Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-Golf - Rekkevidde 110 km/t

Startet av Amatøren, lørdag 19. mai 2018, klokken 23:57

« forrige - neste »

Amatøren

Noen som har kjørt mer eller mindre jevnt i 110 km/t mellom to ladestopp og fått formening om rekkevidde ved ca 20°C?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Mobileum

Idag fikk jeg 15,2 kWh/100 km. fra Larvik til Holmestrand med 110 i snitt.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Amatøren

#2
Når man har 31,5 kWh til rådighet så har man altså ca 20 mil altså. Minus en viss sikkerhetsmargin og hvordan man treffer med ladere.

Realiteten 16-18 mil.....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Mobileum

Kjørte retur idag med:
100 km/t i snitt.
Forbruk 13.8 kWH.
2 personer i bilen.
Temp 18º.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Amatøren

Flott. Tusen takk for tilbakemeldingene. Setter pris på engasjementet.

Flere må gjerne rapportere.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Heldig om du klarer 16-18 mil i snitt på hurtigladertur med 110km/t (nærmere 120 på nåla) tror jeg. Siste del av batteriet er i Eco med maksfart på 90km/t og ikke klima, så der vil du vanligvis ikke være, og med hurtiglader gjerne hver 30-50km så kan du fort ha reell rekkevidde mellom hurtigladere på en del mindre enn 16-18.. men her spiller jo også vær og vind kraftig inn.

eivhelle

#6
Om man kjører i 110 km/t vil vinden også ha mye å si for forbruket. Har du 5 m/s motvind vil luftmotstanden bli tilsvarende som om du kjørte i 128 km/t i stille vær. Tilsvarende vil 5 m/s medvind gi luftmotstand tilsvarende 92 km/t. Og siden luftmotstanden øker kvadratisk med hastigheten vil forskjellen på medvind og motvind i dette tilfellet utgjøre stor forskjell.

Min erfaring er at de to faktorene som utgjør største delen av forbruket, luftmotstand og rullemotstand, er omtrent like ved en hastighet på rundt 70-80 km/t om du bruker sommerdekkene som leveres som standard med bilen.

Ved 110 km/t og vindstille vil luftmotstanden øke med en faktor på ca. (110/75)2 = 2.15. Rullemotstanden vil være omtrent uendret. Da vil i teorien forbruket øke med en faktor (3.15/2) = 1.57

Hvis man har optimal temperatur slik at det ikke går med mye energi til varme/kjøling, skal det være mulig å oppnå et forbruk på rundt 0.11 kWh/km i 75 km/t på flat vei. Så derfor vil det være et rimelig estimat med 0.17 når man kjører i 110. Det igjen gir en realistisk rekkevidde på rundt 185 km.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA