Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Låst håndbrekk

Startet av ToreR, onsdag 16. mai 2018, klokken 09:40

« forrige - neste »

ToreR

Det tok ikke lang tid etter at likeretter, bremseskiver bak og nye håndbrekkvaiere hadde tømt vedlikeholdskontoen, før det dukket opp noe mer. Et par turer Os-Bergen og en tur Os-Stord-Os var det vi rakk.
Gudskjelov ikke på fergen, men ved butikken like før stengetid.

Kom ut med varene, og startet på vanlig måte med å sette bilen i gir og frigjøre håndbrekk. Sistnevnte funket ikke. Fikk bare beskjed på displayet om å kontakte serviceverkstedet. Og bremseindikatoren blinket i stedet for at den var fast av eller på. Og bremseeffekten var det ikke noe å si på nå.

Skummet gjennom brukerhåndboken. Og ringte så den ellers utmerkede veihjelpen. Da han kom, tre kvarter senere, kunne ikke han heller gjøre så mye. Så han tvang bilen baklengs opp på rampen, og leverte bil på verksted. Så der står den nå.

Har fått noen tips via FB-tråd. Pris på ny komponent er der en issue. Nå synes jeg det er tvilsomt at man skal behøve å betale for en defekt som så til de grader henger sammen med reparasjoner som nettopp er gjennomført. Synspunkt?


Ebe

Enig angående siste momentet. Du kan reklamere på forrige reprasjon, det fikk jeg igjenom på nesten tilsvarende type feil.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

kaiat

I servicemanualen er det en prosedyre for å kalibrere håndbrekket på nytt når kablene er byttet. Kan det være syndet her kanskje?

Servicemanualen for håndbrekket finnes her: https://carmanuals2.com/d/47787

leafnor

Om parkeringsbrems låser seg slik, så er det en manuell utløser i bagasjerommet:

Men årsaken til at mekanismen ikke lystrer er nok der fortsatt.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ToreR

Bilen er nå hentet ut igjen. De brukte litt tid med den på bukk, og "gjorde noen justeringer, og plutselig virket det igjen". De testet deretter gjentatte ganger at det fortsatt virket. Godt mulig at uteglemt eller feil utført kalibrering kan være grunnen. Slapp i hvert fall å betale noe. Og bilen var helt oppladet da jeg hentet den i morges. :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA