Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

NAF frykter ladekø

Startet av Mippen, mandag 21. mai 2018, klokken 09:09

« forrige - neste »

...

#15
...


Mippen

Sitat fra: erik e på mandag 21. mai 2018, klokken 15:53
NAF.  Gjør de noe for bilister ?

Ja, de skal være talerøret til alle bilister uavhengig av type kjøretøy.
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Synes lading fungerer fint, selv på utfartsdager.
Ja enkelte lokasjoner har veldig stor pågang, og kø er ikke uvanlig. Men får normalt koblet til uten venting. Kun et par ganger det har vært kø. Og kapasiteten bygges ut i solid monn. Dombås får nå 8 nye uttak. Nebbenes får 16 nye.
Men det er et lukket nettverk, og med stort batteri er det ikke behov for å lade hver gang jeg skal på hytta eller lignende.
Kommersielle aktører er tydelige på at kjøpere må velge så stor at batteri at behovet for hurtiglader oppstår sjeldent.
Nettverk dimensjoneres aldri for at kortrekkevidde-elbiler kan bli langtur alternativ.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

stefse

#18
Sitat fra: Mippen på mandag 21. mai 2018, klokken 15:28
Sitat fra: Amoss på mandag 21. mai 2018, klokken 14:33
Sitat fra: stefse på mandag 21. mai 2018, klokken 13:06
Å haste videre mellom ladeplasser fordi det er fullt, er ikke noe bra opplegg med kjerring og unger på slep.

Nei, ideelt er det ikke, men bedre enn å bli stående strømløs mellom to hurtig-ladere som er plassert 5 mil i fra hverandre, eller å måtte lade på ett ugunstig sted (f.eks. kjøre unødig omvei) i forhold til behovet fordi det ikke finnes noe mer gunstig plassert ladeplass. Eller som er tildels inne på - dersom en ladeplass er nede....



Meget bra skrevet :)
Er ikke uenig i dette, men det er erfaringer gjort med dagens kortrekkevidde biler. Når batteristr øker, vil behovet for å stoppe ofte reduseres, men desto viktigere er det at der man stopper er det garantert ledig kapasitet. For ladetiden blir noe annet med f.eks E-tron, det kan sågar Tesla eiere bekrefte.
Selvsagt er det flott om man kan stoppe på nærmeste tettsted, og man kan alltid regne med å finne 2-3 hurtigladere, og det bør sikkert også bli slik, men likefullt vil de som kjører langt gjerne stoppe på et skikkelig grønt og fint ladeanlegg, med lekeplass for barn etc. Å henge rundt på en "bensinstasjon" i 40+ minutter, er liksom ikke så morsomt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Mippen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. mai 2018, klokken 16:23
Synes lading fungerer fint, selv på utfartsdager.
Ja enkelte lokasjoner har veldig stor pågang, og kø er ikke uvanlig. Men får normalt koblet til uten venting. Kun et par ganger det har vært kø. Og kapasiteten bygges ut i solid monn. Dombås får nå 8 nye uttak. Nebbenes får 16 nye.
Men det er et lukket nettverk, og med stort batteri er det ikke behov for å lade hver gang jeg skal på hytta eller lignende.
Kommersielle aktører er tydelige på at kjøpere må velge så stor at batteri at behovet for hurtiglader oppstår sjeldent.
Nettverk dimensjoneres aldri for at kortrekkevidde-elbiler kan blir langtur alternativ.

Du kjører sannsynligvis Tesla på langtur. Jeg har også kjørt Tesla og har samme erfaringer med Tesla, men med en elbil som ikke kan lade på Tesla sine hurtigladere er det en annen virkelighet. På vanlige ladeplasser er det fortsatt mange steder hvor bare en eller to biler kan lade på samme plass.  Det er ikke noe problem å kjøre 20-30 mil så lenge det er nok ladere, selv med en liten e-Up. Det bør være minst like stor avstand mellom hurtigladere som mellom bensinstasjoner. Når det er få ladere og gjerne bare er plass til en eller to biler blir det mye venting. I går når jeg kjørte 53 mil med min e-Up måtte jeg lade 4 ganger. Jeg hadde flaks 3 ganger, men på det ene stoppet var en lader defekt og den andre var opptatt. På siste laderen var jeg først men det ble fort kø siden flere andre biler kom etter og skulle lade.

Flere ladere på hver plass og tettere gjør at mange kan bruke elbilen også på ferie. Mener jeg leste at den gjennomsnittlige ferie reisen med bil er rundt 150-300 kilometer lang. De fleste vil da tåle et lade stopp på veien.
Fremtiden er elektrisk.

Up_&_Away

Mulig det burde bli en slags funksjon for bestilling av lading på forhånd. Da vil man kunne planlegge mer av turen i forkant (tenker på slike som meg med små barn i baksete).

Vet at uforutsette ting kan skje på veien og at man dermed kanskje ikke kommer til "bestilt time", men en tanke å spinne litt videre på. Dette kan ikke skje slik det er i dag - men kanskje en gang i fremtiden.

VW e-Up! nybil fra august 2018

Amatøren

Sitat fra: erik e på mandag 21. mai 2018, klokken 15:53
NAF.  Gjør de noe for bilister ?
Er vel mer en turoperatør med veihjelp nå til dags.........
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Agmuns

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. mai 2018, klokken 16:23
Synes lading fungerer fint, selv på utfartsdager.
Ja enkelte lokasjoner har veldig stor pågang, og kø er ikke uvanlig. Men får normalt koblet til uten venting. Kun et par ganger det har vært kø. Og kapasiteten bygges ut i solid monn. Dombås får nå 8 nye uttak. Nebbenes får 16 nye.
Men det er et lukket nettverk, og med stort batteri er det ikke behov for å lade hver gang jeg skal på hytta eller lignende.
Kommersielle aktører er tydelige på at kjøpere må velge så stor at batteri at behovet for hurtiglader oppstår sjeldent.
Nettverk dimensjoneres aldri for at kortrekkevidde-elbiler kan bli langtur alternativ.
For en Tesla fungerer det sikkert helt fint foreløpig. De har jo skalert opp. Det er Fortum og Grønn kontakt som er noen sinker som må skjerpe seg. Det er nesten umulig å finne et ledig hurtigladepunkt i Oslo vest i rushtiden. Det er mer enn nok plasser å lade på, men det hjelper fint lite når det kun er et par-tre ladepunkt hvert sted (og noen av dem kun er designet for snabelbiler).

doldis1

Sitat fra: nix på mandag 21. mai 2018, klokken 15:58
"NAF frykter..." ... "NAF vil.." ... For en rørende omtanke NAF viser elbilistene nå. Har vel ikke akkurat vært veldig elbil-vennlig fra den kanten tidligere? NAF burde kanskje heller frykte for sin egen fremtid.

Man trenger heller ikke NAF til å forstå at det trengs flere hurtigladere i fremtiden. Dagens kommersielle aktører følger uansett meget godt med på salgstallene mht elbil. Og det er flere aktører på vei. Clever, Vattenfall og Ionity såvidt jeg ikke husker feil.

Veldig enig  ;) Meldte meg ut for et par uker siden...

automat

Jeg vil slå et slag for destinasjonsladere, og helst med høyere effekt enn 3,6kW.

Rekkevidden er normalt ikke noe problem på langtur. Og må man lade underveis, har man som regel kjørt så langt at det er greit med en pause.

Men får jeg ikke lade på stedet jeg skal til, så begynner det plutselig å bli ladelogistikk, når jeg skal hjem igjen. (Og det gjelder både Trillingen og Teslaen)

Det må selvfølgelig være nok hurtigladere langs hovedveiene til at det ikke blir et stort køproblem. Men jeg syns ikke kortrekkeviddebilenes behov skal være styrende for hvordan  hurtigladernettverk skal bygges ut. Det er selvfølgelig fint at det er mulig å dra på tur med de og, men de er snart i mindretall.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: stefse på mandag 21. mai 2018, klokken 17:00
Er ikke uenig i dette, men det er erfaringer gjort med dagens kortrekkevidde biler. Når batteristr øker, vil behovet for å stoppe ofte reduseres, men desto viktigere er det at der man stopper er det garantert ledig kapasitet.

Eller omvendt. Nettopp fordi man har lengre rekkevidde, så har man større valgmuligheter og kan lettere tilpasse seg å kjøre litt lengre dersom det er kø på det første alternativet. Men kort rekkevidde har man kanskje ikke helt det valget...

Sitat fra: stefse på mandag 21. mai 2018, klokken 17:00
Selvsagt er det flott om man kan stoppe på nærmeste tettsted, og man kan alltid regne med å finne 2-3 hurtigladere, og det bør sikkert også bli slik, men likefullt vil de som kjører langt gjerne stoppe på et skikkelig grønt og fint ladeanlegg, med lekeplass for barn etc. Å henge rundt på en "bensinstasjon" i 40+ minutter, er liksom ikke så morsomt.

Altså, det jeg tar til ordet for er jo nettopp at man ikke skal måtte ta avstikkeren fra hovedveien for å "stoppe  på nærmeste tettsted", men stoppe ved en egnet hurtigladeplass langs hovedveien. Ingen ting i veien for at en hurtigladeplass som ligger godt plassert langs hovedveien ikke også kan være både grønn og ha lekeplasser for barn selv om den har mindre enn 40 ladestolper og er 5+ mil unna neste ladetilbud.

Som jeg presiserte så ville jeg ikke "kapre" denne tråden til å være en debatt om hurtigladerene skal være eller ikke skal være plassert på det som i dag er kjent som bensinstasjoner. Gå gjerne inn i en av de trådene der det diskuteres så kan vi ta den debatten der. Det jeg argumenterer for her er at de bør være lokalisert tilsvarende dagens bensinstasjoner langs hovedveiene - lett tilgjengelig for de veifarende uten store omveier, og med omtrent like store avstand mellom. Og nei, tar ikke til ordet for at det behøves to-tre forskjellige ladestasjoner rundt samme veikryss (som man ofte kan se for bensinstasjoner).


Sitat fra: automat på mandag 21. mai 2018, klokken 23:46Men jeg syns ikke kortrekkeviddebilenes behov skal være styrende for hvordan  hurtigladernettverk skal bygges ut. Det er selvfølgelig fint at det er mulig å dra på tur med de og, men de er snart i mindretall.

Min argumentasjon her er ikke basert på at kortrekkeviddebilene skal være styrende for hvordan hurtigladenettverket skal bygges ut, da jeg mener dette er fornuftig uansett - også med tanke på den stadig lengre rekkevidden elbilene nå ser ut til å få. Men på den annen side at en utbygging slik jeg tar til ordet for her også vil gjøre det enklere for kortrekkeviddebilene å komme seg på en litt lengre tur vil jeg se på som en positiv bonus.
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på tirsdag 22. mai 2018, klokken 00:44
Altså, det jeg tar til ordet for er jo nettopp at man ikke skal måtte ta avstikkeren fra hovedveien for å "stoppe  på nærmeste tettsted", men stoppe ved en egnet hurtigladeplass langs hovedveien. Ingen ting i veien for at en hurtigladeplass som ligger godt plassert langs hovedveien ikke også kan være både grønn og ha lekeplasser for barn selv om den har mindre enn 40 ladestolper og er 5+ mil unna neste ladetilbud.

I så fall håper jeg vi får begge deler. Jeg er ikke spesielt interessert i å stoppe på plasser langs hovedveien nsom knapt har noen tilbud, jeg kjører heller litt av veien og lader på et sted der jeg f.eks kan gå i et kjøpesenter, Biltema, spise på restaurant osv. mens jeg lader.

Jeg lader endel på Gran og der står hurtigladeren sentral plassert i Gran mens veien går utenom i tunnel. Det tar ikke lange tiden ekstra å kjøre av og utenom tunnelen, men det er for min del sterkt å foretrekke fremfor en "rasteplass" langs veien ja. Unntaket er vel på særdeles naturskjønne steder en fin sommerdag, men de tilfellene er det nok ganske få av ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: Mippen på mandag 21. mai 2018, klokken 17:17
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. mai 2018, klokken 16:23
Synes lading fungerer fint, selv på utfartsdager.
Ja enkelte lokasjoner har veldig stor pågang, og kø er ikke uvanlig. Men får normalt koblet til uten venting. Kun et par ganger det har vært kø. Og kapasiteten bygges ut i solid monn. Dombås får nå 8 nye uttak. Nebbenes får 16 nye.
Men det er et lukket nettverk, og med stort batteri er det ikke behov for å lade hver gang jeg skal på hytta eller lignende.
Kommersielle aktører er tydelige på at kjøpere må velge så stor at batteri at behovet for hurtiglader oppstår sjeldent.
Nettverk dimensjoneres aldri for at kortrekkevidde-elbiler kan blir langtur alternativ.

Du kjører sannsynligvis Tesla på langtur. Jeg har også kjørt Tesla og har samme erfaringer med Tesla, men med en elbil som ikke kan lade på Tesla sine hurtigladere er det en annen virkelighet......I går når jeg kjørte 53 mil med min e-Up måtte jeg lade 4 ganger.

Ja jeg har selv kjørt Leaf og erfart fordeler og ulemper med kommersielle nettverk. Og spesielt kombinasjonen lite batteri og upålitelige ladere.

Når det gjelder lite batteri og langturer advares det mot å satse på dette i fremtiden. Nettverk blir ikke skalert for å ta unna den typen pågang i følge ladeaktørene selv, så jeg regner med de skalerer på en slik måte at kø er normen på utfartsdager. Å vente litt ved en lader før man får plugget i er kjedelig, men greit om man snakker ett stopp. Må man vente ved 4 forskjellige anledninger tror jeg de fleste bortsett fra entusiaster går lei.

Sitat fra: Amoss på tirsdag 22. mai 2018, klokken 00:44
Eller omvendt. Nettopp fordi man har lengre rekkevidde, så har man større valgmuligheter og kan lettere tilpasse seg å kjøre litt lengre dersom det er kø på det første alternativet. Men kort rekkevidde har man kanskje ikke helt det valget...
Har man stort batteri og kjører langtur med en enkelt pause er denne gjerne av lengre type. Så lenge laderen gir god effekt er det da ikke så krise om man må vente litt før man får plugget i. Ubeleilig ja, men ingen krise.
Når jeg er på langtur legger jeg gjerne ærend til ladestoppet. Eksempelvis spise eller handle mat. Skal vi handle går kona og ungene i forveien og begynner handling om jeg må vente på å få plugget i. Skal vi spise går de og bestiller. Pausen er normalt lenger enn ladebehovet uansett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. mai 2018, klokken 08:30
I så fall håper jeg vi får begge deler. Jeg er ikke spesielt interessert i å stoppe på plasser langs hovedveien nsom knapt har noen tilbud, jeg kjører heller litt av veien og lader på et sted der jeg f.eks kan gå i et kjøpesenter, Biltema, spise på restaurant osv. mens jeg lader.

Igjen presiserer jeg at jeg i denne tråden kun diskuterer hvor nært/ofte ladeplassene bør plasseres langs hovedveiene for å være on-topic i denne tråden. Hvilke tilbud som skal finnes for de ladende mens de lader føler jeg at heller bør diskuteres i en av de andre trådene som går mer på dette.

Ut over det regner jeg vel også med at en del kjøpesentere/tettsteder langs de samme veiene også vil friste med både ett ladetilbud og ett utvidet tilbud til de veifarende under ladetiden i håp om å få dem til å ta den lille omveien.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA