Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gode (og kanskje litt dårlege) elbilnyheiter i revidert budsjett.

Startet av arnkl, tirsdag 15. mai 2018, klokken 11:36

« forrige - neste »

arnkl

Det blir slutt på takstkaoset for elbilar på dei ulike ferjestrekningane. Frå 1. juli skal elbil betale 50% av eksosbiltakst uansett om det er riks- eller fylkesvegferjer.

Samstundes vert det opna opp for at elbilar må betale inntil 50% av bensinbiltakst i alle bomstasjonar. Dette krev lokalpolitiske vedtak.


Frå budsjettdokumentet:

Det er ulik praksis for taksering av nullutslippskjøretøy på riksvegferjesamband og fylkesvegferjesamband.  I tillegg er det forskjeller mellom fylkeskommunene. For å gi forbrukere større forutsigbarhet om nullutslippskjøretøyfordelene, inn føres følgende nasjonale regel med virkning  fra 1. juli 2018:

«Nullutslippskjøretøy skal ikke betale mer enn maksimalt 50 pst. av takstene for tilsvarende stort konvensjonelt kjøretøy på ferje. Taksten for nullutslippskjøretøy skal kunne rabatteres med ulike rabattordninger på lik linje med konvensjonelle kjøretøy.»

På riksvegferjesambandene trådte regelen i kraft 1. mars 2018.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

gauge

OK, litt seint å få med bomtakster i Trondheim til 1. Juli, men fra 1.Januar 2019 er vel 50% taksten i bommen sikkert på plass.

elektrolux

Utrolig synd om også elbiler skal bli befengt med bom. For mange kan det bety at de i stedet for elbil velger hybrid når de uansett må betale bom.

På tide å starte en tråd med bomfrie alternativ til elbil.

Vi har sikret oss med 3 stk 3 hjulere samt mange 2 hjulere, men har enda ikke noen god løsning på frakt av varer forbi bommene skulle elvarebilen bli muret inne av betalingsmur bare km fra basen vår. Vurderer henger på et av disse bomfrie kjøretøyene, og nedsalg av elbilene med 4 hjul.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Fritak for bom er den viktigste av de små fordelene.
Frihetsfølelsen det gir er viktigere enn det økonomiske, synes jeg.

Den stadige innstrammingen av elbilincentiver vil bremse overgangen for de store massene og dermed nødvendiggjøre mer «pisk».

Carl Anton Stenling

#4
Her er det nok spørsmål om å beholde noe gulrot for elbilene og svinge pisken for fossilbilene.

I praksis blir besparelsen på bompenger i kroner kanskje større fremover siden bompengene for fossilbiler kommer til å øke såpass mye. Dette er ihvertfall situasjonen i Oslo hvor takstene er offentliggjort.

2:1-prinsippet er temmelig kraftig - selv om det betyr at man ikke kan kjøre gratis lengre.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Vesel

Litt synd at elbilfordelene forsvinner, men det viktigste for meg, og sikkert mange andre også, er fremdeles engangsavgiften og MVA. Elbilene er i ferd med å danke ut fossilbilene, men bare så lenge de er konkurransedyktige når det kommer til innkjøpspris. Selv med full pris på bom, ferjer, parkering og årsavgift ville jeg valgt elbil. Men jeg vil ikke nødvendigvis valgt en elbil om den ble mye dyrere i innkjøp. Ved full innførsel av MVA og engangsavgift ville jeg nok heller valgt å kjøpe en brukt fossilbil, gitt at alle de andre elbilfordelene også forsvant.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Burger

Elektrolux: Er det ikke full bom for hybrid?

Jeg mener det er greit å innføre halv pris på bom, fordelene skulle revideres ved 100k elbiler og vi er vel oppe i rundt 170k nå basert på vill gjetting av antall skilt som er utstedt.

For meg så vil det bli en ekstrakostnad på 15k i året ish for pendling, men fortsatt 15k kroner billigere enn fossilbil i bom og 40k i drivstoff.

Uansett så har elbilen vunnet, det kommer elbiler til hytte/henger/4wd mafiaen. Til og med Mercedes selger en SUV i begynnelsen av neste år med minst 70kwt, og av det jeg forstod 3 til basert på samme plattform fortløpende og batterifabrikk eller to i Tyskland. (kilde: Fully charged, youtube)

Så chill, det blir mye hyling og elbilsalget vil fortsatt øke. Litt som da det ble innført betaling for parkering.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Counterpointer

Sitat fra: Burger på tirsdag 15. mai 2018, klokken 22:23
Så chill, det blir mye hyling og elbilsalget vil fortsatt øke. Litt som da det ble innført betaling for parkering.
Parkering var en liten fjert i forhold til bom.

Vi er ikke kommet til vippepunktet hvor elbil tar totalen ift fossil, så det er en risiko å slenge på vekt på feil side av vekta!

elektrolux

Står valget mellom en I-Pace eller Tesla til 600KNOK og halv bomsats, og en hvilken som helst nå nesten verdiløs diesel for å kunne kjøre langt ville jeg ikke valgt elbilen.

Det er ufattelig stor forskjell på bomfri passering til å betale 5 eller 10 kr. Skal en først betale betyr ikke summen så mye. Og besparelsen på å kjøpe en gammel diesel med rimeligere drivstoff og kun 100% dyrere bom overveier helt klart utgiftene til langtrekkende elbil + dyr lading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

stefse

Bomfritaket betyr veldig mye psykologisk, fordi det er noe man får hver dag.
Når man først må betale, er friheten borte og det er lettere å tenke slik som eletrolux. Man må uansett betale, så da beholder man, eller bruker likegjerne fossilbilen. Innkjøp og bruk av en elbil som ikke dekker behovene like bra som en bensin/dieselbil, vil lønne seg mindre relativt sett.
Spesielt de som kanskje ikke kjører så mye i bommen vil kunne tenke at denne fordelen uansett er på vei til å forsvinne, så da blir det nok en sten til byrden.

Istedetfor 50% loven nå, burde man sagt at alle elbiler har fullt fritak ut 2020 og deretter meislet ut i stein veien videre. F.eks 20% frem til 2023, 30% frem til 2025 osv.

Det man oppnår i praksis med denne loven er at alle kommuner vil innføre 50% for elbiler så fort som mulig, for å balansere budsjettet.  :-1: :(
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. mai 2018, klokken 23:32
Står valget mellom en I-Pace eller Tesla til 600KNOK og halv bomsats, og en hvilken som helst nå nesten verdiløs diesel for å kunne kjøre langt ville jeg ikke valgt elbilen.

Det er ufattelig stor forskjell på bomfri passering til å betale 5 eller 10 kr. Skal en først betale betyr ikke summen så mye. Og besparelsen på å kjøpe en gammel diesel med rimeligere drivstoff og kun 100% dyrere bom overveier helt klart utgiftene til langtrekkende elbil + dyr lading.

Jeg tror du er ganske ensom med den oppfattelsen av at summen ikke betyr så mye. For min del er summen alt, og det å faktisk betale bompenger betyr lite så lenge der er billig. Det er de færreste som har noen sterke ideologiske motforestillinger, tvert imot tror jeg endel elbilister synes det er helt greit å betale litt bompenger (og ferge) så lenge det fortsatt er en del penger å spare.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: stefse på onsdag 16. mai 2018, klokken 00:57
Bomfritaket betyr veldig mye psykologisk, fordi det er noe man får hver dag.
Når man først må betale, er friheten borte og det er lettere å tenke slik som eletrolux. Man må uansett betale, så da beholder man, eller bruker likegjerne fossilbilen. Innkjøp og bruk av en elbil som ikke dekker behovene like bra som en bensin/dieselbil, vil lønne seg mindre relativt sett.
Spesielt de som kanskje ikke kjører så mye i bommen vil kunne tenke at denne fordelen uansett er på vei til å forsvinne, så da blir det nok en sten til byrden.

Istedetfor 50% loven nå, burde man sagt at alle elbiler har fullt fritak ut 2020 og deretter meislet ut i stein veien videre. F.eks 20% frem til 2023, 30% frem til 2025 osv.

Det man oppnår i praksis med denne loven er at alle kommuner vil innføre 50% for elbiler så fort som mulig, for å balansere budsjettet.  :-1: :(

Kommunene disponerer da ikke over bompengene, det er de utbyggingsselskapet som gjør. Pengene kan ikke brukes til å balansere noen som helst budsjetter. Eneste fordel med høyere takst for elbiler sånn sett er at veien blir raskere nedbetalt og bompengene fjernet.

Bomring rund større byer er dog litt annerledes, her kan pengene gå til bl.a kollektivtrafikk. Men ikke til å dekke f.eks overskridelser i Barnevernet. Da må de evt. innføre/øke eiendomsskatten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Håper da folk klarer å regne. Eller bruke en kalkulator. Det gjorde jeg før kjøp, og bompengediffen mot fossilbil har bare økt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ludwig_holberg

Jeg tror alle har litt rett her. Folks psykologi er nok overdrevent opptatt av om det er snakk om fritak, eller om det er snakk om 50% rabatt. Folk kan regne, men de fleste tar seg ikke tiden til det..

Det som forsterker problemet er at mange vil oppfatte 50%-økningen som et første skritt mot likebehandling, for mange tror at det liksom er dit vi skal. Myndighetene burde være mer opptatt av å hamre inn at elbiler skal være permanent vesentlig billigere mtp offentlige avgifter enn fossile biler.

Amoss

Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 16. mai 2018, klokken 10:42
Jeg tror alle har litt rett her. Folks psykologi er nok overdrevent opptatt av om det er snakk om fritak, eller om det er snakk om 50% rabatt. Folk kan regne, men de fleste tar seg ikke tiden til det..

... og selv om man tar seg tid til å regne på det, så utgjør fortsatt den psykologiske effekten mellom "å betale" og "å ikke betale" en ikke ubetydelig påvirkning. Om prisen for en bompassering økes med 100% og jeg så får tilbud om 50% rabatt, så betaler jeg fortsatt det samme som bommen i utgangspunktet kostet.

Joda, det blir fortsatt billigere med elbil vs. fossil, men man vil ikke lengre ha den fordelen at man kan ignorere at det overhode er noen bom der. DET har vært en fordel elbilene har hatt så langt, og har helt sikkert vært med på skape den elbil-etterspørselen vi har hatt så langt.

Men med det sagt, så joda, forstår det vel begynner å bli på tide at også elbilene yter litt i disse bommene. Så er vel mer på linje med stefse her:
Sitat fra: stefse på onsdag 16. mai 2018, klokken 00:57
Istedetfor 50% loven nå, burde man sagt at alle elbiler har fullt fritak ut 2020 og deretter meislet ut i stein veien videre. F.eks 20% frem til 2023, 30% frem til 2025 osv.

Dvs, helt greit å få på plass loven om at bomavgiftene (og fergetakstene) aldri skal kunne bli høyre enn 50% i forhold til fossilavgiftene, men altså med en slik opptrappingsplan fra dagens 0% til 50% over noen år. Dette gir bedre forutsigbarhet i markedet og tydeliggjør at 50% er endemålet, ikke første steg til 100%.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA