Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3 alternativ for familie med behov for 2 biler

Startet av Pendlerogbilturer, fredag 18. mai 2018, klokken 10:25

« forrige - neste »

Pendlerogbilturer

Hei - Takk for mye god erfaringsdeling her på forumet.

Vår utfordring er å kjøpe en bil i løpet av mai/juni.

Bakgrunn:
#2 store, 3 barn fra 9-14 år, hund
#Bor på sør-Vestlandet
#2 pendler 80 km pr dag, halvparten av tiden i samme bil begge veier.
#2011, Outlander SUV,  7 seter, Diesel, 2.3l,
#Trenger en bil snart...
#Tesla 3 reservasjon lagt inn i januar 2017. Tror vel ikke helt på Tesla sitt leveringsestimat; "Tidlig 2019".
#Kia Niro reservasjon er også lagt inn - ligger på ca plass 2000..
# Mulighet for 32 amp/1 fase lading hjemme, stikk på jobb ofte tilgjengelig, men ikke alltid. Tesla hurtiglader midt imellom jobb og hjem.

Planen var at en eldre pendlebil skulle holde til en Model 3 kommer en gang i 2019?. Det blir ikke aktuelt..

Så jeg lurte på om du ville være med å diskutere noen av våre alternativer!?

ALTERNATIV 1)
Elbil som hovedpendlebil.
Outlander som langturbil.
Vi tenker brukt pga behov nå. Håpet vel på noe rundt 200 000 kr, men er mer opptatt av total kostnad på transport over flere år og tenker da på restverdi oppi det hele om en skal selges om 12-18 mnd.

Noen vurderinger;

#Golf har en kjøreopplevelse som vi synes er svært god og denne er favoritten nå. Ikke helt fornøyd med rekkevidde. Varmepumpemodeller mest aktuelt.   
#Leaf; helt OK, rekkevidden skulle gjerne vært litt bedre.
#Zoe;liten, mer bybil enn langpending,
#Soul; lite bagasjerom, opplevd kjørekomfort dårligere,
#Iqonic: liker denne, men litt over prisnivået vi hadde tenkt. Bra rekkevidde og plass. Kan fungere også på helgeturer, slik at vi ikke trenger å ta outlander.

Så får vi et valg i 2019 om vi skal ta ut en ny elbil Model 3/Kia eller beholde pendlebilen vi kjøper nå...

ALTERNATIV 2)
Diesel pendlebil; ca 40-50 000 kr.
#Usikkerhet  ift verkstedsutgifter.
#Eldre bil med kanskje noe mindre sikkerhet og kjørekomfort.
#Usikker salgsverdi/interesse i 2019

ALTERNATIV 3
Vi kjøper en Model S og tenker at Outlander skal ut når en Model 3 er klar.
Kjører Model S som hovedpendlebil og langturbil.

Da tenker vi en Model S som har AP1 og som koster under/rundt 500 000 kr. Gjerne 7 seter, men ikke krav. Vi klarer oss med S60 og bakhjulstrekk. Vi tenker da en bil vi kan ha i mange år.

Bekymringene:
#Servicekostnader etter garantiperiode.
#Verditap.
#Dekkutgifter.
#Forsikringsutgifter.
#Kone vil nok synes det er litt råflott med Model S
#2 timer til Teslaverksted.


Har du tanker om de tre  alternativer og hvordan total bilhold for familien i årene som kommer vil være best med hensyn til komfort, sikkerhet og ikke minst økonomi...
Hva ville du gått for? Er det andre moment vi bør tenke over?

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Pendlerogbilturer

Langturer;
12-15 helge-ferie turer; 5-700 km per vei langs E39.
Kanskje en tur på 2000 km på sommeren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA