Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Chadeomlader på E134

Startet av jarand, søndag 20. mai 2018, klokken 13:55

« forrige - neste »

jarand

Hei ! Vi skal bygge ut parkeringsplassen På nutheim gjestgiveri. Vi har idag en 22 kw 400 v AC lader, men ønsker å oppgradere til 50 kw DC (chademo og CSS) ved siden av. Hvilke leverandører er best for dette formålet ? ABB, Siemens eller hva ? Er det bedre om fortum eller Grøn kontakt tar over driften ?

leafnor

Har ingen kjennskap til ladere, men tenker at siden både Fortum og GK har ladere i Seljord, så har de at "apparat" for service ikke langt unna. Ville hørt med de, og de benytter jo begge de ladere du nevner.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

goggo

Det er ikke umulig at BKK kan være interessert, så jeg ville nok spurt de også. BKK har jo overtatt laderne til et par mindre operatører i det siste, og viser dessuten interesse for å bygge ut også utenfor Hordaland der de har sitt kjerneområde.

For oss elbilister så er det en fordel at det er en av de "store" operatørene (Fortum, Grønn Kontakt, BKK) som drifter laderne, slik at vi slipper å forholde oss til enda en betalingsløsning.

mvh
Hugo


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

geear

BKK har to negative sider i forhold til GK og Fortum, og det er at de tar 10,- i oppstartsgebyr og at de ikke støtter ladebrikke, så man MÅ ha app (som fungerer godt). Ellers har de både en positiv og en negativ side med laderne de  bruker, alt etter hvordan en ser det, de har både CCS, Chademo og type 2 (22kW AC) innebygd, og dermed kan man risikere at biler står og tar opp ladeplass veldig lenge med AC-lading, men har så langt aldri opplevd det der jeg kjører. For et spisested som dette er det kanskje helt greit med oppstartsgebyret som gjør at folk gjerne blir stående litt lenger, men ellers er det litt irriterende når man bare trenger å fylle på i fem minutter, selv om det er snakk om småpenger.

goggo

Sitat fra: gr på mandag 21. mai 2018, klokken 08:42
BKK har to negative sider i forhold til GK og Fortum, og det er at de tar 10,- i oppstartsgebyr og at de ikke støtter ladebrikke, så man MÅ ha app (som fungerer godt). Ellers har de både en positiv og en negativ side med laderne de  bruker, alt etter hvordan en ser det, de har både CCS, Chademo og type 2 (22kW AC) innebygd, og dermed kan man risikere at biler står og tar opp ladeplass veldig lenge med AC-lading, men har så langt aldri opplevd det der jeg kjører. For et spisested som dette er det kanskje helt greit med oppstartsgebyret som gjør at folk gjerne blir stående litt lenger, men ellers er det litt irriterende når man bare trenger å fylle på i fem minutter, selv om det er snakk om småpenger.

10 kroningen er fjernet på de laderne BKK selv har satt opp, men hvis jeg har forstått det riktig så er den fremdeles der på de laderne de har overtatt fra Lyse og Arctic Roads. Det er kanskje bare et tidsspørsmål før den forsvinner der også?

BKK har dessuten sagt at de snart kommer til å støtte elbilforeningen sin ladebrikke, så da blir man ikke lengre avhengig av Bilkraft APPen :)

Det var noen som forsøkte å sette opp hurtiglader selv og planla egen betalingsløsning med kredittkort på Vigeland og Kirkebygda i Vest-Agder i fjor. Det ble en del avis skriverier om dette, der det kom fram at det var veldig vanskelig for en liten og uerfaren aktør å få dette til mht tillatelser og strømtilkopling etc. Jeg ser at begge disse laderne endte opp med å driftes av Fortum. 

Jeg tror at det kan være fornuftig av trådstarter å sende ut en likelydende henvendelse til "de tre store" , så er det større sjanse til å få napp på et fantastisk initiativ som han her tar for å få opp hurtiglader på sin lokasjon. 

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

pudderjagar

#5
For Nutheim sin del så ville eg sterkt vurdert Grønn kontakt som operatør. Dei har ein prisstruktur som passer best for hoteller, spisesteder og rasteplasser. På type 2 betaler du for effekten du lader med og ikkjefor tida. Du kan og få eigne prisar men då må du gjere avtale med dei og da vil nok kosta litt.

Når da gjeld Nutheim så vil eg sterkt anbefale type2 slek som dere har i dag men fleire. Dette er fordi dei satser på overnatting og då treng du ikkje stor effekt til desse gjestane men heller satse på fleire16A lading over natta. Og betalìng er tru da eller ei, ein bremsekloss på gnitne elbilsjåførar. Til fordel så vil eg sei at eit hotell vil tene veldig lite på betalingsløysing då da koster å invistere i og drifte den. Lading av ein elbil kostar ca 30 til 80 kr alt etter batteristørrelse og %. Har du da gratis så fungerer da som trekkplaster og kan heller beladtast reklamebudsjettet. Gratislading er som magneter på elbilsjåfører især når dere serverer så god mat som dete gjer på Nutheim!


Hvis du tenker på restauranten og vil satse på ein hirtiglader som trekkplaster så vært da veldig dyrt. Ein hurtiglader med Chademo og CCS kostar fort 150 000kr pluss arbeid og du treng 100kw inkludert den type2 laderen du har i dag. Du kjem også bort i effektavgift. Ein hurtiglader kan og bare betjene 1 bil om gangen. Kven er da som vil springe ut etter 20min midt under middagen og flytte bilen? Velger du Grønn kontakt så drifter dei stasjonen og tar investeringskostnaden også.

Eit tips til er at dei aller fleste nye elbilar og mange av dei som er på markedet i dag kjem med 7 kw lader. Ein middag tek ofte over 1 time så då får du bra med straum via type2 kontakten også.

Ein ting til som du må ta med er om du vil bytte ut bilparken til hotellet med elbil. Nissan kjem med ein som har 200km rekkevidde og som du får som 7seter (som ein mindre Caravelle). Med Chademolader på parkeringsplassen så kan du gange dette med 10 på ein dag. Vært mange turer til Seljord for å hente gjester da!

Men husk at du må ha CCS lading fordi veldig mange av dei nye bilane får kun CCS lader.


Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

geear

Goggo, mulig du er inne på noe mtp Lyse/BKK, men selv på nybygde ladestasjoner i Rogaland har de 10-eren fortsatt, for eksempel Tonstad og Sinnes. Begge disse ble bygget og satt i drift etter BKK hadde tatt over drifta (eller startet samarbeid?) for Lyse, men de er altså merket "Lyse BKK" i appen, og det er vel fordi dette er hjemmemarkedet til Lyse.

Siden de ligger som de gjør så bruker jeg de allikevel (selv til chademo-lading på Teslaen selv om jeg når gratis superlader i ingenmannsland i Bygland, med barn i bilen er bakeriet på Tonstad fint stopp), men litt irriterende er det.

pudderjagar

Gr

BKK bygger kun eigne ladere og dei har ikkje 10aren. Ladarane rundt Stavanger er fortsatt eid av Lyse og dei bare leigar betalingstjenester frå BKK. Då er da avtalen mellom BKK og Lyse som styrer desse. Dei som er eigd av BKK bestemmer dei over sjøl.

Men vil ikkje anbefale BKK på Nutheim sidan du då får ei ny aktør med nytt betalingsystem bare for ein lader. Skal du trekke folk til ein serverdighet så må da være enkelt, kjent og gjerne gratis for at da skal ha effekt
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

mariowing

Jeg tror nok driveren av Nutheim er veldig klar over tunellen og at han dermed ønsker at flere skal ta omveien via hans restaurant. Det er strålende ide å få på plass en CCS/Chademo lader. For nå kommer det biler med +/- 90 kWh batterier fra flere produsenter, blant annet Audi, Mercedes, Porsche og Jaguar. Biler med +/- 60 kWh batterier kommer også. Det betyr at man fint kan lade med 50 kW og IKKE trenge å flytte bilen etter 20 minutter slik en annen var inne på. Med slike batteristørrelser tar det 60-90 minutter å fylle opp og det er passe tid for en middag. Og en ting til slutt; det må bli slutt på gratis lading. Det burde faktisk vært forbudt. Det fører kun til kø av gjerrige elbilister som tar opp plassen for de som faktisk trenger strøm.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

leafnor

Med tanke på ut å "orke" å flytte bilen, så kan jo restauranteier organisere lading for gjestene. Sørge for at lader er 100% i gang med lading, og resepsjonisten flytter på biler. Kan jo også ha "gratis" hurtiglading, bare legge det i matprisen så på jevne så det ikke "vises". :angel:
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

pudderjagar

Sitat fra: mariowing på mandag 21. mai 2018, klokken 19:19
Jeg tror nok driveren av Nutheim er veldig klar over tunellen og at han dermed ønsker at flere skal ta omveien via hans restaurant. Det er strålende ide å få på plass en CCS/Chademo lader. For nå kommer det biler med +/- 90 kWh batterier fra flere produsenter, blant annet Audi, Mercedes, Porsche og Jaguar. Biler med +/- 60 kWh batterier kommer også. Det betyr at man fint kan lade med 50 kW og IKKE trenge å flytte bilen etter 20 minutter slik en annen var inne på. Med slike batteristørrelser tar det 60-90 minutter å fylle opp og det er passe tid for en middag. Og en ting til slutt; det må bli slutt på gratis lading. Det burde faktisk vært forbudt. Det fører kun til kø av gjerrige elbilister som tar opp plassen for de som faktisk trenger strøm.

Gratislading er og blir den beste måten å lokke til seg kunder for restauranter og kjøpesenter. Prøv å få like mykje reklameplass som ein gratislader skaper. På ein plass som dette så må da være eit krav at laderen kun er gratis for kunder, gjerne bare for dei som bestiller middag. Dermed unngår du køen av biler som tek opp plass bare for å lade sjøl om dei betaler for ladinga. I dag må du inn i resepsjonen på Nutheim og hente eit nøkkelkort for å få starte laderem. Då har Nutheim kontroll over dei som lader at dei faktisk er kunder. Eit system som eg synest er veldig bra.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

geear

Sitat fra: pudderjagar på mandag 21. mai 2018, klokken 14:16
Gr

BKK bygger kun eigne ladere og dei har ikkje 10aren. Ladarane rundt Stavanger er fortsatt eid av Lyse og dei bare leigar betalingstjenester frå BKK. Då er da avtalen mellom BKK og Lyse som styrer desse. Dei som er eigd av BKK bestemmer dei over sjøl.
Hvis de ønsker å ikke assosieres med 10eren i oppstart må de fjerne logoene sine på laderne og i appen. Så enkelt...

jarand

Me øl nutheim takkar for mange gode svar! I løpevannet av elbilrevolusjonen, har me skaffa oss ein Mercedes benz Electric med nutheimlogo på :) Eg trur faktisk ein hurtiglader vil være ein bra framtidsinvistering når kona og leaf 2 60 kw, og Opel ampera trillar i mangetal ut på vegane. Eg skal no kontakte grønn kontakt, og høyre kva dei seier. Er 70 kw til å annbefalast?

geear

Opel Ampera-e vil nok ikke komme til å trille i mangetal ut på veiene, den er ute av salg, men det kommer mange andre kjekke elbiler fremover.

Det er vel omtrent kun Soul og Ioniq som kan nyttegjøre seg noe mer enn 50kW per i dag (utenom Tesla som bruker sine egne SuC på 120kW), men det er begynt utbygging av 150kW ladere i Norge, så det er nok neste steg om du vil være fremtidsrettet, men her kan nok Fortum og Grønn Kontakt fortelle deg litt om kost-nytte i forhold til om det vil lønne seg med effektavgift, innkjøpspris og så videre i forhold til ekstra antall ladende...

mariowing

Sitat fra: jarand på onsdag 30. mai 2018, klokken 10:44
Me øl nutheim takkar for mange gode svar! I løpevannet av elbilrevolusjonen, har me skaffa oss ein Mercedes benz Electric med nutheimlogo på :) Eg trur faktisk ein hurtiglader vil være ein bra framtidsinvistering når kona og leaf 2 60 kw, og Opel ampera trillar i mangetal ut på vegane. Eg skal no kontakte grønn kontakt, og høyre kva dei seier. Er 70 kw til å annbefalast?

Ikke glem Jaguar I-PACE og Audi eTron heller (henholdsvis 1500 og 4000 kontrakter i Norge) hvor de første bilene leveres i løpet av året samt Mercedes SUV og Porsche som kommer om et år eller to.  Dette tror jeg også er biler som i større grad vil bli brukt til lengre turer pga økt størrelse, bagasjeplass og komfort samt selvfølgelig stor rekkevidde. Håper du får mange av disse innom som kunder :)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA