Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EU-kontroll vs "skikkelig" undersøkelse

Startet av Muffinman, torsdag 17. mai 2018, klokken 13:52

« forrige - neste »

Muffinman

Vi vet jo at EU-kontrollen sjelden avdekker alle feil og at det ikke demonteres noe ved kontrollen. Vår 2013 P85 var inne til kontroll i fjor høst, og gikk gjennom uten en eneste anmerkning. Imidlertid var bilen begynt å bli litt sluggish, og ustabilitet hadde tidligere blitt utbedret ved å bytte ødelagte toe-links bak slik at spissingen holdt seg i ro.

Hadde nettopp bilen inne hos Tesla for å se på saken, og hadde noen tanker om at det kunne være noe med hjulvinkler igjen eller kanskje at dekkene, som i utgangspunktet ikke var verdens mest stabile, kunne være en del av årsaksbildet. MEN; her fant man litt forskjellig. Det var mye slakke i en rekke understellsdeler, selv om bilen ikke var gått 140.000 enda og stort sett er prestekjørt. Verkstedet var ikke forberedt på et slik delebehov men hev seg rundt og omallokerte litt, og vips var det klart for å sette i gang. Dagen gikk til reparasjonen (+ airbag recall), men de klarte faktisk å ta det på sparket likevel.

Dette ble skiftet (ikke garanti siden det er slitedeler og bilen nærmer seg 140k):

- Fremre bakre bærebruer begge sider
- Bakre nedre bærebruer begge sider
- Integrallinker bak begge sider (lite stag mellom bærebru og selve "klokka")
- Hjulvinklene var OK, men den var litt for lav bak så det ble korrigert

Og dermed ble den gamle bilen vår ny. Selv med slitne Landsail-dekk ble den nå tight og fin, styringen ble mer presis og det slo meg at her var ting endret selv ved rygging ned oppkjørselen i dag tidlig. Syretesten ble også bestått med glans; samboer kom begeistret hjem fra jobb i går og kunne fortelle at bilen hennes var blitt mye bedre, og hun kunne til og med beskrive hvordan :)

Hva vi har lært av dette:

1. Biler går fint gjennom EU-kontroll med relativt store mangler
2. Testingen man gjør når bilen er ny koster, og man betaler i form av kortere levetid på slitedelene
3. Man merker ikke hvor dårlig det har vært før det blir satt i stand - siden det forverres gradvis
3. Tesla Skodje leverer varene igjen!

Da skal jeg tusle ut og ligge litt på magen mens jeg beundrer splitter nye og blanke understellsdeler. Merker at jeg blir litt mer glad enn jeg burde når gode gamlebilen får seg noe nytt :)


snd

Ville feilene du nevner blitt avdekket på courtesy check, annual service eller må kunden spesifikt be om sjekk i understellet? Tenker det blir vanskelig for en bruktbilkjøper å avdekke slike feil på egenhånd...
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Muffinman

Her var oppdraget å finne årsak til ustabilitet. Det ville nok fører av bilen merket, i likhet med meg.

GeirHM

Hva kom regningen på da? Dette er vel reparasjoner vi alle etterhvert må igjennom?

Muffinman

#4
Kostet vel rundt 20. Jeg tipper man fint kunne fått kanskje 100k mer ut av delene i en bil med mindre krefter, og som ikke har vært gjennom den sedvanlige testingen og demoene når man får slik redskap mellom fingrene for første gang.

GeirHM

Tusen takk. Jeg venter ny nå. En TMX. Hva ville du lagt vekt på av forsiktighetsregler for å forlenge livet til sentrale slitedeler? Utover at vi alle sikkert burde kjørt som en prest preker.

Muffinman

Tipper rivstarter har en del å si. Det samme om man horver over dårlig vei som om den skulle være flat. Og om man drar ratt med stillestående bil.

Men dette var overraskende kort levetid, tross en del testing til å begynne med. Jeg styrer alltid unna ujevnheter og kjører veldig sakte når det er telehiv osv. Spørs hva sjefen i huset har gjort de to årene hun har vært skipper på skuta, men hun virker å være veldig forsiktig. Og så kommer jeg på at  bærebrua foran på ene siden faktisk var byttet på garanti pga knirking ved 30-40k også, så den holdt omkring 100k...

E_S

Fordelen med stålfjærer som bilen min har er at man i hvert fall ikke blir fristet til å råkjøre på dårlige humpeveier.. :D
145kkm her så langt, og ikke noe slark eller ustabilitet, ei heller DU-lyd. Har heldigvis tilgang til løftebukk og alle fasiliteter, så har gått nøye over ting selv. Eneste jeg merker som er litt suspekt er en lav uling som later til å komme bakfra (DU?) når man passerer 170 km/h. (som skjer rett som det er på Autobahn)
:)

Muffinman

#8
Luftfhæringen til Tesla er hverken sportslig eller komfortabel, men derimot overraskende stump. Egentlig et kunststykke å få til, men neppe et argument for å råkjøre over pottittåkeren :)

Hard kjøring i svinger tror jeg også har en del å si. Det har P85'en også sett en del av i
yngre dager,  kombinasjon med bruk av rikelig pådrag gjennom og ut av svingene. Og en del kjøring på vinterveier med kjetting-eksem.

Muffinman

Mange som rapporterer at D-bilene er så utrolig mye mer stabile på veien etter å ha byttet fra gammel til ny bil. Jeg tror nok at en del av den forskjellen må tilskrives slitasje i oppheng, for slitedelene mister jo egenskapene sine gjennom levetiden. Jeg fikk ihvertfall "nybilfølelsen" etter denne lille overhalingen, og forskjellen på vår 85D og P85`en er ikke så stor nå som man skulle tro, selv om den nyeste både er senket og går på 21" mens gamlingen er original på 19".

OlaM

Sitat fra: Muffinman på fredag 18. mai 2018, klokken 09:38
Mange som rapporterer at D-bilene er så utrolig mye mer stabile på veien etter å ha byttet fra gammel til ny bil. Jeg tror nok at en del av den forskjellen må tilskrives slitasje i oppheng, for slitedelene mister jo egenskapene sine gjennom levetiden. Jeg fikk ihvertfall "nybilfølelsen" etter denne lille overhalingen, og forskjellen på vår 85D og P85`en er ikke så stor nå som man skulle tro, selv om den nyeste både er senket og går på 21" mens gamlingen er original på 19".

En lignende følelse kan man få når man legger om dekk, der de nye plutselig føles helt fantastiske. Hvis man har byttet merke kan man tilskrive den nye produsenten kvaliteter som egentlig handler om forskjellen på gamle og nye dekk. En legger ikke merke til den gradvise forverringen over mange måneder, så da er den plutselige forbedringen tilbake til normalen veldig stor.  :)
'21 3LR

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på fredag 18. mai 2018, klokken 07:45
Luftfhæringen til Tesla er hverken sportslig eller komfortabel, men derimot overraskende stump. Egentlig et kunststykke å få til, men neppe et argument for å råkjøre over pottittåkeren :)

Nja, X'en min er overraskende komfortabel på de dårlige grusveiene opp til hytta (har 13km grusvei...). Kan holde rimelig høy fart der i forhold til f.eks vår gamle Touran. Samtidig er den ikke så myk at den blir usportslig i svinger, så jeg synes de har funnet en fin balanse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OlaM

Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. mai 2018, klokken 11:08

Nja, X'en min er overraskende komfortabel på de dårlige grusveiene opp til hytta (har 13km grusvei...). Kan holde rimelig høy fart der i forhold til f.eks vår gamle Touran. Samtidig er den ikke så myk at den blir usportslig i svinger, så jeg synes de har funnet en fin balanse.

Det er ikke så enkelt som å velge et punkt på en linje fra myk til hard. God støtdemping har forskjellig respons på rask og sen vandring. Raske vandringer er humper, der bør den være myk. Sene vandringer er svinger, gass og brems, der bør den være stiv. Hvis du har en gammeldags demper med en enkelt dempeventil vil den alltid være hardere på raske enn på sene. Dvs usportslig OG ukomfortabel. Teslaen er ikke fullt så ille, men den er litt for stiv over humper og litt for myk ellers. Du ser det veldig godt på drag-videoer, der Teslaen pitcher nesen opp veldig kraftig ved start.
'21 3LR

Muffinman

#13
Tror nok vurdering om hva som er komfortabelt eller sportslig er ganske så subjektivt. For eksempel vet jeg at tigerfar er i tenkeboksen på TMX, men ble skeptisk etter å ha vært passasjer i en. Han kunne fortelle at han kjente hver minste ujevnhet oppover ryggen. Og en kollega med nyhandlet 75D synes også at luftfjæringen føles veldig stump. Han solgte en A6 til fordel for Teslaen.

Og når det gjelder sportslighet så er ikke engang vår 85D med 30mm senk og 21" hjul (285 bak) i rett verdensdel. Bilen føles som en båt når det virkelig begynner å gå unna i svingene. Kan ikke helt se for meg at TMX er særlig bedre med høyere vekt og høyere bil. Eneste som kommer i nærheten av sportslighet etter min mening er P85+ og tidlige P85D med sportsunderstellet som forsvant i det stille. Men selv der merker man begrensningene temmelig tidlig. Det kommer nok mye an på forventningene man veier egenskapene mot :)

Øyvind.h

Absolutt subjektivt. P85+ synes jeg ble veldig ukomfortabel. For stiv for familiebil.
S85 var litt myk, men ok.
S90D var perfekt. Lå limt, men fortsatt komfortabel.
X er litt mer stump. Den må stå i standard høyde for å matche komfort i low på S.
Men liker hvor stiv den blir i very low. Funker bra på gode veier.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA