Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lease eller kjøpe ioniq?

Startet av Mia83, søndag 20. mai 2018, klokken 22:03

« forrige - neste »

Mia83

Er så usikker på hvor lett det er å selge den igjen om 3 år liksom..

Zimon

Jeg ville kjøpt og det er det jeg har gjort. Punkt 1 for meg er at jeg ikke har tenkt å selge med det første, vi får se hva fremtiden bringer da, men for meg blir det pendlebil til og fra jobb (totalt ca 8 mil tur retur), vi kommer til å beholde en Ford Focus TDCI 1,6 stasjonsvogn utgave som fruen kommer til å bruke, men hun bor utenfor Oslo + at den blir til langturer og når mye bagasje som gjør at Ioniq ikke egner seg.

Med leasing så må du grundig lese deg opp på leasingskontrakten før du signerer, da mange får seg en gedigen negativ overraskelse med tanke på riper i lakken eller slikt. Så helgarder deg litt rundt det slik at du ikke får en giga regning når den skal leveres inn.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

arthur

Kommer jo helt an på betingelsene i avtalen. Privatøleaset en bil, Toyota, i 2010 og leverte den tilbake i 2013. Det fungerte meget bra, men betingelsene var alt for gode (for meg) slik at Toyota gikk på et tap. De avtalene jeg har sett de siste årene har ikke vært slik at jeg ville vurdert noen av dem mot et kjøp!
Når det gjaldt småriper og slikt så var avtalen veldig fornuftig og måtte ikke betale noe som helst til tross for at den hadde fått alle de småriper osv som man, dessverre, må regne med for tiden!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Carl Anton Stenling

Jeg tror faktisk de fleste brukte elbiler blir lettsolgte minst tre år fremover. Det tar tid å bygge opp batteriproduksjonen for de tradisjonelle bilprodusentene og dermed vil leveransene av nye elbiler være begrenset samtidig som etterspørselen er høy. Det gir høy kjøpsvillighet for brukte elbiler av alle typer de nærmeste årene.

4-5 år frem i tid så er nok leveransekapasiteten for elbiler økt vesentlig, men da tror jeg også etterspørselen er økt omtrent tilsvarende.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Mia83

Så de fleste av dere tenker det er ok å kjøpe og greit å selge igjen om 3-5 år?

Zimon

Ingen kan spå nøyaktig om hva som skjer i el-bil markedet og bilmarkedet generelt sett om 3-5 år, men min magefølelse vil si at det nok ikke skulle by på store problemer med å selge. Pris du vil få avhenger av hva slags bil og utstyr medfølgende, hvor godt og velholdt den er, har man fulgt service intervaller, km stand og ikke minst om det er noe feil på batteriet og evt hvor mye.

Men ser du på markedet nå, sjekk ut finn.no og el-biler til salgs der. Selv første generasjon Leaf selges for 68tusen og oppover, den som lå ute nå er en 2011 modell med 55km kjørt etc. Men hva Ioniq vil selges for avhenger av hva som skjer med nylevering, batterityper og størrelser. Si at om de klarer å revolusjonere "solid state" batterier og de koster en slikk og ingenting å produsere + gir Tesla/Ampera-e/Kona rekkevidde for en børkdel av prisen og de renner over med nye biler rundt omkring. Selvsagt vil dette påvirke verdien på "gammel" teknologi.

Men magefølelsen min vil si at markedet vil holde seg ganske stabilt i en 5-6 år til, men litt utskift av modeller. Ioniq er blitt en populær bil og dette vil også merkes på bruktmarkedet.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA