Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AWD og performance specs tvitret av EM

Startet av turfsurf, søndag 20. mai 2018, klokken 08:30

« forrige - neste »

OlaM

Er dette bildet fra en pressemelding?



Herfra: https://electrek.co/2018/05/20/tesla-unveils-faster-and-more-powerful-model-3-dual-motor-awd-and-performance-versions/

Dørhåndtak i karosserifarge og svarte vinduslister! Kundebil eller Teslas mon tro? Røde kalipere stemmer jo overens med lansering av P.
'21 3LR

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GOS

Det er bilen til en av de sentrale tekniske lederne i Tesla. Den er stylet opp via tredjepart. Har vært omtalt i tidligere artikler i Elektrec.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

daktari

Er ikke den røde designersjefen sin? Holzhausen?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OlaM

Sitat fra: daktari på mandag 21. mai 2018, klokken 00:31
Er ikke den røde designersjefen sin? Holzhausen?

Hadde vært litt morsomt og antagelig et lite mytteri hvis t.o.m. designsjefen gjorde chrome delete.
'21 3LR

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Hekkan altså. Føler Tesla er i flytsonen nå, og nå har jeg fått lyst på Model 3 Performance.  :o Kjører den som en M3 så skal jeg klare å kose meg mer i den enn Model X-en. Det skulle egentlig bare være en Model 3 med lille batteriet, som erstatter for e-Golfen. Får håpe fornuften tar meg før de åpner for bestilling, så det ikke blir spontanshopping.  ???

JorEl

Lurer på om Short Range med AWD blir noe tregere en LR-AWD, i og med at den er lettere i vekt? Vet at batteriet er mindre, men energien som blir overført til motoren kan vel være det samme om Tesla vil?
Men for all del, alle Teslamaskiner er raske nok for meg 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Tellus

Det er vel flere momenter som spiller inn her. Et større batteri vil teoretisk kunne levere mer effekt enn et mindre batteri. Derfor kan effekten bli begrenset av den grunn. I tillegg så antar jeg at Tesla ikke ønsker å gjøre SR varianten raskere enn LR noe som vil være tilfelle hvis effekten holdes lik. Som du skriver så blir SR modellen lettere.

Tipper derfor at SR får en noe dårligere 0-100 enn LR. Er det ikke slik også for Model S. Dvs 75 vs 100 ?

Espen Hugaas Andersen

Batteristørrelsen har egentlig null betydning under noe sånt som 50 km/t. I lav hastighet klarer man ikke å få tilført effekten til bakken, da vil man bare pulverisere dekkene om man gir på for mye. Det som har noen betydning i lav hastighet er dekk og traction control.

Men når man kommer opp i en viss hastighet er det effekten man klarer å hente fra batteriet som er begrensende (så fremt motorene klarer å støtte maks effekt fra batteriet), og da vil SR være daffere enn LR.

Som nevnt så har traction control en stor betydning. Tesla kan redusere akselerasjonen på SR for en rekke grunner. Blant annet for å redusere slitasje på SR, og dermed redusere garanti-kostnader. Noe som kan være ønskelig for å spare litt penger på den billigere SR. Og som Tellus sier så er det trolig ønskelig å ha litt avstand mellom modellene, slik at de som velger å kjøpe det største batteriet får litt mer valuta for pengene.

Men jeg tror ikke forskjellen vil være veldig stor. Det er bare å se på S75D vs S100D og X75D vs X100D - der er forskjellen henholdsvis 0,1 sekund og 0,2 sekund.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

georglu

Skikkelig spent på den norske P-prisen på Model 3. Noen som tror 700.000 kr for full-lastet bil er helt bort i natta?

For de som ikke har fått det med seg har jeg laget et regneark for beregning av de norske prisene på Model 3:

http://bit.ly/2uiIwHB
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

geear

Rett rundt 700 bør det vel lande ja, basert på tvitringen. Men kanskje vinterhjul på toppen?

georglu

Sitat fra: gr på tirsdag 22. mai 2018, klokken 12:10
Rett rundt 700 bør det vel lande ja, basert på tvitringen. Men kanskje vinterhjul på toppen?

Vinterhjul kommer nok i tillegg, ja. To mulige pakker for vinterhjul pt., 18 og 19 tommer, men kanskje det kommer mulighet for vinterhjul på 20 tommer? Hvis det gir mening.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA