Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

[LØST] Alle lamper lyser i dashboard + død servostyring

Startet av JensC, mandag 14. mai 2018, klokken 22:47

« forrige - neste »

JensC

Hei!

Har en 2011 iOn, bruktimport fra Nederland 2012. 50 000km og i generelt god stand.

Service ble tatt forrige uke og alt var tilsynelatende OK. Etter å ha plukket opp bilen hos et dekkverksted så skjedde imidlertid noe rart.

Rundt 50km/h slutter speedometeret å virke (viser 0), ALLE lampene i dashen lyser og servostyringen er død. Stopp/start fjerner feilen midlertidig.

Noen som vet hva dette kan være eller har opplevd lignende? :)

Jens

TB

Opplevd tilsvarende ein gong. Da kjørte eg svært seint.
Stopp start løste feilen. Ikkje dukka opp igjen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

alda

Låter som att det är dålig kontakt nånstans, jordfeil?

Hadde tatt bilen till verkstad för att checka detta.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

elekTrond

Det er ulike jordingspunkt, men instrumentcluster og servo (EPS) har én felles sikring (fuse #15 (7,5A)) som går via tenningslåsen. Sjekk sikringen for irr eller dårlig kontakt.

Fant ikke tabellen med sikringer, så her er et par koblingsskjemaer i stedet: :D


Instrumentclusterfuck (COMBINATION METER)
mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/img/90/HBT10E00AC00ENG.pdf

       
  • Fuse #15 (7,5A): styrestrøm
  • #26 (15A) + #13 (10A): hovedstrøm (NB! Disse står i serie (!) )
  • Earth: 1, 3, 11,
Servo (EPS-ECU)
mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/img/90/HBT15E08AC00ENG.pdf

       
  • Fuse #15 (7,5A): styrestrøm
  • Earth: 2, 9, 10
Legg merke til at bl.a. antiskrens (ASC-ECU) går på samme styrestrømssikring. Kanskje like greit at hele dashen lyser som et juletre? Én av lampene som lyser er jo EPS.
Anbefalt lesning:
'13 Mjau

JensC

Takk for godt svar og god lesning elekTrond :)

Så langt har feilsøking med Bosch OBD-verktøy vist at alle hjulsensorer osv fungerer som de skal, så det er nok heller i den retningen du peker med sikringer som er gått som er årsaken. Det som så langt har vist seg er at dashen "alltid" lyser opp etter ca 400m kjøring, uavhengig fart, humping/risting.

Det som imidlertid er mer bekymringsverdig er at jeg brukte ca 50% kapasitet på å kjøre Laksevåg - Flesland t/r igår :( Ca 31km...

To be continued...

elekTrond

Det var pussy. Får du lest ut DTC og hva de nå heter feilkoder med den Bosch dingsen? Finner du en lagret P0123 etc. er det straks litt lettere å lete i høystakken. Du finner koder og ditto feilsøking i de respektive kapitlene. Med bil-spesifikt verktøy kan du slette de samme kodene etter å ha listet de ut. Da kan du se om de kommer tilbake.

Men start med sikringene du, slik alda også gjetter på. :+1:
'13 Mjau

JensC

Kommer med en oppdatering her, slik at det registreres i økosystemet :)

Etter masse feilsøking måtte jeg kaste inn håndkleet og leverte bilen til BOS på Minde, Bergen.

Feilen kommer av feil dekkdimensjon, trivielt nok :)

Nå skal jeg ringe dekkverkstedet og forklare hvor skapet skal stå!

God sommer

elekTrond

Haha, noe så teit!  :D :+1: Du må nesten fortelle oss hvilke dimensjoner de satte på bilen din. Når en vet svaret står det jo å lese i første innlegg at du var på et dekkverksted, uten å fortelle hva du og bilen hadde der å gjøre. The devil is in the details ...

Regen og muligens andre ABS/ASC etc funksjoner faller ut ved >4% forskjell i omkrets for/bak. Mener å huske noen amerikanere (som har 175/60R15 bak) fant ut dette da de feilaktig fikk påmontert 175/55R15, slik resten av kloden har.

Mon tro om dekkverkstedet er så sporty at de tar hele eller deler av B&S regningen din på ørten kroner?   c",)
'13 Mjau

TB

Interessant. Systemene i sjekker om sensorer gir korrekte data. Ved for stor forskjell på rullediameter gir bilen alarm om at noko er feil.

Egentlig logisk, når ein har svaret.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tomrh

Må gjelde feil dimensjon foran da? Jeg fikk satt på 175/65R15 vinterdekk bak for noen år siden. Tenkte feil og fikk byttet, men kjørte da noen få mil på dem først. Det er 6,1% forskjell i rulleomkrets uten at det ble div juletrelys i dashbordet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

JensC

Ja, jeg burde jo ha skrevet hva jeg gjorde på dekkverkstedet i utgangspunktet!  :laugh: Jeg kan også medele at bakluken nekter å åpne seg etter at juletreet tennes :)

BOS sa det var 5,75% avvik fra normaldimensjon, uten at jeg selv har verifisert dette. Nå er jeg imidlertid på ferie og bilen står igjen i Bergen, så dette skal jeg fikse i august :)

Når det gjelder regningen hos BOS skal dekkverkstedet få betale denne i sin helhet, samt dekke nye dekk til meg - den enkle grunnen var at de garanterte at de kun kom til å levere original dimensjon på dekkene samt at de nektet for å ha gjort noe som helst galt da jeg kom innom med bilen.

Daglig leder har nylig blitt oppsagt så dette blir spennende :)

elekTrond

Jeg gjetter på 175/65R15 bak i stedet for 55-profil. I følge tire-calc.com blir dette ~6% bak, eller enda verre 7% hvis det hadde vært feil dekk foran.  :police:
SitatParameter        Old    New    Difference
Overall diameter    574 mm    609 mm    +35 mm (+6%)
Section width        175 mm    175 mm    0 mm (0%)
Circumference        1802 mm    1912 mm    +110 mm (+6%)
Sidewall height        96 mm    114 mm    +18 mm (+18%)
Revs per mile        893    842    -51 (-6%)


Parameter        Old    New    Difference
Overall diameter    574 mm    609 mm    +35 mm (+6%)
Section width        175 mm    175 mm    0 mm (0%)
Circumference        1802 mm    1912 mm    +110 mm (+6%)
Sidewall height        96 mm    114 mm    +18 mm (+18%)
Revs per mile        893    842    -51 (-6%)

Føkk tabulator-innrykk i denne forum-motoren. Nå har jeg forsøkt en halvtimes tid uten hell ...  ::)
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA