Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.

Startet av arnkl, tirsdag 15. mai 2018, klokken 11:36

« forrige - neste »

Øystein16

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. mai 2018, klokken 19:05
Utrolig synd om også elbiler skal bli befengt med bom. For mange kan det bety at de i stedet for elbil velger hybrid når de uansett må betale bom.
Mange ser sikkert på hybrid som tidvis eit betre miljøalternativ enn elbil. Har kjørt 50 km med elbil og 60 km med hybrid i dag. Bilane er tilnærma like, men hybriden var sjølsagt det suverent og einaste brukbare miljøalternativet for turane med den.





stefse

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. mai 2018, klokken 06:29
Sitat fra: stefse på onsdag 16. mai 2018, klokken 00:57
Bomfritaket betyr veldig mye psykologisk, fordi det er noe man får hver dag.
Når man først må betale, er friheten borte og det er lettere å tenke slik som eletrolux. Man må uansett betale, så da beholder man, eller bruker likegjerne fossilbilen. Innkjøp og bruk av en elbil som ikke dekker behovene like bra som en bensin/dieselbil, vil lønne seg mindre relativt sett.
Spesielt de som kanskje ikke kjører så mye i bommen vil kunne tenke at denne fordelen uansett er på vei til å forsvinne, så da blir det nok en sten til byrden.

Istedetfor 50% loven nå, burde man sagt at alle elbiler har fullt fritak ut 2020 og deretter meislet ut i stein veien videre. F.eks 20% frem til 2023, 30% frem til 2025 osv.

Det man oppnår i praksis med denne loven er at alle kommuner vil innføre 50% for elbiler så fort som mulig, for å balansere budsjettet.  :-1: :(

Kommunene disponerer da ikke over bompengene, det er de utbyggingsselskapet som gjør. Pengene kan ikke brukes til å balansere noen som helst budsjetter. Eneste fordel med høyere takst for elbiler sånn sett er at veien blir raskere nedbetalt og bompengene fjernet.

Bomring rund større byer er dog litt annerledes, her kan pengene gå til bl.a kollektivtrafikk. Men ikke til å dekke f.eks overskridelser i Barnevernet. Da må de evt. innføre/øke eiendomsskatten.
Sikkert i enkeltprosjekter på veistrekninger er det nok mer slik. Men forsåvidt desto større grunn til dem å sette inn 50%-taksten med det samme.

Men i byene må du være ganske naiv om du tror bompengene bare går med til veier. Det er mye som kommer inn under miljøtiltak, som "utekontorer" og sponsing av gass/dieselbusser for å nevne noe.

En politiker vil søke mest mulig makt, og det får han gjennom å råde over mest mulig penger. Det skal mye til for at politikere vil stemme imot å ta inn mere penger som de potensielt kan råde over, derfor vil 50% trolig bli innført så fort det praktisk sett lar seg gjøre.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Imagine

Dette er jo strengt tatt bare rett og rimelig. Statens inntekter fra bilavgifter stuper pga mangel på bompenger og engangsavgifter på økende elbilsalg.
Vi betaler hverken årsavgift, bompenger, avgift på drivstoff, mva eller noe som helst. Det eneste vi betaler ved nybilkjøp er vrakpant.

Jeg mener det snarest bør innføres mva på elbiler og 50% bom er rett og rimelig. Eneste grunnen til at jeg for tiden velger elbil er fordi det gjør hverdagen både enklere og billigere. Parkerer mye i Oslo på offentlig parkering. Enkelt å snu på tidshjulet og få det gratis enn å gå inn i app og betale dyrt.
Når elbilene i fremtiden er nørmere likestilt med bensinbiler og i tillegg mister kollektivfelt og slike store fordeler vil jeg nok helt klart gå tilbake til bensinbiler.
Men jeg vil nok alltid ha en liten elbil (type i3 eller lignende) i bilparken.

Carl Anton Stenling

Nå er jo målet ikke å få bileierne tilbake til fossilbiler og derfor gir det ingen mening å snarest øke avgiftene. Her må man bruke klokskap hvis vi skal få til et skifte til grønnere teknologi.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Troald

I det fremtidige samferdspolitiske bildet så bør vi ikke eie privatbiler, men reise kollektivt i form av buss/trikk, bildeling o.a. Vi i vår husstand kunne ha reist kollektivt, men velger elbilen siden vi slipper bom og parkerer gratis. Når elbilen vår en fang helt elller delvis må betale som fossilbiler så går vi nok over til kollektiv reising til/fra jobb. Myndighetens politikk i dag er ikke bare en prioritering av elbil foran fossilbil, men også en prioritering av elbil fremfor kollektiv.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

pudderjagar

Da er veldig mykje fokus på insentivene som elbilar har. Men ein faktor som er vanskeleg å avgiftsbelegge er straumen. Den største besparelsen på elbil er drivstoff og for min del så ruller mine 2 elbilar 70 000km i året til sammen. Skulle caravellen ha rulla den samme distangsen så hadde da kosta meg 80 000kr meir i året bare i drivstoff og oljeskift/service.

Med ein hybrid så hadde eg rekna 40 000kr meir i året. Bare dette er nok til å kun velge elbil framfor fossilbil. Er glad eg kun har elbil i dag. Bilbudsjettet er redusert til ein brøkdel av kva da var.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

bno

I de siste 2-3 årene er avg. lette for fossil redusert med et provenytap på over 8 milliarder. Avgiftsfritak for elbil har på samme tid utgjort 3 milliarder.
Er det da fair fordeling at elbil med sine faktiske begrensninger i dag skal bidra slik det legges opp til. Jeg synes ikke det er rette tidspunktet. For meg betyr det lite da behovet for daglig kjøring ikje er der lengre.

Counterpointer

Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 16. mai 2018, klokken 10:42
Det som forsterker problemet er at mange vil oppfatte 50%-økningen som et første skritt mot likebehandling, for mange tror at det liksom er dit vi skal. Myndighetene burde være mer opptatt av å hamre inn at elbiler skal være permanent vesentlig billigere mtp offentlige avgifter enn fossile biler.
Dette er et viktig og vesentlig poeng.

«Noen» tror elbiler nå har vunnet slaget mot fosilbilene. Dette har de ikke gjort og utviklingen vil stoppe opp om det stadig skrenkes inn på fordeler.

Mydighetene er mer opptatt av inntjening nå som elbilandelen er blitt av merkbar størrelse. De har ikke noe selvstendig ønske om å gå over til utslippsfri transport.

Counterpointer

Sitat fra: bno på fredag 18. mai 2018, klokken 09:24
I de siste 2-3 årene er avg. lette for fossil redusert med et provenytap på over 8 milliarder. Avgiftsfritak for elbil har på samme tid utgjort 3 milliarder.
Har du en kilde til dette?

Poenget er veldig godt og kunne godt fremføres i flere fora og da gjerne med kilde.

PionerThink

Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.


stefse

Hehe, politikerne i Rogaland kan nesten ikke vente med å få innført bomtaksten. De sitter formelig klar i salen til å klubbe igjennom vedtaket, såsnart eposten fra stortinget med tillatelsen kommer.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/6n0mMO/Elbiler-ma-betale-bompenger-i-Rogaland
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Agmuns

Jeg tror man må skille litt mellom dagens elbiler og fremtidens elbiler. Med dagens elbiler som har opp til 300 km teoretisk (men fullt oppnåelig i gitte situasjoner) rekkevidde må man tenke litt i hverdagen. Da hjelper subsidiene med bl.a. gratis bompassering stort.

Men med de billige asiabilene som nå kommer inn til landet tror jeg det vil være langt enklere for folk flest å velge elbil. Da er heller ikke subsidiene som gratis bom like viktig. Samtidig, mediene kommer til å skrive krigsoverskrifter om at elbilene nå må betale i bomringen. De som bare leser overskrifter (noe alt for mange gjør) vil da tro at elbiler må betale like mye.

Samtidig heller jeg litt mot det enkelte andre har sagt her, at det ikke er sikkert jeg gidder å kjøpe elbil neste gang hvis subsidiene blir dårligere. Om jeg må betale 1000 eller 2000 i mnd i bompenger spiller ingen rolle. Det er en regning jeg ikke vil ha og da er det komfortable med en bensinbil trolig vektet tyngre enn miljøet (som jeg er helt ærlig på at jeg driter i når jeg velger ut bil). Jeg kunne kjøpt meg en Tesla da jeg byttet ut familiebilen i fjor. Jeg kjøpte en bensinbil fordi jeg heller ville ha den - selv med de fordelene elbiler og Tesla spesielt hadde store deler av fjoråret (billig lån).

stefse

Hører flere nå som "godter" seg, og ihvertfall ikke vil kjøpe elbil, eller mener det er for seint for å få glede av det. De klarer seg med fossilbilen enda en stund, eller ser seg om etter ny, brukt fossilbil.

Elbil gidder man ikke på en stund enda, og bensinkostnaden er tross alt ikke så stor for de som kjører 5-10000 km i året.

Vi får se om det gjør særlig utslag, men jeg tipper vi får se et omslag i salgstakten.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Triangle

Jeg vurderer seriøst å prøve å komme meg ut av reservasjonen. Hele poenget med elbil var å komme godt ut av det økonomisk, at de sparte utgiftene på bom/drivstoff skulle finansiere elbil-lånet. Nettop derfor kunne jeg leve med at Leaf er dårligere enn min Avensis 2005 på det meste. (Rekkevidde, plass, tilhenger, takboksstørrelse)
"Finurligheter" som bluetooth, autopilot, lyd og teknologi er selvfølgelig mye bedre på en ny bil, men dette er av annenrangs betydning for meg.

Men en økt årlig kostnad på 14 000 pga bompenger i Rogaland så forskyves regnestykket seg mye. Hvorfor skal jeg ikke beholde gamlebilen noen år til om elbilen er like dyr...



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA