten. Det er uavhengig av størrelse på batteriet.
Fremtiden er elektrisk.

DagfinnN

Sitat fra: Mippen på tirsdag 22. mai 2018, klokken 19:47

Hvorfor er bensinstasjoner tettere når de foreløpig er overlegen elbiler på «ladetid» og rekkevidde? Det er fordi folk ikke er interessert i å kjøre flere mil for å fylle opp bilen sin. Ting bør være i nærheten. Det er uavhengig av størrelse på batteriet.
Kjøre for "lade"? Ca 80% av Norges befolkning har mulighet til å lade hjemme.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

stefse

Enten er du på tur, eller så er du i nærheten av der du bor eller destinasjonen
Sitat fra: Mippen på tirsdag 22. mai 2018, klokken 19:47
Sitat fra: stefse på tirsdag 22. mai 2018, klokken 19:28
Ser tråden farges litt av om bilen man kjører har lang eller kort rekkevidde. De som har kortrekkeviddebiler heller mot flere små ladeplasser beleielig spredt rundt om kring, mens de som har Tesla, heller mot at ladeplassene må ha mange ladere og godt øvrig tilbud.

Jeg tror nok at i fremtiden vil de fleste elbiler man kjører på langtur med, ha batterikapasitet i Tesla størrelsen. Derfor tror jeg erfaringene fra Tesla-kjørerne bør veie tyngst, da disse også har mest langturerfaring.

Hadde jeg vært kommersiell aktør, vet jeg iallefall hva jeg hadde satset på. :D

Hvorfor er bensinstasjoner tettere når de foreløpig er overlegen elbiler på «ladetid» og rekkevidde? Det er fordi folk ikke er interessert i å kjøre flere mil for å fylle opp bilen sin.
Det er fordi folk får ikke får tak i drivstoffet på annen måte. Jeg vil ikke komme tilbake dit at jeg må kjøre bilen til en plass for å fylle drivstofflageret overhodet. Det skjer hjemme, på jobb eller ved destinasjon. Men jeg aksepterer at jeg må stoppe for å fylle underveis.

Man sikkert kan tenke seg en million forskjellige kombinasjoner av utgangspunkt og destinasjoner, hvor hurtigladere burde vært plassert på gunstige steder utfra dette. Men når man har 30mil pluss på batteriet og skal fra Kristiansand til Oslo så er man ikke så opptatt av hvilken en av 100 gudsforlatte ladestolper(eller bensinstasjoner) langs veien man skal stoppe på.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Mippen

#37
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 22. mai 2018, klokken 21:34
Sitat fra: Mippen på tirsdag 22. mai 2018, klokken 19:47

Hvorfor er bensinstasjoner tettere når de foreløpig er overlegen elbiler på «ladetid» og rekkevidde? Det er fordi folk ikke er interessert i å kjøre flere mil for å fylle opp bilen sin. Ting bør være i nærheten. Det er uavhengig av størrelse på batteriet.
Kjøre for "lade"? Ca 80% av Norges befolkning har mulighet til å lade hjemme.

Sitat fra: stefse på tirsdag 22. mai 2018, klokken 21:35
Enten er du på tur, eller så er du i nærheten av der du bor eller destinasjonen
Sitat fra: Mippen på tirsdag 22. mai 2018, klokken 19:47
Sitat fra: stefse på tirsdag 22. mai 2018, klokken 19:28
Ser tråden farges litt av om bilen man kjører har lang eller kort rekkevidde. De som har kortrekkeviddebiler heller mot flere små ladeplasser beleielig spredt rundt om kring, mens de som har Tesla, heller mot at ladeplassene må ha mange ladere og godt øvrig tilbud.

Jeg tror nok at i fremtiden vil de fleste elbiler man kjører på langtur med, ha batterikapasitet i Tesla størrelsen. Derfor tror jeg erfaringene fra Tesla-kjørerne bør veie tyngst, da disse også har mest langturerfaring.

Hadde jeg vært kommersiell aktør, vet jeg iallefall hva jeg hadde satset på. :D

Hvorfor er bensinstasjoner tettere når de foreløpig er overlegen elbiler på «ladetid» og rekkevidde? Det er fordi folk ikke er interessert i å kjøre flere mil for å fylle opp bilen sin.
Det er fordi folk får ikke får tak i drivstoffet på annen måte. Jeg vil ikke komme tilbake dit at jeg må kjøre bilen til en plass for å fylle drivstofflageret overhodet. Det skjer hjemme, på jobb eller ved destinasjon. Men jeg aksepterer at jeg må stoppe for å fylle underveis.

Man sikkert kan tenke seg en million forskjellige kombinasjoner av utgangspunkt og destinasjoner, hvor hurtigladere burde vært plassert på gunstige steder utfra dette. Men når man har 30mil pluss på batteriet og skal fra Kristiansand til Oslo så er man ikke så opptatt av hvilken en av 100 gudsforlatte ladestolper(eller bensinstasjoner) langs veien man skal stoppe på.

Det er der dere ikke følger meg. For de som bare kjører med bilen sin tur/retur jobb funker det nok helt utmerket, men hvis man som mange kjører mye rundt alle mulige plasser, og når bilen begynner å gå tom så må man kjøre langt eller tilbake til utgangspunktet for å finne en ladestasjon for å fylle opp. Det er veldig upraktisk, og gjør at man mister fleksibiliteten man har med fossil biler. For å erstatte fossil fullt ut må man ha god nok dekning for lading slik at lade mønster ikke bare passer de som kjører tur/retur jobb eller butikken. Er det jeg snakker om...

Jeg lader typisk bilen opp til jeg skal på jobb. Så kjører jeg tur/retur jobb. Lader litt når jeg kommer hjem. Kjører ut å handler, besøker noen venner osv. Noen ganger har jeg mye på programmet og må kanskje stoppe for å lade litt. Da er det greit å kunne svinge innom en ladestasjon i nærheten av der jeg er eller skal. Alternativet er gjerne å måtte avbryte  eller utsette resten av turen for å dra en annen plass for å lade.

Nå sier dere sikkert at jeg kjører liten elbil med lite batteri, for det gjør jeg jo. Men det var også likt når jeg kjørte Tesla. Da var det dager jeg kjørte så mye at jeg måtte fylle på litt, og det er ikke et alternativ for meg å kjøre nesten 4 mil for å lade. Da var det greit å kunne fylle på litt på en vanlig ladestasjon i nærheten.

Poenget mitt er at alt ikke er sort/hvitt. Selv om det er uproblematisk å lade hjemme og på jobb for mange er det ikke tilfellet for alle, og skal man ha et nettverk som fungerer må man ha nok ladere slik at folk ikke må kjøre langt eller må vente alt for lenge. Slik det er nå er det vanskelig å planlegge hvor lang tid man bruker hvis man skal kjøre langt. Er man uheldig å kommer på en lade plass hvor det står en eller flere biler foran deg i køen går tiden fort. Slik skal det ikke være. Som nevnt i annen tråd kjørte jeg 53 mil med min e-up i helgen på en dag og på grunn av en som ikke flyttet seg fra den eneste laderen som ikke virket mistet jeg minst en time og endte opp med å bruke 14 timer. En time på en så lang tur er ganske mye når man begynner å bli sliten. For øvrig bruker jeg rundt 11-12 timer med vanlig bil, så jeg hadde ikke brukt så mye lengre tid hvis jeg hadde sluppet å vente. Det syns jeg er imponerende med en liten e-up. Grunnen til at det tar så lang tid er 6 ferger.

Uansett, med flere ladere og tett slipper man å måtte vente. Da er det lettere å kjøre til en annen lader.

Selv om mange bor i enebolig, rekkehus eller tomannsbolig er det slett ikke alle de som har lade tilgang eller parkerings mulighet. For å ikke snakke om alle de som bor i by sentrum og leiligheter.
Fremtiden er elektrisk.

stefse

Sitat fra: Mippen på tirsdag 22. mai 2018, klokken 22:41
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 22. mai 2018, klokken 21:34
Sitat fra: Mippen på tirsdag 22. mai 2018, klokken 19:47

Hvorfor er bensinstasjoner tettere når de foreløpig er overlegen elbiler på «ladetid» og rekkevidde? Det er fordi folk ikke er interessert i å kjøre flere mil for å fylle opp bilen sin. Ting bør være i nærheten. Det er uavhengig av størrelse på batteriet.
Kjøre for "lade"? Ca 80% av Norges befolkning har mulighet til å lade hjemme.

Sitat fra: stefse på tirsdag 22. mai 2018, klokken 21:35
Enten er du på tur, eller så er du i nærheten av der du bor eller destinasjonen
Sitat fra: Mippen på tirsdag 22. mai 2018, klokken 19:47
Sitat fra: stefse på tirsdag 22. mai 2018, klokken 19:28
Ser tråden farges litt av om bilen man kjører har lang eller kort rekkevidde. De som har kortrekkeviddebiler heller mot flere små ladeplasser beleielig spredt rundt om kring, mens de som har Tesla, heller mot at ladeplassene må ha mange ladere og godt øvrig tilbud.

Jeg tror nok at i fremtiden vil de fleste elbiler man kjører på langtur med, ha batterikapasitet i Tesla størrelsen. Derfor tror jeg erfaringene fra Tesla-kjørerne bør veie tyngst, da disse også har mest langturerfaring.

Hadde jeg vært kommersiell aktør, vet jeg iallefall hva jeg hadde satset på. :D

Hvorfor er bensinstasjoner tettere når de foreløpig er overlegen elbiler på «ladetid» og rekkevidde? Det er fordi folk ikke er interessert i å kjøre flere mil for å fylle opp bilen sin.
Det er fordi folk får ikke får tak i drivstoffet på annen måte. Jeg vil ikke komme tilbake dit at jeg må kjøre bilen til en plass for å fylle drivstofflageret overhodet. Det skjer hjemme, på jobb eller ved destinasjon. Men jeg aksepterer at jeg må stoppe for å fylle underveis.

Man sikkert kan tenke seg en million forskjellige kombinasjoner av utgangspunkt og destinasjoner, hvor hurtigladere burde vært plassert på gunstige steder utfra dette. Men når man har 30mil pluss på batteriet og skal fra Kristiansand til Oslo så er man ikke så opptatt av hvilken en av 100 gudsforlatte ladestolper(eller bensinstasjoner) langs veien man skal stoppe på.


Uansett, med flere ladere og tett slipper man å måtte vente. Da er det lettere å kjøre til en annen lader.

OK, du har sikkert gode poenger også, men hovedpoenget mitt er at når jeg er på tur vil jeg heller vente på et ladesenter med diverse mat og underholdningstilbud enn å kjøre rundt til andre ladere i nærheten i tilfelle om de er ledige. Hvis ladesenteret har 20-50 ladere kan man stort sett planlegge med en stopp der uten sannsynlighet for alt for mye venting på lading også.

Det er prosessen med å få ladet bilen som jeg vil skal være så lite omfattende som mulig, det inkluderer planlegging, ventetid og annen dødtid som ikke ville oppstått med fossilbil.

For all del, det er sikkert flere veier til det målet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

elekTrond

Sitat fra: stefse på tirsdag 22. mai 2018, klokken 21:35[...] Det er fordi folk får ikke får tak i drivstoffet på annen måte. Jeg vil ikke komme tilbake dit at jeg må kjøre bilen til en plass for å fylle drivstofflageret overhodet. Det skjer hjemme, på jobb eller ved destinasjon. Men jeg aksepterer at jeg må stoppe for å fylle underveis.
Tilbake til framtiden - nå med hydrogen?  :blank:

Sitat fra: stefse på tirsdag 22. mai 2018, klokken 19:28[...] Hadde jeg vært kommersiell aktør, vet jeg iallefall hva jeg hadde satset på. :D
Du får gjøre som Kramer i Seinfeld gjorde. Han adopterte sin egen parsell av motorvegen, og "oppgraderte" den med færre/flere(?), bredere filer etc. osv... :+1:




https://www.youtube.com/watch?v=bewrXPdwhYE
Seinfeld Season 8 The Pothole
Kramer adopts a highway and makes wider lanes only to find out that he's in trouble for that and must remove what he did using paint thinner. Then comes poor Newman on his special delivery.



Oh the humanity! <3  :laugh:
'13 Mjau

Amoss

Sitat fra: stefse på tirsdag 22. mai 2018, klokken 19:28
Ser tråden farges litt av om bilen man kjører har lang eller kort rekkevidde. De som har kortrekkeviddebiler heller mot flere små ladeplasser beleielig spredt rundt om kring, mens de som har Tesla, heller mot at ladeplassene må ha mange ladere og godt øvrig tilbud.

Til informasjon har jeg lang rekkevidde - lengre enn selv Tesla... Ja, enn så lenge kjører jeg fossilt... Og selv med den lange rekkevidden jeg har setter jeg stor pris på at det er hyppige tilbud om "lading" langs landeveien når jeg er på langtur. Ikke behøver jeg å planlegge hvor jeg skal "lade", ikke behøver jeg å sjekke noen kart/apper om hvor det er mulig å "lade" og ikke behøver jeg ta noen neveverdig omvei eller planlegge ruten min etter hvor det er "ladeplasser".

Kom jeg ned på ca. 25% rest-rekkevidde er det på tide å begynne å se etter "ladeplasser" langs veien jeg kjører. Liker jeg ikke den første eller andre jeg finner så er det bare å fortsette litt til så får jeg gjort det jeg trenger. Synes det er rart at ingen skulle kunne sette pris på denne friheten?

Jada, jeg forstår at ved lengre ladepauser så kan man ha andre ønsker om hvor og hvordan man ønsker å tilbringe ventetiden (men *den* debatten er altså en annen tråd...). Men på den annen side - selv med fossilbil på langtur så blir gjerne pausene på 20-30 minutter (jo flere man er i bilen, jo lengre blir i praksis disse pausene) når man først stopper innom en bensinstasjon - fylling, tømming på toalettet og påfyll av varer fra kiosken. Gjerne strekke litt på beina mens bilen likevel står osv... Men joda, om ladetiden blir på 40 minutter, en time eller mer så forstår jeg godt at man ønsker noe mer enn hva man vanligvis finner på bensinstasjonene idag. Men ser ikke hvorfor man ikke skulle ønske dem like tett plassert og lett tilgjengelig fra hovedveiene som en hovedregel. Man MÅ ikke stoppe innom dem alle om man har rekkevidde nok til å hoppe over noen... Og bare for å gjøre det klart - nei, jeg *krever* ikke at de skal ligge så tett, men jo tettere de ligger, jo enklere blir det å overbevise skeptikerne om at elbil kan fungere i praksis. Om de ser at det er dårlig med lademuligheter på "sine ruter" så har de argumentet de trenger for å fortsette å kjøre fossilt...

Joda, ved å ha ladeplassene plassert tettere så blir det nødvendigvis færre ladeplasser pr. ladestasjon. Men også mindre "trøkk" på den enkelte stasjonen, noe som normalt vil gjøre opp for de færre ladeplassene, så ser ikke at det skulle bli så veldig mye mer kø enn om man sentraliserer ladestolpene på noen få megastore plasser.
Model S 85D

kodalse

Nå dreier diskusjonen seg mye om bilen er av lang rekkevidde eller kort rekkevidde.

Husk bare at det kun er 10% av bilsalget som er nybiler.
De aller fleste kjøper brukte biler for å benytte disse i flere år fremover.
Det vil med andre ord si at selv om alle nye biler blir "langrekkevidde" vil det til enhver tid være enda flere elbiler på veien med en rekkevidde fra 5 - 15 mil i overskuelig fremtid.
Ikke utelukkende fordi de hadde denne kapasiteten som ny, men også fordi kapasiteten nødvendigvis vil forringes over 10 - 15 år.

Jeg tror nok at et høyt antall hurtigladere med kort distanse mellom disse er den beste løsningen for de som skal ferdes langs veien.
Det bør dekke behovet uavhengig av om man har bil med lang eller kort rekkevidde.
En annen effekt er at de som ønsker å kjøpe en brukt elbil kanskje ikke er så redd for å nå frem som tilfellet er i dag.

De gamle 24kW bilene vil gå i mange år enda, nødvendigvis med behov for hurtiglading.

Selv bytter jeg ikke 2012 modellen før det kommer biler med minst 30 mils rekkevidde vinterstid innenfor en fornuftig prisklasse.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Mippen

#42
Sitat fra: Amoss på onsdag 23. mai 2018, klokken 00:44
Sitat fra: stefse på tirsdag 22. mai 2018, klokken 19:28
Ser tråden farges litt av om bilen man kjører har lang eller kort rekkevidde. De som har kortrekkeviddebiler heller mot flere små ladeplasser beleielig spredt rundt om kring, mens de som har Tesla, heller mot at ladeplassene må ha mange ladere og godt øvrig tilbud.

Til informasjon har jeg lang rekkevidde - lengre enn selv Tesla... Ja, enn så lenge kjører jeg fossilt... Og selv med den lange rekkevidden jeg har setter jeg stor pris på at det er hyppige tilbud om "lading" langs landeveien når jeg er på langtur. Ikke behøver jeg å planlegge hvor jeg skal "lade", ikke behøver jeg å sjekke noen kart/apper om hvor det er mulig å "lade" og ikke behøver jeg ta noen neveverdig omvei eller planlegge ruten min etter hvor det er "ladeplasser".

Kom jeg ned på ca. 25% rest-rekkevidde er det på tide å begynne å se etter "ladeplasser" langs veien jeg kjører. Liker jeg ikke den første eller andre jeg finner så er det bare å fortsette litt til så får jeg gjort det jeg trenger. Synes det er rart at ingen skulle kunne sette pris på denne friheten?

Jada, jeg forstår at ved lengre ladepauser så kan man ha andre ønsker om hvor og hvordan man ønsker å tilbringe ventetiden (men *den* debatten er altså en annen tråd...). Men på den annen side - selv med fossilbil på langtur så blir gjerne pausene på 20-30 minutter (jo flere man er i bilen, jo lengre blir i praksis disse pausene) når man først stopper innom en bensinstasjon - fylling, tømming på toalettet og påfyll av varer fra kiosken. Gjerne strekke litt på beina mens bilen likevel står osv... Men joda, om ladetiden blir på 40 minutter, en time eller mer så forstår jeg godt at man ønsker noe mer enn hva man vanligvis finner på bensinstasjonene idag. Men ser ikke hvorfor man ikke skulle ønske dem like tett plassert og lett tilgjengelig fra hovedveiene som en hovedregel. Man MÅ ikke stoppe innom dem alle om man har rekkevidde nok til å hoppe over noen... Og bare for å gjøre det klart - nei, jeg *krever* ikke at de skal ligge så tett, men jo tettere de ligger, jo enklere blir det å overbevise skeptikerne om at elbil kan fungere i praksis. Om de ser at det er dårlig med lademuligheter på "sine ruter" så har de argumentet de trenger for å fortsette å kjøre fossilt...

Joda, ved å ha ladeplassene plassert tettere så blir det nødvendigvis færre ladeplasser pr. ladestasjon. Men også mindre "trøkk" på den enkelte stasjonen, noe som normalt vil gjøre opp for de færre ladeplassene, så ser ikke at det skulle bli så veldig mye mer kø enn om man sentraliserer ladestolpene på noen få megastore plasser.

Mange hurtigladere er i nærheten av tilbud også. Når jeg kjørte e39 i helgen for eksempel var alle ladere enten i nærheten av kafé, butikk, bensinstasjon, kjøpesenter og andre ting. Bare en av laderne jeg kjørte forbi var i skauen uten noe annet i nærheten. Ikke alle tilbudene er døgnåpne riktig nok, men det er ikke alle bensinstasjoner heller utenfor de største byene.
Fremtiden er elektrisk.

cra

Jeg har kjørt Tesla i noen år nå, og er definitivt av dem som mener at det bør være nok ladepunkter til at man (stort sett) unngår å måtte vente i kø før man får komme igang med lading. Men, jeg mener også at de må stå såpass tett at man ikke trenger å kjøre store omveier for å nå dem. Kjører selv ofte RV60 sørover, og må da ta en omtur på et par mil for å komme til supercharger i Sandane. Det er egentlig altfor langt, men alternativet er en annen rute som inkluderer ferge. Bommer man på den betyr det fort like mye tid bortkastet.

Med erfaring fra Teslabruk så kunne en mellomting kanskje være nyttig. Mange flere lokasjoner muliggjør litt færre punkter på hver lokasjon, og mer fleksibilitet i forhold til når man stopper for lading. Men aller best er så kalrt mange lokasjiner med mange punkter.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Panduck

Behovet for hurtigladere vil gå kraftig ned dersom det skaleres opp antall AC punkter rundomkring. Det er vanskelig å anta behovet for hurtiglading i fremtiden, når man ikke vet hva batterikapasitet vil bli om noen år. Men når man ikke kan lade hos hoteller, restauranter osv, vil behovet være større enn dersom slikt tilbud er tilgjengelig. Mye av hurtigladingen på vår tur til og rundt i Arendal var nødvendig da det ikke var lademulighet der vi overnattet.

Vi trenger nok langt flere hurtigladere enn vi har i dag, problemet vil uansett bli at de aller fleste vil bli stående ubrukt store deler av året. Utfordringen blir å få det økonomiske i det til å gå opp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA