Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AWD og performance specs tvitret av EM

Startet av turfsurf, søndag 20. mai 2018, klokken 08:30

« forrige - neste »

fonberg

Lett valg for deg - men ikke for alle.
S75D har 40-50% mer bagasjeplass, mer praktisk bakluke og bedre baksete, særlig for tre stk. Prestanda: 0-100 på drøyt 4 sek holder for mange, og mindretallet av bilkjøpere er opptatt av banetider.
Et annet spørsmål er hvor lenge de fortsetter med S75.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Tellus

#16
Er litt usikker på hvor bra M3 er som familiebil. Ser ganske trangt ut i baksetet og du sitter nesten på gulvet. På den en andre siden mener jeg at jeg har lest at det er rikelig plass fra baksetet til tak. Bagasjeromsplassen ser ikke all verden ut selv om antallet liter ikke er så galt. M3 er nok først og fremst en bil nummer to for en familien tror jeg.

Pallesnekkern

Jeg har sittet i en M3 og benplassen bak er meget god, men du sitter veldig høyt med knærne. Sikkert ypperlig for barn, men litt uvant for voksne. Usikker på hvordan det blir på langtur.

geear

Her kan man feks sammenligne BMW M3 mot M550dX, som begge grovt sett koster en million og har ganske like ytelser. For Model 3 P og S75 så vil forskjellene være større (i favør Model 3) enn hos BMW.

Valget skal ikke være så lett at alle velger det samme, det skal være slik at forskjellige preferanser gir forskjellige valg. S75D skal fortsatt ha et marked etter at 3 P er lansert, og 3ern må også ha sitt marked. Hadde P vært billigere hadde det ikke blitt solgt en eneste long range AWD..

Tellus

Poenget med M3 er vel ikke å konkurrerer i nisjemarkedet BMW M3 :-)

Vesel

Hmm... $5,000 er litt dyrt, og jeg skal allerede trolig ha både 75 kwh-batteri, premiumpakke, lakkering, sportshjul, autopilot og originale 19" vinterhjul, og FSD når det kommer, på herligheten. Vil vel nærme seg 550 000 kr om jeg også skal ha AWD, men det frister jo med 0-100 på 4,6 sek.  :laugh:

Skal ikke ha P-utgave da. For lite, for dyrt. I tillegg regner jeg med at forsikringen blir betydelig dyrere med sterkere motor.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Mazzbot

Sitat fra: Tellus på søndag 20. mai 2018, klokken 12:13
Er litt usikker på hvor bra M3 er som familiebil. Ser ganske trangt ut i baksetet og du sitter nesten på gulvet. På den en andre siden mener jeg at jeg har lest at det er rikelig plass fra baksetet til tak. Bagasjeromsplassen ser ikke all verden ut selv om antallet liter ikke er så galt. M3 er nok først og fremst en bil nummer to for en familien tror jeg.

Den blir vår hovedbil når den kommer i tillegg til en Soul . Idag kjører jeg en leaf og fruen kjører en diesel suv , tror det funker helt greit selv med et barn .

Med stort batteri premium og awd blir det nok en knall bil til rundt 450k .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

ludwig_holberg

Det er helt naturlig at ettertraktet tilleggsutstyr på en bil med laaaaang bestillingskø blir priset i øvre sjikt av hva som er gangbart. Pristillegget er vel hakket under hva man f.eks. må ut med på en Skoda Octavia på å gå fra FWD til AWD, så såpass måtte det nesten bli.

OlaM

#23
Sitat fra: Knut@@ på søndag 20. mai 2018, klokken 10:21
Premium long range med AP koster 59k $ i US da blir det 64 k $ for awd direkte oversatt til NOK blir det 519 k

Preformance koster 78 k $ pluss 5k for AP blir 83 k $ som er direkte oversatt 673 k NOK

Billigste S er nå 617 k NOK

"Tesladollaren" er ca 9.60, hvis det samme påslaget for transport etc kommer på Model 3 så blir det hhv 614 400 og 796 800.

edit: bare tullprat, se under
'21 3LR

Vesel

#24
Sitat fra: OlaM på søndag 20. mai 2018, klokken 14:32
Sitat fra: Knut@@ på søndag 20. mai 2018, klokken 10:21
Premium long range med AP koster 59k $ i US da blir det 64 k $ for awd direkte oversatt til NOK blir det 519 k

Preformance koster 78 k $ pluss 5k for AP blir 83 k $ som er direkte oversatt 673 k NOK

Billigste S er nå 617 k NOK

"Tesladollaren" er ca 9.60, hvis det samme påslaget for transport etc kommer på Model 3 så blir det hhv 614 400 og 796 800.
Hvor får du 9,6 fra? Per i dag koster en Model S 626 800 kr i Norge, eller $74500 i USA. Det gir en Tesla-dollar på 626800/74500=8,41 kr. Det er for basismodellen. Tilleggsutstyret har en lavere Tesla-dollar.

Den ville trolig blitt noe høyere på Model 3 siden leveringskostnadene vil utgjøre en høyere andel av prisen. På den annen side ble Model S muligens prissatt i Norge på et tidspunkt da dollaren var dyrere enn den er nå.

Etter hva jeg mener å ha lest så har Tesla en policy om at bilene deres skal koste det samme i alle markeder, ekskludert leverings og administrasjonskostnader.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

jazzwheel

Vet vi noe om det blir prioritert levering på denne P-modellen slik som det var på TMS? Når er det realistisk at en som bestiller i dag vil få bilen levert?

geear

Sitat fra: Tellus på søndag 20. mai 2018, klokken 13:17
Poenget med M3 er vel ikke å konkurrerer i nisjemarkedet BMW M3 :-)
Fint du har bestemt det. Elon Musk har gjentatte ganger nevnt BMW 3-serie som arg konkurrent, og som malen de forsøker å slå. Senest på twitter i natt hvor han sammenligner kjøreegenskapene på P-modellen med BMW M3. Da er Model 3 Performance helt naturlig konkurrent til BMW M3, og samme med de sammenlignbare modellene nedover i seriene.

Tellus

Sitat fra: gr på søndag 20. mai 2018, klokken 17:32

Fint du har bestemt det. Elon Musk har gjentatte ganger nevnt BMW 3-serie som arg konkurrent, og som malen de forsøker å slå. Senest på twitter i natt hvor han sammenligner kjøreegenskapene på P-modellen med BMW M3. Da er Model 3 Performance helt naturlig konkurrent til BMW M3, og samme med de sammenlignbare modellene nedover i seriene.

Alltid kult å sammenligne med kule biler, men BMW-M modellene er nisjeprodukter og hele poenget med Tesla Model 3 er å gå etter massemarkedet.

i 2015 utgjorde M-modellene kun 4% (ca 14.000 biler) av det totale salget til BMW i USA. Av disse 14.000 var det kanskje rundt 5.000 M3. Et helt uinteressant marked for en modell som skal produseres i 5.000 eksemplarer/uke om noen ganske få uker.

geear

Velger du 100% bevisst å utelukke "Performance" hver gang du svarer på meldingene rundt M3? For ørtende gang har jeg aldri sagt at Model 3 går etter M3, men Model 3 Performance gjør det! M3 er akkurat det samme for 3-serie som Model 3 Performance er for Model 3.

OlaM

Sitat fra: Vesel på søndag 20. mai 2018, klokken 15:07
Hvor får du 9,6 fra?

Ah! Kjempetabbe, jeg lot meg lure av den der "cost after savings"-prisen. :-X Du har helt rett. 
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA