Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny ladeboks: enfas kombineres fra flere faser

Startet av tomrh, lørdag 09. juni 2018, klokken 09:46

« forrige - neste »

Rav4_EV

Husk at karen bruker 250 V og ikke 230 V på utgangen.

Selvfølgelig kan dette også gjøres med en vanlig 400 til 230V transformator. Blir bare mye tyngre og dyrere enn en autotransformator.
Enheten er oppgitt til å veie 15 kg og passer med en autotransformator.

If it walks like a duck .......
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Måkemannen

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 10. juni 2018, klokken 18:33
Husk at karen bruker 250 V og ikke 230 V på utgangen.

Selvfølgelig kan dette også gjøres med en vanlig 400 til 230V transformator. Blir bare mye tyngre og dyrere enn en autotransformator.
Enheten er oppgitt til å veie 15 kg og passer med en autotransformator.

If it walks like a duck .......
Av nysgjerrighet; Hvor mange bilmerker kan lade på 400V? Vet om min egen (Zoe), Tesla, MB, nye i3, nye e-golf.. ? Flere?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


elektrolux

Alle elbiler kan lade på 400V. Oftest kun 1 fase, men også 2 og 3 fase er vanlig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Måkemannen

Sitat fra: elektrolux på søndag 10. juni 2018, klokken 19:18
Alle elbiler kan lade på 400V. Oftest kun 1 fase, men også 2 og 3 fase er vanlig.
Ok. Hvor mange lader direkte på 2 eller 3fas 400V?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 10. juni 2018, klokken 19:18
Alle elbiler kan lade på 400V. Oftest kun 1 fase, men også 2 og 3 fase er vanlig.

Det er feil. Ingen elbiler kan lade på 1-fase 400V (med bruk av to faseledere). Det de kan lade på er 1-fase 230V fra en 3-fase 400V kurs (med bruk av en faseleder og N-leder).

På 3-fase benytter nesten alle elbiler kun 230V spenning da også, mellom fase og N (stjernekobling). Mulig at Renault Zoe bruker deltakobling med 400V spenning pga. sitt spesielle ladesystem.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 10. juni 2018, klokken 18:33
Husk at karen bruker 250 V og ikke 230 V på utgangen.
Uansett er inngangen fra hans 2 faser på TN nettet 230V og 2x230 er mer enn 1x400 uansett spenning på utgangen.
Men det er jo noe rart med at det ikke trefase til enfase han har laget.

Nå er jo beskrivelsen ikke særlig opplysende, men jeg ser for meg et mareritt med å oppfylle krav til EMC om noe slikt skal lages med å vri faser med magnetisme og capasitanser. Autotransformatorer er heller ikke noe stas i slik sammenheng.

Strengt tatt har jeg vel liten tro på dette produktet komersielt så vell som teknisk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Deler Griffel sin skepsis på denne. Forsøker heller å utvikle en 3 fase IT til 1 fase TN løsning selv. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 10. juni 2018, klokken 18:33
Selvfølgelig kan dette også gjøres med en vanlig 400 til 230V transformator. Blir bare mye tyngre og dyrere enn en autotransformator.
Enheten er oppgitt til å veie 15 kg og passer med en autotransformator.

Med en autotrafo blir ene enden på utgangen bundet til en faseleder, den andre et «tilfeldig» sted utenfor der igjen. ZOE krever egen trafo på IT fordi den er kresen på dette. Kanskje en opplever tilsvarende trøbbel med autotrafo?

Trekkoppbil

(Bortsett fra at Zoe har vel 3-faselading, så Autotrafo blir vel overflødig for den bilen.)

Trekkoppbil

#24
Ett alternativ er å montere multiplum av likerettere på bilen, som f.eks Brusa-NLG-513:

http://www.metricmind.com/leaf/main.htm


Rav4_EV

Mener å ha lest om denne polakkens planer tidligere. Tror har sogar har koblet in nøytralleder midt i autotrafo'en.

Finnes mange der ute som forsøker med noen merkelige arrangementer å skape enfase ut av en trefasetrafo der man skal flytte belastningen på flere faser.

Hele greia vil gi noen syke utslag i en trefase trafokrets og vil selvfølgelig ikke bli godkjent tilkoblet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

TB

Sitat fra: elektrolux på mandag 11. juni 2018, klokken 11:27
Deler Griffel sin skepsis på denne. Forsøker heller å utvikle en 3 fase IT til 1 fase TN løsning selv. ;)
Å gå fra 3 fase IT til 1 fase TN er "enkelt" ved å gå via DC. Problemet er vel mer kostnad, og tap i prosessen. Samt at "boksen" helst ikkje skal være for stor om den skal være flyttbar.

ZapCharger Portable ble for kostbar. (Og er bare enfase inn.)

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

geear

Hvor stort/reellt er egentlig dette "problemet"? Føler dette er en sånn snakke-sak om maks 20A enkeltlast osv. fra noen netteiere, frem til man har prøvd seg i elbillivet selv. 16-20A får man uansett, og hvor mange har behov for å lade med mer enn det hjemme?

For egen del syns jeg det er veldig kjekt å ha anledning til 16,5kW AC på Teslaen, men har overhodet ikke bruk for det hjemme, det er som nødlading ved mangel på andre lademuligheter eller om man overnatter underveis på reise, og har behov for å fullade over natta. Hjemme skal det fryktelig mye til for at jeg skal kjøre så langt to påfølgende dager, at jeg MÅ ha mer enn si f.eks. 45-50kWh (10-11 timer), inn på batteriet over natta - og ikke minst også mangle tilgang på supercharger begge dager.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA