Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støt i dusjen

Startet av erlhelg, torsdag 17. mai 2018, klokken 13:02

« forrige - neste »

erlhelg

Da jeg begynte å lade bilen hjemme hørte jeg et skrik fra datteren som skulle dusje. Hun fikk støt i dusjen, noe jeg selvsagt ikke trodde noe på, men det viste seg å være sant. Jeg målte faktisk opptil 150V mellom dusjbatteriet og sluket etter at jeg frakoblet bilen.
Ved å legge dusjhodet ned på gulvet gikk strømmen jevnt ut.
Siden da har jeg ikke turt å lade men snakket med elektrikkeren som hadde ingen god forklaring. Han har lovet å se på dette.
Noe av dere som har denne erfaringen eller kunnskap om dette?

Elbil fundamentalist

Jordingsfeil høres det ut som. Er vannrørene Er sluket jordet? Har du 2 jordingspunkter? Er jordingspunktet for dårlig?

Dette er en jobb for elektrikeren å rydde opp i..

Du burde sette på B vern på ladekursen.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

_OE_

Dette tyder jo på at du ikke har jordfeilatomat for kursen på badet/resten av huset.... I såfall er vel det en liten kostnad i forhold til sikkerheten for barn /voksne.... Synes det er rart folk tør bo i bolig uten jordfeilautomat/overspennimgsvern... Det er en risikosport

Sent from my SM-G965F using Tapatalk


Zimon

Enten jordingsfeil eller en overledning som skaper problemet. Skaff en dyktig elektriker til å feilsøke på dette grundig så finner de nok feilen og får den rettet. I mellomtiden ikke dusj mens bilen lader. ;)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

erlhelg

#4
Takk dere.
Jeg tar nok grundig prat med elektrikeren som satt opp ladestasjonen (firma som er skaffet av Birger N. Haug). Jeg googlet B-vern og så at den bør innstalleres (tror ikke det ble gjort) etter relativt nye forskrifter. Se her: https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-installasjon

Elmo

Hadde en tilsvarende opplevelse ca 20 år siden. Kona klaget over at hun fikk støt av vannkrana når hun lå i badekaret. Jeg mente selvfølgelig at det var tull, men målte faktisk neste 100volt mellom kran og avløp.
Tilleggsproblem var at det kom og gikk så veldig vanskelig å feilsøke. Meldte også til "E-verket" og de sa de allerede hadde tilsvarende rapporter fra noen naboer men visste ikke hvor feilen lå.
Det tok et pat år så kom det frem at det var feil i varmtvannstanken til naboen 100m borte i veien. Og problemet viste seg bare når termostaten slo inn.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

geear

Har vel vært en del kreative løsninger på jord opp gjennom tidene.

I dag er det også krav med jording av avløp i alle hus med IT-nett. Totalrenoverer mitt, og har fått satt inn tjømemuffe/jordingsmuffe i avløpet der det går gjennom grunnmuren.

https://www.trainor.no/cms/Tjenester/Nyhetsarkiv/Hva-er-en-Tjoememuffe

Robert Sund

#7
Sitat fra: Erlendur Helgason på torsdag 17. mai 2018, klokken 13:02
Jeg målte faktisk opptil 150V mellom dusjbatteriet og sluket etter at jeg frakoblet bilen.
Hvis du måler en slik feil etter at du har frakoblet bilen er det ikke bilen som gjør at du fortsatt har ett slikt problem.

Feilstrømmen må også på ett vis komme inn i vannet og det må være forbindelse fra avløpet til jord eller en annen faseleder. For at det skal være en spenning mellom dusjhode og sluk må det også mangle elektrisk forbindelse mellom dem (f.eks. jording)

Eller at feilstrømmen går motsatt, d.v.s. at den kommer inn i avløpet og det er en forbindelse fra vannet til jord.

Jeg holder en knapp på at feilen er i varmtvannsberederen.


Har du forsøkt å skru av sikringene til berederen og se om spenningen mellom sluk og dusjhode forsvinner?

(Forøvrig, ved feilsøking vær obs på at tilfeldigheter kan endre på ting nesten samtidig som du endrer på ting, og kan derved påvirke måleresultatet i takt med det du gjør)

Lykke til med feilsøkingen og håper du får en god elektriker.


Edit:
Og jeg ville ikke dusjet der mens det fremdeles kan måles spenning mellom dusjhode og sluk! Husk på jurding av kloakk sammen med vann, og husk jordfeilvern på varmtvannsberederen.

Electrix

Her er det nok jordingen i huset som er dårlig, jeg ville ikke brukt dusjen før elanlegget er gått over av elektriker. Har du jordfeilbryter eller jordfeilautomater i huset? Disse skal løse ut dersom det går feilstrøm i en mengde som kan være farlig, men mange eldre hus har ingen form for jordfeilbryter, noen ikke engang jordfeilvarsling.

Det er godt mulig du har dårlig jording og en jordfeil et eller annet sted, når du bruker kursen som elbilen tilkobles kan det økte strømtrekket føre til at jordfeilspenningen øker.

I "gamle dager" var det også vanlig å bruke vannrørene av kobber i bakken som jording, og når rørleggeren senere bytter ut de gamle kobberrørene med plast bryr de seg sjelden om jording så da blir huset plutselig stående uten jording.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Trekkoppbil

Det sies at jordfeil kan gi alvorlig berøringsfare, dersom en stakkar leder strøm til jord, så han blir lamma og ikke klarer å bevege seg vekk.

Det er vel kun hvis jordfeilspenninga du måler er DC, at B-vern kunne hatt noe for seg.

Man kan åpne sluket, og se om evnt jordledning er løsna.

Hva med å kople ut en og en kurs for å se hvilke som gir jordfeil, og deretter prøve ett og ett apparat?

Zimon

Jordingsfeil medfører at at man selv risikere å bli leder til gjord mellom apparater og jordet utstyr etc. F.eks at man tar på komfyren som har overledning og vasken samtidig så vil strømmen på komfyrens chassis gå igjennom deg til jord via vasken.

Årsaken til at man henger fast er pga at vi har 230V AC på 50Hz. Det er nok energi(Watt) i strømnettet vårt til å gjøre skade og med AC 50Hz så går elektronene frem og tilbake 50 ganger i sekunder. Som de fleste vet så styres musklene våre av elektriske nerveimpulser. Så får man strømmen i seg så vil det overstyre nervesignalene våre og 50Hz'en vil medføre at musklene kramper seg og strammer, slapper av opp til 50 ganger i sekunder.

Så derfor sier man at man "henger fast", men i raliteten så stivner man og har null kontroll på musklene sine, man bare står der og rister kan man si.

Derfor er det viktig med jordfeilsbryter som betyr at om det går en viss strøm via den så kuttes strømmen.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Elmo

Sitat fra: Zimon på fredag 01. juni 2018, klokken 18:26
Det er nok energi(Watt) i strømnettet vårt til å gjøre skade og med AC 50Hz så går elektronene frem og tilbake 50 ganger i sekunder.
Vel, strengt tatt er det vel 100 frem og tilbake i sekundet, siden 1 HZ er hele sinuskurven (både opp og ned) ?  ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Zimon

@Elmo - du har nok rett i det, "I stand corrected" :P
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Electrix

Kan jo ta med at poenget med jording i hus er å koble alle utsatte deler elektrisk sammen og til jord (bakken). Da er det slik at selv om du tar i komfyren som har jordfeil og vasken samtidig så får du ingen farlig strømgjennomgang pga feilstrømmen velger veien gjennom jordingsledningene og ut i bakken i stedet for gjennom deg, kobber leder mye bedre enn kjøtt...

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Zimon

Korrekt Electrix, for å si det på en generell måte "Elektrisitet/strøm tar alltid letteste vei til jord", ergo minst motstands vei. Så jo mindre elektrisk motstand (ohm) jo lettere går strømmen.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA