Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

NAF frykter ladekø

Startet av Mippen, mandag 21. mai 2018, klokken 09:09

« forrige - neste »

Mippen

NAF frykter at det vil bli problemer med ladetilgang hvis det ikke bygges nok ladere. De vil ha minst 10.000 nye ladere innen 2026 for å møte elbil veksten.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jPJO4z/naf-frykter-elbilkoe-hvis-det-ikke-bygges-flere-ladepunkter
Fremtiden er elektrisk.

stefse

Å få saktelading på arbeidsplassene er viktigere enn å sette opp arealkrevende hurtigladestasjoner rundt om i byene. Spesielt for håndtverkerbedrifter og distribusjonsaktører som opererer i byene.

Hurtiglading bør forbli prioritet for de som skal på tur langs riks og fylkesveinettet. 1 eller 2 ladere på hver plass er også alt for lite, og her skorter det som regel ikke på areal.

Behovet for å stoppe hver 5-8 mil kommer heller ikke til å være like sentralt fremover, slik at man heller bør satse på ladesentraler med 20-50 hurtigladere, tilknyttet severdigheter og (grønne) restaurasjons/rekresjonsområder.

Det som er viktig for folk er at de kan planlegge en stopp på rasteplass/café X og være noenlunde sikker på å få ladet bilen på normert tid.


Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

krl

For vår del har vi hurtigladet svært mange ganger med Tesla-en, og aldri sett behovet på bybilen (som heller ikke kan hurtiglades).

Frem til noen kan dokumentere noe annet, så antar jeg at større batteri betyr større behov for hurtiglading, da det blir flere langturer med slike biler...

elektrolux

Sitat fra: krl på mandag 21. mai 2018, klokken 10:31
For vår del har vi hurtigladet svært mange ganger med Tesla-en, og aldri sett behovet på bybilen (som heller ikke kan hurtiglades).

Frem til noen kan dokumentere noe annet, så antar jeg at større batteri betyr større behov for hurtiglading, da det blir flere langturer med slike biler...

Helt enig i den.

Vi har heller aldri hurtigladet bybilene våre, men bruker hyppig hurtiglading av langtursbilen. Hos oss i form av en gammel Merce Diesel, men ville vært samme om det var en elbil med gigant batteri
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amoss

Sitat fra: stefse på mandag 21. mai 2018, klokken 09:33
Behovet for å stoppe hver 5-8 mil kommer heller ikke til å være like sentralt fremover, slik at man heller bør satse på ladesentraler med 20-50 hurtigladere, tilknyttet severdigheter og (grønne) restaurasjons/rekresjonsområder.

Om man ser på fossilbilene så har de fortsatt normalt enda lengre rekkevidde enn elbilene, og likevel er "ladestasjonene" (les: bensinstasjonene) plassert som "perler på en snor" langs riks-/fylkes-/europa-veiene våre. Dette gir mer fleksibilitet på når og hvor man ønsker å lade/fylle, og dette er nok en fleksibilitet også elbilistene vil ønske seg. Dersom det er kø på en stasjon så er det bare å fortsette til neste...

Hver stasjon bør rett nok ha flere ladeplasser enn de har pumper i dag, men neppe så store som du antyder (og som enkelte ladeplasser bygges ut til idag). 10 - 20 ladestolper pr stasjon i snitt burde normalt holde dersom man får en like tett utbygging av hurtigladere som man i dag finner bensinstasjoner. Målet med en hurtiglader pr. ca. 5 mil som nå får støtte ser jeg på som ett minimum - selv med større batterier og mer rekkevidde på bilene.
Model S 85D

Agmuns

Nå kjører jeg bare på det sentrale Østlandet, så skal ikke påberope meg å vite hvordan ståa er i resten av landet. Men jeg mener antall ladedestinasjoner er tilstrekkelig der jeg ferdes. Det er hurtigladere både langs hovedveiene og ved butikker. Hurtigladere skal tross alt brukes når man skal på tur eller er i en nødsituasjon, ikke som hovedsted å lade bilen. Derfor mener jeg også det er fullstendig overkill å ha like mange ladesteder som det finnes bensinstasjoner. Bensinstasjoner finnes der ingen skulle tro at noen kunne bo fordi man normalt sett ikke fyller bensin hjemme. En elbil bør kunne dekke en normal dag med kjøring og vel så det, slik at man kun lader hjemme.

Samtidig mener jeg Fortum og Grønn kontakt er rimelig "grønne" på dette med ladestasjoner, når de har 2-3 ladepunkt på hvert sted langs hovedveiene og, hvis man er heldig, 3-4 utenfor diverse McDonalds, Obs osv hvor man må forvente at det er mange som stopper innom i en halvtimes tid. Langs hovedveiene (Europaveiene spesielt) burde det være ladestasjoner på størrelse med Tesla sine superchargere, og på andre ladepunkt burde det være minimum like mange som det er pumper på en bensinstasjon (6-8 ladestasjoner).

I tillegg må bransjen våkne og få ut fingeren med å designe ladeplasser som har kø-funksjonalitet. Det er ikke så vanskelig, bare de evner å ansette noen som gidder å prøve. Det kaoset som oppstår på ladestasjonene i dag på litt hektiske dager er fullstendig meningsløst. Jeg tør ikke tenkte på det komplette kaoset som vil oppstå hver bidige dag når hele Norge skal kjøre elbil.

Amoss

Sitat fra: Agmuns på mandag 21. mai 2018, klokken 11:32
Derfor mener jeg også det er fullstendig overkill å ha like mange ladesteder som det finnes bensinstasjoner. Bensinstasjoner finnes der ingen skulle tro at noen kunne bo fordi man normalt sett ikke fyller bensin hjemme. En elbil bør kunne dekke en normal dag med kjøring og vel så det, slik at man kun lader hjemme.

Ps: du fikk med deg at jeg kun snakket om langs hovedveiene, ikke din lokale bensinstasjon "på hjørnet".
Er helt enig med deg at når man kjører (relativt) lokalt så blir det kun hjemme-lading, og at alle de stasjonene som dekker "hjemmefylling" (for å si det slik) ikke behøver å bli erstattet/komplimentert med hurtigladere.

Men altså - langs hovedveiene gir det større fleksibilitet for den enkelte dersom hurtig-ladestasjonene er mindre og hyppigere. Vi kjører ikke alle til/fra samme sted, og variasjonene for hvor det er mest gunstig for den enkelte å lade (eller fylle for den sak skyld) er stor.
Model S 85D

02jan

Har nå kjørt 90.000 på under 4 år med min bybil.  Hurtiglader Meget sjeldent i by. Men på turer utenfor , type korte turer  15-40 mil, sålader jeg på veien da bilen har lite batteri.
Oslo Gøteborg ,Oslo Kristiansand , stopper jeg 3 ganger for å fylle på - trenger ikke mer en 12-15 minutter lading PR.gang.

I år har jeg sluttet med å ta med familien med i bybilen på tur, har aldri hatt rekkevidde angst , men nå utviklet ladekøangst. Når jeg ankommer ladestasjon har jeg som regel ikke mer en maks 20 km rekkevidde , så jeg kan ikke rase rundt på jakt etter ledig lader hvis kø.
Nå som flere og flere biler haar større batteri ,så tar jeg ikke sjansen på å havne bak 2 biler med stort batteri (og også lite erfaring med lading).

Skulle jeg kjørt elbil på de populære utfartsdager , må kapasitet på eksisterende plasser økes + lade regler hvis kø, med 5-8 minutter om sommer får bilen nok til 5-6 mil kjøring , som kan være nok til neste lader eller destinasjon.

I sommer så trumfer min 21 år gamle stasjonsvogn(landeveislokomotiv på sitt beste)  ,med bensin V6 ,plass, komfort, takstativ, 4x4 og hengerfeste.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

doldis1

Jeg liker ikke fossilbiler lenger men C4 er nostalgi...Sukk.. Tenk på hva Audi sto for på den tiden. C4 med R5 Tdi var og en fantastisk bil, og for en byggekvalitet og servicevennlighet ! Dessverre ble ingeniørene byttet ut med økonomer sent på nittitallet, servicevennligheten ble byttet ut med maksimal flåing av kundene.
Sukk igjen, pass godt på C4'en, den siste fantastiske Audien før umoralen tok over ..

Løve

En må kanskje begynne å bygge ut mye mer i Troms og Finnmark? To glemte fylker.

Ellers så er plasseringen av hurtigladerne i dag god, men det kunne gjerne vært flere på hvert stoppested. (Snakker om Vestlandet).

stefse

Sitat fra: Amoss på mandag 21. mai 2018, klokken 12:22
Sitat fra: Agmuns på mandag 21. mai 2018, klokken 11:32
Derfor mener jeg også det er fullstendig overkill å ha like mange ladesteder som det finnes bensinstasjoner. Bensinstasjoner finnes der ingen skulle tro at noen kunne bo fordi man normalt sett ikke fyller bensin hjemme. En elbil bør kunne dekke en normal dag med kjøring og vel så det, slik at man kun lader hjemme.

Ps: du fikk med deg at jeg kun snakket om langs hovedveiene, ikke din lokale bensinstasjon "på hjørnet".
Er helt enig med deg at når man kjører (relativt) lokalt så blir det kun hjemme-lading, og at alle de stasjonene som dekker "hjemmefylling" (for å si det slik) ikke behøver å bli erstattet/komplimentert med hurtigladere.

Men altså - langs hovedveiene gir det større fleksibilitet for den enkelte dersom hurtig-ladestasjonene er mindre og hyppigere. Vi kjører ikke alle til/fra samme sted, og variasjonene for hvor det er mest gunstig for den enkelte å lade (eller fylle for den sak skyld) er stor.
Hvis man ser på hvor folk bor og kjører til og fra, så er det for en stor del i byene og mellom de store byene.
Selvsagt er det fint å ha ladestolper spredt rundt om kring, men for langveisfarende er det mest oversiktlig og greit at det er en 3-4 plasser over en 50-60 mils distanse man med stor sannsynlighet VET at man slipper ladekø, samt kan få hvilt seg på en rasteplass. Å haste videre mellom ladeplasser fordi det er fullt, er ikke noe bra opplegg med kjerring og unger på slep.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Mippen

#11
Det bør være nok hurtigladere og vanlige ladere på lik linje med bensinstasjoner. Det er ikke slik at noen steder bør man bare ha det ene framfor det andre. Folk har ulikt mønster. Selv om man kjører mest i by betyr det ikke at man ikke trenger kjapp lading av og til. Samme på landeveien. Det er for lang avstand mellom ladere, og det er for få ladere. I går kom jeg senest i knipe da en av to hurtigladere var ute av drift og den andre laderen som virket var okkupert av en bil som ikke ble flyttet når den var ferdig. Måtte lade en halvtime - 40 min på vanlig stikk for å klare å nå den neste hurtigladere med et nødskrik. Fikk melding om at bilen var tom 2-3 kilometer før men klarte å trille og regenerere litt.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: stefse på mandag 21. mai 2018, klokken 13:06
Å haste videre mellom ladeplasser fordi det er fullt, er ikke noe bra opplegg med kjerring og unger på slep.

Nei, ideelt er det ikke, men bedre enn å bli stående strømløs mellom to hurtig-ladere som er plassert 5 mil i fra hverandre, eller å måtte lade på ett ugunstig sted (f.eks. kjøre unødig omvei) i forhold til behovet fordi det ikke finnes noe mer gunstig plassert ladeplass. Eller som er tildels inne på - dersom en ladeplass er nede....

Når man ser på dagens bensinstasjoner så er de plassert der det er ett marked for det de tilbyr der. Er de plassert for tett, så vil en (eller flere) måtte kaste inn håndkle. Er de plassert for spredt, så vil noen se forretningsmulighetene for å dekke inn ett udekket behov. Kundene er fortsatt akkurat de samme om bilene blir byttet ut med elbiler, og behovene stort sett de samme - bortsett fra at de skal ha strøm istedet for fluidum, og muligens vil måtte stå stille på plassen i lengre tid enn dagens fossilbiler - og derfor kunne åpne for mulighetene til mer salg og kanskje noen litt endrede fasiliteter. Men ellers stort sett det samme.

Nå skal jeg ikke gjøre om denne tråden til (enda) en debatt om hvorvidt bensinstasjonene bør konverteres til veistasjoner med hurtiglading, men dette henger likevel sammen. Stasjonene ligger der de ligger fordi det er ett marked for dem der, og med unntak av lokalkjøring som blir dekket av hjemme-lading vil ikke markedet endre seg mye fordi om man går over fra fluidum til elektrisitet. Så rent generelt bør hurtig-ladestasjonene ligge omtrent like tett og på omtrent samme lokalisasjoner som dagens bensinstasjoner langs hovedveiene helt uavhengig om den da er plassert på en bensinstasjon, ved en matservering eller utenfor ett kjøpesenter. Men altså med noen flere ladeplasser i forhold til drivstoffpumper som dekket den samme lokalisasjonen for å kompensere for lengre ladetid vs fylletid.
Model S 85D

Mippen

Sitat fra: Amoss på mandag 21. mai 2018, klokken 14:33
Sitat fra: stefse på mandag 21. mai 2018, klokken 13:06
Å haste videre mellom ladeplasser fordi det er fullt, er ikke noe bra opplegg med kjerring og unger på slep.

Nei, ideelt er det ikke, men bedre enn å bli stående strømløs mellom to hurtig-ladere som er plassert 5 mil i fra hverandre, eller å måtte lade på ett ugunstig sted (f.eks. kjøre unødig omvei) i forhold til behovet fordi det ikke finnes noe mer gunstig plassert ladeplass. Eller som er tildels inne på - dersom en ladeplass er nede....

Når man ser på dagens bensinstasjoner så er de plassert der det er ett marked for det de tilbyr der. Er de plassert for tett, så vil en (eller flere) måtte kaste inn håndkle. Er de plassert for spredt, så vil noen se forretningsmulighetene for å dekke inn ett udekket behov. Kundene er fortsatt akkurat de samme om bilene blir byttet ut med elbiler, og behovene stort sett de samme - bortsett fra at de skal ha strøm istedet for fluidum, og muligens vil måtte stå stille på plassen i lengre tid enn dagens fossilbiler - og derfor kunne åpne for mulighetene til mer salg og kanskje noen litt endrede fasiliteter. Men ellers stort sett det samme.

Nå skal jeg ikke gjøre om denne tråden til (enda) en debatt om hvorvidt bensinstasjonene bør konverteres til veistasjoner med hurtiglading, men dette henger likevel sammen. Stasjonene ligger der de ligger fordi det er ett marked for dem der, og med unntak av lokalkjøring som blir dekket av hjemme-lading vil ikke markedet endre seg mye fordi om man går over fra fluidum til elektrisitet. Så rent generelt bør hurtig-ladestasjonene ligge omtrent like tett og på omtrent samme lokalisasjoner som dagens bensinstasjoner langs hovedveiene helt uavhengig om den da er plassert på en bensinstasjon, ved en matservering eller utenfor ett kjøpesenter. Men altså med noen flere ladeplasser i forhold til drivstoffpumper som dekket den samme lokalisasjonen for å kompensere for lengre ladetid vs fylletid.

Meget bra skrevet :)
Fremtiden er elektrisk.

erik e

NAF.  Gjør de noe for bilister ?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA