Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Om å gå fra kjøpsavtalen, før kjøpet er gjennomført.

Startet av jansolb, torsdag 17. mai 2018, klokken 07:29

« forrige - neste »

jansolb

Skulle kjøpe El-bil til min sønn fra et firma på Sørlandet  som importerer brukte EL- biler.Noen timer etter vi signerte kontrakten ,men før firmaet hadde begynt å klargjøre bilen ,angret vi på kjøpet og kontaktet selger. Vi ble da ilagt et gebyr på 10% av kjøpesummen (17400.-kr) for kontraktbrudd som vi måtte betale omgående.

elektrolux

Høres ut som et forettningskonsept egnet til å skape mye negativ reklame og langvarig misnøye fra kunder som deg.

Ofte løser dette seg med dialog med rette personen i foretaket. Høres ut som du har truffet maksimalt feil på både person og kanskje tidspunkt.

For firmaet er neppe disse pengene værd den negative reklamen den genererer, så ville tatt kontakt igjen, og forklart dette på en ikke truende måte.

En dyktig og smart bedriftseier velger vekk dårlige produkter, og å selge en vare til en angrende kunde er absolutt blant det mest tidskrevende og minst lukrative en kan bruke energi på.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jansolb

Sitat fra: elektrolux på torsdag 17. mai 2018, klokken 07:40
Høres ut som et forettningskonsept egnet til å skape mye negativ reklame og langvarig misnøye fra kunder som deg.

Ofte løser dette seg med dialog med rette personen i foretaket. Høres ut som du har truffet maksimalt feil på både person og kanskje tidspunkt.

For firmaet er neppe disse pengene værd den negative reklamen den genererer, så ville tatt kontakt igjen, og forklart dette på en ikke truende måte.

En dyktig og smart bedriftseier velger vekk dårlige produkter, og å selge en vare til en angrende kunde er absolutt blant det mest tidskrevende og minst lukrative en kan bruke energi på.

turfsurf

Selger har ingen rett til å kreve 10%. Han har rett til å få dekket evt tap grunnet at du går vekk fra kjøpet. Dvs viss han hadde en annen kjøper og nå ikke får solgt bilen til den prisen, så kan han kreve mellomlegget. Evt om det har blir brukt penger på papirarbeid, klargjøring m.m.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jansolb

Har overhodet ikke brukt en truende tone ovenfor selger og betalte gebyret omgående. Har selv hatt EL-bil i over 4 år, kjøpt  fra Birger & Haug Oslo og er meget fornøyd med første klasses service. Men konsekvensene ved et kontraktbrudd må komme klarere frem ved et kjøp

RonnyØ2

Legg gjerne ut navn på firma, så det er mulig å oppdage denne praksisen ved et søk.

elektrolux

#6
Vent med å legge ut navn til situasjonen er avklart. Er sikker på at det er noe misforståelser et sted her. Lag heller krav om tilbakebetaling innen 14 dager, subsidiert oppsett over hva innbetalt beløp er for.

Da har du noe å ta videre til f.eks forliksrådet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: jansolb på torsdag 17. mai 2018, klokken 07:53
Har overhodet ikke brukt en truende tone ovenfor selger og betalte gebyret omgående. Har selv hatt EL-bil i over 4 år, kjøpt  fra Birger & Haug Oslo og er meget fornøyd med første klasses service. Men konsekvensene ved et kontraktbrudd må komme klarere frem ved et kjøp
De har ingen rett til å kreve dette gebyret så fremt det ikke er opplyst om i kontrakten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jansolb

Har ikke tenkt å nevne firmaets navn ennå . Har snakket med hovedeier , men de går ikke tilbake på kravet. Vi kunne få avslag på pris hvis vi tegnet ny kontrakt ,da bilen fremdeles ikke er solgt. Kontakter nok ett advokatfirma i Kristiansand neste uke og kommer hvertfall ikke til å kjøpe EL-Bil hos dette firmaet EVER...

turfsurf

Grunnløst. Man kan ikke bare kreve tilfeldige summer. Han må dokumentere tapet sitt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Zimon

Står ofte ting i kontrakten om hva skjer om kontraktsbrudd både for selger og kjøper, er de seriøse nok så bruker de enten en standard kontrakt eller en de har formulert som både skal beskytte selger og kjøper. Så det er fullt mulig at det står i kontrakten av en viss % må betales ved kontraktsbrudd etc, så les den grundig!

En annen ting er sunn fornuft, om dette er en bil som de har hatt på lager, du signerer en kontrakt og par timer etterpå velger å si nei allikevel og kun arbeid med kontraktskrivingen er utført (ergo ingen arbeid med bil etc) så er det ganske urimelig at selger har ett tap på over 10 tusen! Så rett og rimelig ville evt å kreve f.eks 500kr for tapt tid på selger etc f.eks.

Men håper det løser seg, høres egentlig ganske urimelig, men en kontrakt signert er en kontrakt signert og bindende. Er kun ved såkalt fjernsalg man har 14 dagers angrefrist, ergo internett, mail, telefon etc.

Lykke til!
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

arthur

Dekninssalg = tapet selgeren eventuelt lider grunnet ditt kontraktsbrudd, enkelt og greit. dette må selvfølgelig dokumenteres og deretter kan et beløp innbetales.

https://aladvokat.no/blog/2015/12/03/erstatning-for-kontraktsbrudd-ved-bilsalg/
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Jejl


turfsurf

Altså, hvis alt selger har tapt er en time kontraktsskriving og fremdeles forlanger 10% av salgssum, så bør firmaets navn komme frem så de kan unngås for fremtiden. Håper for begge parter at det løser seg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Hvis vi antar at den inngåtte kontrakten ikke regulerer hva somskjer i dette tilfelle så har selger all rett til å kreve at kjøper innbetaler det fulle beløpet og overtar bilen. Partene står selvfølgelig fritt til å inngå en minnelig ordning for at kjøper skal tre ut av kontrakten. Dette kan ha skjedd i dette tilfellet.
Ser ikke helt hva som er problemet her. Hvis kjøper syntes tilbudet på 17.400 var urimelig så kunne han nekte. Selger ville da kunne sende saken til inkasso og endelig løsning ville kommet på plass enten i forliksrådet eller i rettsvesenet.
Retten ville sannsynligvis landet på at selger ville blitt kompensert med en evnt differanse mellom avtalt pris og den prisen bilen til slutt ble solgt for tillagt en kompensasjon for det arbeidet selger har hatt. I tillegg ville kjøper sannsynligvis måtte dekke alle saksomkostningene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA