Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pendlebil 20mil pr dag

Startet av SoloSuper, mandag 14. mai 2018, klokken 18:23

« forrige - neste »

sylwester

For hjemmelading så ligger det på ca. 2kr/mil. Da antar jeg 200Wh/km som er hva den nye Leafen brukte på vintertesten. Nå på sommeren ligger jeg på 150Wh/km som da blir 1,5kr/mil. Dvs. jeg er stygt redd for at du vil ha en energikost på mellom 6'-8' kroner i året med 45'km (500-700kr/md). Det er relativt rimelig. Det er nok litt investering da du burde ha en skikkelig hjemmelader, men dette er da en boks som lader sikkert i mange år fremover.

Så hvordan burde du velge bil? Ta utgangspunkt i den rekkevidden du vil klare på en lading på vinteren, uten buffer. Gang dette med 2,5. Den NEDC-en er det du leter etter. f.eks. du vil ha 200km så du ser etter NEDC 500km. For 180kmsom var det du skrev du faktisk hadde som vei blir det 450km. For begge tilfellene er det ingen av de vanlige bilene som holder på vinteren.

Dette er et estimat. Basert på at du kjører for det meste pent på motorveien og at det er lite bytrafikk. Jeg regner ikke med at du bruker 2,5 timer til jobb slik som 18 mil i NEDC-syklusen ville brukt.

Siden du har lademulighet på jobben kan du jo sjangse på en 40kWh Leaf som muligens vil ta deg 18mil,  men da har du ikke noe å gå på så om du får mindre kapasitet så må du bytte bil eller begynne å lade i begge ender på vinteren.  Du har jo ikke skrevet om hvor mye lading på jobben koster, men jeg ser egentlig ikke det som noe negativt. De som har kort vei vil da ikke legge beslag på de slik at du som trenger det mer vil kunne bruke de. Om de dobler prisen er det uansett ikke avskrekkende i forhold til f.eks. hurtiglading.

Noen skriver at BMW i3 med sin 33kWh og 300km NEDC-rekkevidde skal klare 220km i -10. Mulig vedkommende kjører for det meste i 50km/t, men de fleste med i3 og det største batteriet sier 145km på vinteren er greit. Den er mindre og lettere enn de andre bilene så kan hende at estimatet på 300km/2,5=120km er noe lavt.

Igjen med lading i begge sider så er sikkert i3 knall bil, ioniq også. Jeg ville prøvekjørt og testa barnevogn før jeg bestemte meg. Flere tilbyr jo å prøvekjøre i 24 timer slik at du kan kjøre bilen til/fra jobb en dag og teste det ut skikkelig. Eneste ulempen nå er at det er varmt og godt så alle bilene vil klare 20 mil.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

geear

Sitat fra: SoloSuper på mandag 14. mai 2018, klokken 22:30
Jeg har 3fase inn til hus, kjenner ikke til de ulike laderne men antar jeg kan installere en bra en.
Usikker på hva som egentlig er på jobb, men det er nylig installert så antar at det sikkert er helt greit det også.

I følge denne artikkelen så har nye Leaf og Ioniq samme rekkevidde?
https://www.tu.no/artikler/bilen-med-minst-batteri-har-samme-rekkevidde-som-ny-nissan-leaf/431095

Noen som har erfaring med å pendle med elbil, hvordan påvirker det batteriet? Tenker at om jeg kjører en ny eller nesten ny bil er jeg innafor mtp garanti hvis jeg velger Hyndai og Kia hvertfall.
1. Jeg ville valgt Ioniq fordi Leaf 2 var en skuffelse for meg. Hjelper dessverre ikke med 3-fase på noen av disse ettersom de kun lader 1-fas. Det er vel egentlig kun Tesla som har rekkevidden du trenger OG kan lade raskere enn 7,2kW (32A 1-fas eller 2x16A som e-Golf) på hjemmelader, men om du får ladet med 7,2kW mens du sover så skal du i utgangspunktet få nok til å alltid kjøre de 20 milene. Totalt sett, ny bil til under 450k, så hadde jeg nok ventet på Niro 64kWh eller Tesla Model 3. Du er så langt bak i køen på Kona at det kan hende du kan få Niro før den, selv om du reserverer i dag (er vel omtrent 2000 i kø), men Niro har betalt kø i motsetning til Kona, så for alt vi vet kan 80% av køen på Kona forsvinne når det er tid for bestilling.

2. Lithium-batterier får økt slitasje (redusert antall ladesykluser) av fullading og tilnærmet tømming hver dag. Betyr kanskje lite for deg om du bare skal ha bilen et par år, men skal du ha den lenger så vil det nok være lurt å ha en bil med så lang rekkevidde at du selv vinterstid bare bruker 60-70% av batteriet daglig.

Vurdert en brukt Tesla Model S? Per i dag finnes det ingen elbiler til under 450k som kan matche Model S på 20 mil motorvei daglig. Den har rekkevidden med god margin, komforten, sikkerheten, teknologien (mangler nok AP i den prisklassen), ytelsene, ladefarten både på AC og DC..

Elbil fundamentalist

#17
Kort oppsummert:
1. Anbefaler Tesla forutsatt at du må klare t/r også på kalde dager.
2. Hundai Ioniq fortusatt du har garantert lading på jobb for en billig penge
3. Zoe som pendlerbil og har en annen til langturer.

Uansett hva du «føler» er feil mht priser på Teslaer, står de i en egen klasse sammenliknet med fossilbiler som taper seg kraftig i verdi pga høye forventede service reperasjon og drivstoffkostnader. Spesielt for dem som kjører + 40'km i året går det ikke an å komme forbi dette om man bruker kalkulatoren. Da blir Teslaen nærmest «selvfinansierende» bare på besparelsene.

Jeg tror ikke det er noen annen elbil i denne prisklassen enn brukt Tesla som vil gjøre deg fornøyd. Hva med denne? Godt utstyrt er den også.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=119275684

Denne har fortsatt garanti til midten av februar neste år 23.000km igjen på 100.000 km nybilgarantien. Regner med at det meste av barnesykdommer er fikset av forrige eier allerede, men det kan du få bekreftet av selger ev. Dessuten har du tid til å få unna det som måtte stå igjen innen garantien går ut. S85 batteriet er veldig slitesterkt, men noen er byttet pga sikringer, kontaktorer etc. Batteriene og den elektriske drivlinjen har 8 år ubegrenset km garanti. Bakhjulsdrift på Teslaen gir den fordelen av enorm frunk. Ingen Teslaer senere har større frunk enn de. Svært god kollisjonssikkerhet også. Masse plass til familien og en skikkelig langturbil. Har selv vært i Tyskland, og kjørte nonstop hele veien hjem, SC ladestopp går raskt unna med 85kwt pakken.

Med 445' kr er du litt under budsjett, som du kan bruke på ev. nye dekk. Verditapet er lavt på Tesla, og den kan selges videre med gratis Supercharger. Med ditt km forbruk er Tesla den eneste troverdige bruktbilen med gjenværende lang levetid selvom du drar på den høy km. Det kommer av at større batterier har færre sykluser over gitt antall km, samt at 85batteriene har bruksdata som viser at de stabiliserer seg op par og nitti prosent selv etter mange km. (Kilde Teslanomic video under)

https://youtu.be/Gb_i4ihsJ1w

Jeg har anbefalt hundai til andre på dette emnet, men anbefaler Tesla til deg, da du vil gjøre deg avhengig av hurtiglading, eller lade fast på jobben. Jeg antar at du ikke kan regne med at alle laderene er ledig på jobben heller. Kostnaden er ikke nevnt. Hvis det derimot er garantert lading på jobb hver dag for en billig penge er hundai igjen aktuell. Hundai vil ikke klare 180km motorveikjøring på kalde dager.

Som gr har nevnt allerede er det uheldig og dyputlade batteriet hver eneste dag. Ioniq har svært lavt forbruk og vil ikke dyputlades store deler av året, men motorveikjøring vil kreve sitt, og du har 30km for mye t/r til at Hundai vil passe for deg (gitt at du ikke lader på jobb). Det kommer nye elbiler, man da sprekker 450' kr limiten og lang ventetid gjør at du taper mye penger på fossilbilkjøring i mellomtiden. Du står i kø på Model3 og Kona. Du kan vurdere å bytte til en av disse når de kommer om ett år eller 2. Da har du spart mye penger i mellomtiden og du har fortsatt en attraktiv Tesla å selge videre...

Går ut fra at Zoe utgår med tanke på plass? Den er i såfall den eneste som fikser den distansen uten problemer. Da følger hjemmelader med også. Du kan vurdere den, da den er desidert best på mest rekkevidde for penga... Zoe kan dog ikke hurtiglading, men lader 22kw på type2. Flott for å toppe på litt, men ikke egnet til langturer hvor man trenger å kjører over flere hurtigladere.

https://elbil.no/test-av-renault-zoe-z-e-40-trygt-pa-riktig-side-av-20-vintermil/
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Burger

Elbil fundementalist skriver veldig mye bra her.

Det jeg tenker på er også de dagene man må avbryte arbeidet pga noe uforutsett, da er det greit å ha nok batteri til å kunne kjøre hjem uten å måtte tenke hurtiglading.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

SoloSuper

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 15. mai 2018, klokken 11:29
Kort oppsummert:
1. Anbefaler Tesla forutsatt at du må klare t/r også på kalde dager.
2. Hundai Ioniq fortusatt du har garantert lading på jobb for en billig penge
3. Zoe som pendlerbil og har en annen til langturer.

Uansett hva du «føler» er feil mht priser på Teslaer, står de i en egen klasse sammenliknet med fossilbiler som taper seg kraftig i verdi pga høye forventede service reperasjon og drivstoffkostnader. Spesielt for dem som kjører + 40'km i året går det ikke an å komme forbi dette om man bruker kalkulatoren. Da blir Teslaen nærmest «selvfinansierende» bare på besparelsene.

Jeg tror ikke det er noen annen elbil i denne prisklassen enn brukt Tesla som vil gjøre deg fornøyd. Hva med denne? Godt utstyrt er den også.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=119275684

Denne har fortsatt garanti til midten av februar neste år 23.000km igjen på 100.000 km nybilgarantien. Regner med at det meste av barnesykdommer er fikset av forrige eier allerede, men det kan du få bekreftet av selger ev. Dessuten har du tid til å få unna det som måtte stå igjen innen garantien går ut. S85 batteriet er veldig slitesterkt, men noen er byttet pga sikringer, kontaktorer etc. Batteriene og den elektriske drivlinjen har 8 år ubegrenset km garanti. Bakhjulsdrift på Teslaen gir den fordelen av enorm frunk. Ingen Teslaer senere har større frunk enn de. Svært god kollisjonssikkerhet også. Masse plass til familien og en skikkelig langturbil. Har selv vært i Tyskland, og kjørte nonstop hele veien hjem, SC ladestopp går raskt unna med 85kwt pakken.

Med 445' kr er du litt under budsjett, som du kan bruke på ev. nye dekk. Verditapet er lavt på Tesla, og den kan selges videre med gratis Supercharger. Med ditt km forbruk er Tesla den eneste troverdige bruktbilen med gjenværende lang levetid selvom du drar på den høy km. Det kommer av at større batterier har færre sykluser over gitt antall km, samt at 85batteriene har bruksdata som viser at de stabiliserer seg op par og nitti prosent selv etter mange km. (Kilde Teslanomic video under)

https://youtu.be/Gb_i4ihsJ1w

Jeg har anbefalt hundai til andre på dette emnet, men anbefaler Tesla til deg, da du vil gjøre deg avhengig av hurtiglading, eller lade fast på jobben. Jeg antar at du ikke kan regne med at alle laderene er ledig på jobben heller. Kostnaden er ikke nevnt. Hvis det derimot er garantert lading på jobb hver dag for en billig penge er hundai igjen aktuell. Hundai vil ikke klare 180km motorveikjøring på kalde dager.

Som gr har nevnt allerede er det uheldig og dyputlade batteriet hver eneste dag. Ioniq har svært lavt forbruk og vil ikke dyputlades store deler av året, men motorveikjøring vil kreve sitt, og du har 30km for mye t/r til at Hundai vil passe for deg (gitt at du ikke lader på jobb). Det kommer nye elbiler, man da sprekker 450' kr limiten og lang ventetid gjør at du taper mye penger på fossilbilkjøring i mellomtiden. Du står i kø på Model3 og Kona. Du kan vurdere å bytte til en av disse når de kommer om ett år eller 2. Da har du spart mye penger i mellomtiden og du har fortsatt en attraktiv Tesla å selge videre...

Går ut fra at Zoe utgår med tanke på plass? Den er i såfall den eneste som fikser den distansen uten problemer. Da følger hjemmelader med også. Du kan vurdere den, da den er desidert best på mest rekkevidde for penga... Zoe kan dog ikke hurtiglading, men lader 22kw på type2. Flott for å toppe på litt, men ikke egnet til langturer hvor man trenger å kjører over flere hurtigladere.

https://elbil.no/test-av-renault-zoe-z-e-40-trygt-pa-riktig-side-av-20-vintermil/

Takk for mange gode innspill!
Jeg har undersøkt på jobb, det er "Ladeinorge" lader med 3,4KW og 5kr pr time. Jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag så jeg vet ikke om det er rimelig pris og grei effekt?

Hvis jeg investerer i en en bra lader, hva kan jeg forvente å få ut av den?
Jeg ser du anbefaler også Zoe, det lille jeg har lest er at det er mange som sier at det tar fryktelig lang tid å lade den opp? Også usikker på komforen i den lille bilen i 110km/t på E18 i februar.
Zoe er såpass rimelig at vi kan kjøpe en fil bil nr 2 som vi kan bruke på familieturer.




Ebe

5 kr/t må sies å være rimelig lading. Det er jo nesten ikke mer enn man betaler i veggen hjemme? Det koster ca. 3 kr/t på en 3 kW-lader.

Dersom du er garantert plass hele eller halve dagen, så vil jeg tro at alle nye mellomdistansebiler (ioniq, leaf, e-golf, i3, zoe) er aktuelle.

De dagene det eventuelt ikke går,  så finnes det mange hurtigladere å lade på?

Men ingenting slår Tesla til et slikt kjørebehov. Men så var det disse pengene da...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Agmuns

Sitat fra: sylwester på tirsdag 15. mai 2018, klokken 00:53
Noen skriver at BMW i3 med sin 33kWh og 300km NEDC-rekkevidde skal klare 220km i -10. Mulig vedkommende kjører for det meste i 50km/t, men de fleste med i3 og det største batteriet sier 145km på vinteren er greit.
+1 til anbefaling om å ikke kjøpe i3 til dette formålet. Ikke under noen omstendighet fall for fristelsen av å kjøpe en bil hvor du er avhengig av å lade på jobb. Er det bare snakk om et par uker i året hvor det er bikkjekaldt, så kan du banne på at alle andre også trenger den strømmen fra arbeidsgiveren på samme tidspunkt.

Er man en av dem som ligger først i køen, så går det sikkert bra med i3 i 200 km når det er 10 blå. Jeg liker å ta igjen biler og da er det helt uaktuelt å dra 200 km ut av en i3 på vinteren. Dessuten må man ikke glemme at det blåser noe inni helsike langs Oslofjorden. Den som fant ut at det var en lur idé å legge flyplasser i Sandefjord og Rygge må være akrobatflyger. Mye vind øker forbruket vesentlig når man kjører i motorveihastigheter.

Jeg kjører selv i3 nesten utelukkende på motorvei og er strålende fornøyd med dens kjøreegenskaper til langt over fartsgrensen, men jeg har heller ikke mer enn i underkant av 150 km tur/retur jobb.

bårdk

Kjøper du ZOE får du med hjemmelader som lader raskt nok og den bør klare 200 km også når det er kaldt og 320 til 330 km ellers. Jeg kjøpte i tillegg en ladeboks (kr. 7.500) med vanlig stikkontakt, den er treg, men vil deg mer enn nok kilometer om du må lade på jobb for å takle ekstra kalde dager med snø og motvind. Nå har ikke jeg prøvd de andre bilene som nevnes her, men jeg føler meg mer enn trygg nok i 110 km/t på motorveien. Vi har Zoe som nummer 2 bil, men bruker den mest i det daglige.

geear

Og så må du en ekstratur en dag, gjerne mens du allerede er på jobb, og drar på deg en del mil ekstra, eller ladingen har sviktet en gang, og du har ingen mulighet for hurtiglading med ZOE, slik du vil med normale elbiler.

Apache

Et avgjørende moment i dette spørsmålet er ditt kjøremønster. F.eks. eGolf kan frakte deg fra hjemme til Jobb på full lading men ikke hvis du ligger over 10km over fartsgrensa i 110 sone lenge. For hvis du kjører du over 100 kmt ca. med eGolf, Leaf osv så suger de strøm som bare det, men Ionoiq er bedre strømlinjeformet slik den er snillere med strømbruken.
Ingen av de bilene jeg nevnte kan få den tur/retur uten å ha minst en lading. Men hvis det er greit så er det flere å velge mellom men du bør prøve dem selv etter å ha fått litt info her på forum for å finne hva som passer deg best.

sylwester

@bårdk Du er veldig optimistisk. Så du mener at jhvis du lader til 90% så skal du klare å kjøre 10mil i -10, deretter la bilen stå ute i kulde, deretter kjøre hjem igjen i -10 og komme frem hjem med minst 10% på batteriet? Jeg tror mitt anslag 400/2,5=160km er mer realistisk.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Mobileum

Kjører mye e-Golf på samme strekning som trådstarter, og kan anbefale bilen på det varmeste (også når det er kaldt). Har den beste adaptive cruisekontroll (standard) av alle småbilene. Gode seter, og multimediasystem i toppklasse. LaneAssist slik at det holder med 3 fingre på rattet, så styrer den stort sett selv, iallfall på E18. Behagelig støynivå, og veldig retningsstabil. Har du 32A, lades bilen full på rundt 5 timer.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

bårdk

Sitat fra: sylwester på fredag 18. mai 2018, klokken 19:28
@bårdk Du er veldig optimistisk. Så du mener at jhvis du lader til 90% så skal du klare å kjøre 10mil i -10, deretter la bilen stå ute i kulde, deretter kjøre hjem igjen i -10 og komme frem hjem med minst 10% på batteriet? Jeg tror mitt anslag 400/2,5=160km er mer realistisk.
Mulig du har rett i at jeg er for optimistisk. I så fall er en bil som tar hurtigere lading et bedre valg.

AppleKnocker

Tønsberg-Asker er motorvei hele veien også med 110 sone deler av veien.

Ioniq er den beste bilen for slik kjøring i segmentet under Tesla, men på de kaldeste dagene må du slakke av litt på farten.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Fanafjord

Etter alle solemerker kommer i3 med enda større batteri til høsten. Reel rekkevidde i vinter rundt 300 km. Dette er en fantastisk bil til pendling. Jeg kjører den ca 40 til 60 km hver dag og den er bare så avslappende å kjøre. (Og morsomt å kjøre om man få lyst til det.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA