Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LE, Acenta, Connecta, Tekna: Forskjeller i praksis

Startet av ThomasEL, søndag 20. mai 2018, klokken 09:30

« forrige - neste »

ThomasEL

Tenkte det kunne være greit med en tråd der de reelle forskjellene mellom Launch Edition, Acenta, Connecta og Tekna kan presenteres. En ting er å se forskjellene i salgsbrosjyrer, men hva innebærer det i praksis?

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Jeg har f. eks en N-Connecta med LED og delskinn i bestilling. Jeg har jo lest at Connectaen mangler noen av Propilotfunksjonene som LE kom med. Men hvilke?

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus


ThomasEL

Sitat fra: Joltus på søndag 20. mai 2018, klokken 09:47
Det handler vel hovedsaklig om den autonome biten.

Ja! Enig! Men det er ikke så enkelt å se ut fra salgsbrosjyrene hva disse forskjellene innebærer i praksis... Hvilke konkrete funksjoner er det Connectaen ikke har som LE har? Og hva er det en kjøper av Acenta vil kunne savne?

Vet f. eks følgende:

- Connecta mangler noen Propilot funksjoner kontra LE, men hvilke?
- Acenta kan ikke leveres med LED og delskinn
- Kun Tekna har boose og mulighet for helskinn
- Kun Tekna har mulighet for automatisk parkering (park assistant)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus

Uten Propilot vil ikke bilen holde seg i feltet sjøl.

I tillegg virker det som det er litt forskjell på Acc også. Men det høres snodig ut. Regner med at hvis trafikken stopper foran en n c så trykker man res eller gasspedalen så begynner den å følge etter mår trafikken går igjen?

Peraeile

I følge fancy a bew mate på YouTube har tekna litt annerledes seter enn andre. Kan ikke bekrefte dette selv.

leafnor

Sitat fra: ThomasEL på søndag 20. mai 2018, klokken 10:03
Sitat fra: Joltus på søndag 20. mai 2018, klokken 09:47
Det handler vel hovedsaklig om den autonome biten.

Ja! Enig! Men det er ikke så enkelt å se ut fra salgsbrosjyrene hva disse forskjellene innebærer i praksis... Hvilke konkrete funksjoner er det Connectaen ikke har som LE har? Og hva er det en kjøper av Acenta vil kunne savne?

Vet f. eks følgende:

- Connecta mangler noen Propilot funksjoner kontra LE, men hvilke?
- Acenta kan ikke leveres med LED og delskinn
- Kun Tekna har boose og mulighet for helskinn
- Kun Tekna har mulighet for automatisk parkering (park assistant)
Med alle mulige forbehold, noe slik:
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

SveinE

Sitat fra: leafnor på søndag 20. mai 2018, klokken 17:08
Sitat fra: ThomasEL på søndag 20. mai 2018, klokken 10:03
Sitat fra: Joltus på søndag 20. mai 2018, klokken 09:47
Det handler vel hovedsaklig om den autonome biten.

Ja! Enig! Men det er ikke så enkelt å se ut fra salgsbrosjyrene hva disse forskjellene innebærer i praksis... Hvilke konkrete funksjoner er det Connectaen ikke har som LE har? Og hva er det en kjøper av Acenta vil kunne savne?

Vet f. eks følgende:

- Connecta mangler noen Propilot funksjoner kontra LE, men hvilke?
- Acenta kan ikke leveres med LED og delskinn
- Kun Tekna har boose og mulighet for helskinn
- Kun Tekna har mulighet for automatisk parkering (park assistant)
Med alle mulige forbehold, noe slik:

Tekna er delskinn med skinn (opt)

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ThomasEL

Flott oversikt!

Fant også denne (se bildet).
Kan tyde på at også Connecta har parkeringssensorer foran og bak.

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bjoris

el håndbrekk, kun på LE og TEKNA, fotbrekket er det mest irriterende med hele Leafen så jeg ble kjempe happy når jeg innså at LE hadde dette, trodde det bare var Tekna helt til rett før jeg fikk den:)

ThomasEL

#12
Flott!
Det vi kanskje mangler nå, er en liten forklaring på hvilke praktiske funksjoner som ligger i «propilot» og hvilke som hører inn under «førervarsling» etc.

Slik jeg foreløpig har forstått det:

Propilot(LE og Tekna)
- Køkjøringsfunksjon. ACC virker også ved stopp og sakte kø.
- Bilen styrer «autonomt», så lenge oppmerkingen er god.

ACC (LE, Tekna, Connecta og Acenta)
- Bilen bremser og akselrerer basert på bilen foran innenfor definert fart/SET. Ved stopp lenger enn ca fem sekund må den aktiveres på nytt med RESUME

Førervarsling (Le, Tekna, Connecta og Acenta)
- Parkeringssensor
- 360 graders kamera
- Varsel ved krysning av felt uten blink
- Blindsonevarsel
- Automatisk nødbrems ved hindting i veien.

Virker dette å være korrekt??
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus

Ved Propilot må man også trykke resume når køen står noen sekunder.

Helge82

Det er vel ikke alle modellene som har elektrisk håndbrekk?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA