Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pendlebil 20mil pr dag

Startet av SoloSuper, mandag 14. mai 2018, klokken 18:23

« forrige - neste »

SoloSuper

Jeg vurderer overgang til Elbil, da jeg ser at jeg kan få en nyere bil, samt spare penger.

Pendler daglig strekningen Tønsberg - Asker, som er ca 18 mil t/r på motorvei. Totalt ca 40.000km i året.  Har mulighet for å lade på jobb (ikke gratis), men hadde vært fint om bilen gikk t/r selv på kalde dager.

Hvor mye koster det i strømutgifter pr mil i snitt?

Jeg har en budsjett på max 450.000kr, men håper på langt under...

Har vurdert nye Nissan Leaf, men leser at den bruker i overkant mye strøm på motorvei og at Hyundai Ioniq kanskje er det bedre valg der? Men det har jo så lite batteri? Brukt Tesla er også vurdert, men er så mange annonser hvor jeg leser at enten batteri eller DU er byttet, det gjør meg litt skeptisk. Mtp på budsjett blir utvalget 2013/2014 modeller, da er vel garantien gått ut og det føles feil å betale nærmere en halv million for en bil som er 5 år gammel.

Står i kø som nr 16xxx på Hyndai Kona, så er vel lenge til jeg evt får den. Model 3 kan sikkert også være et alternativ, men hvem vet når den kommer?

Det er jo egentlig ikke så veldig mange biler å velge mellom, men hadde vært fint å høre deres erfaringer og anbefalinger.

APOlsen

BMW i3 94Ah burde fikse biffen. Har erfaringsmessig ca. 200-220km om vinteren (-10) og ca. 250-260km om sommeren (+20). Er også en veldig gøy bil å kjøre og den er langt innenfor budsjettet ditt.

Skal du ha noe mer praktisk har jeg hørt at den nye E-Golfen leverer omtrent lik rekkevidde.


Sent from my iPhone using Tapatalk

SoloSuper

Takk, BMW er vurdert den også. Men glemte å nevne at jeg også bør ha plass til en barnevogn og et barnesete. Utifra hva jeg har lest på forumet her så er det ikke plass i BMW til barnevogn?  :)

Vesel

Ioniqen vil neppe klare 18 mil de kaldeste vinterdagene med sitt 28 kWh-batteri selv når bilen er ny. Selv på sommeren vil du nok kjenne litt på rekkeviddeangsten. Du må også ta hensyn til at batteriet vil svekkes noe etter som årene går. Med Leafs 40 kWh-batteri vil pendeerruten din derimot aldri være noe problem.

Leaf bruker kanskje marginalt mer strøm per tilbakelagte kilometer, men det er snakk om kanskje 1, toppen 2, kWh iløpet av en slik rute. Altså 1-2 kr i strøm. Det du evt skulle spare ved å gå for Ioniq vil du tape og vel så det ved å måtte lade på jobb eller hurtiglade underveis på stasjon.

Ellers er begge bra biler, men Leaf er den meste oppdaterte, og har jo større batteri og muligens noe bedre plass.

Selv har jeg valgt å vente på Model 3. Den blir en klassiker! Hadde jeg ikke gjort det hadde jeg lett valgt nye Nissan Leaf, med Hyundai Ioniq og Vw e-Golf som greie alternativer. :)
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

APOlsen

Sitat fra: SoloSuper på mandag 14. mai 2018, klokken 18:42
Takk, BMW er vurdert den også. Men glemte å nevne at jeg også bør ha plass til en barnevogn og et barnesete. Utifra hva jeg har lest på forumet her så er det ikke plass i BMW til barnevogn?  :)

Det funker greit hvis du har en unge, men om du har to unger blir det tilnærmet null plass til annen baggasje med mindre du har en vogn som blir veldig liten.

Kjørte selv t/r Os - Kristiansand i påsken med samboer, to unger og (liten) bikkje i bur. Baggasje for alle for fem dager. Det gikk knirkefritt, men da hadde vi ikke med barnevogn.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vesel

Så små biler som BMW i3 og Vw e-Up ville jeg ikke valgt om du skal kjøre mye på motorvei. Når du kommer opp i hastighet (80 km/t +) i disse føles det som om de kan skjene av veien. Følte meg ihvertfall ikke helt trygg i de bilene. Jeg ville valgt bil som er ett hakk større og tyngre.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

APOlsen

Sitat fra: Vesel på mandag 14. mai 2018, klokken 19:02
Så små biler som BMW i3 og Vw e-Up ville jeg ikke valgt om du skal kjøre mye på motorvei. Når du kommer opp i hastighet (80 km/t +) i disse føles det som om de kan skjene av veien. Følte meg ihvertfall ikke helt trygg i de bilene. Jeg ville valgt bil som er ett hakk større og tyngre.

Du føler deg ikke trygg i en i3 i 80? Da har du enten aldri prøvd å kjøre en i3, eller så føler du deg utrygg i alt som ikke er en SUV.

i3 føles betydelig tryggere enn Leaf etter min mening. Helt på nivå med (E)Golf, men naturligvis ikke på samme nivå som TMX hva gjelder opplevd trygghet, men til gjengjeld mye artigere å kjøre.

E-UP har jeg aldri prøvd, så den skal jeg ikke uttale meg om.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vesel

Nei, jeg har prøvd i3. Og jeg føler meg trygg i Golf-er, Leaf-er, Ioniq-er og større, men ikke dem som er særlig mye mindre.
Vil anbefale trådstarter å prøve bilene  selv. På dette forumet anbefaler folk bare bilene de selv har, tydeligvis også i situasjoner hvor de overhodet ikke passer.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Sarepta

#8
Sitat fra: APOlsen på mandag 14. mai 2018, klokken 18:35
BMW i3 94Ah burde fikse biffen. Har erfaringsmessig ca. 200-220km om vinteren (-10) og ca. 250-260km om sommeren (+20). Er også en veldig gøy bil å kjøre og den er langt innenfor budsjettet ditt.

Skal du ha noe mer praktisk har jeg hørt at den nye E-Golfen leverer omtrent lik rekkevidde.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Du klarer garantert ikke 20 mil om vinteren eller 25 mil om sommeren i motorveihastighet med i3. 16/20 mil er mer realistisk. Med lading på jobb er det uansett ikke noe problem. For øvrig må ryktet om at i3 er vinglete på motorvei være satt ut av noen som ikke er spesielt gode til å kjøre bil.

APOlsen

Tja, jeg har selv i3 men kan fint anbefale TMS, TMX og E-Golf. Ioniq har jeg ikke prøvd.

Forøvrig enig i at trådstarter bør prøve bilene, men er ikke enig i at i3 er uegnet til det som opprinnelig ble framhevet som formål med bilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vesel

Sitat fra: Sarepta på mandag 14. mai 2018, klokken 19:13
For øvrig må ryktet om at i3 er vinglete på motorvei være satt ut av noen som ikke er spesielt gode til å kjøre bil.
...sier han som ikke får lengre rekkevidde enn 16. mil ut av i3-en sin.  ::)
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

APOlsen

Sitat fra: Vesel på mandag 14. mai 2018, klokken 19:31
Sitat fra: Sarepta på mandag 14. mai 2018, klokken 19:13
For øvrig må ryktet om at i3 er vinglete på motorvei være satt ut av noen som ikke er spesielt gode til å kjøre bil.
...sier han som ikke får lengre rekkevidde enn 16. mil ut av i3-en sin.  ::)

Beklager at jeg pratet mot deg i sted. Jeg forstod ikke at du var et troll. Man skal jo som kjent ikke mate trollene


Sent from my iPhone using Tapatalk

...

#12
...

turfsurf

Sitat fra: Vesel på mandag 14. mai 2018, klokken 19:12
Nei, jeg har prøvd i3. Og jeg føler meg trygg i Golf-er, Leaf-er, Ioniq-er og større, men ikke dem som er særlig mye mindre.
Vil anbefale trådstarter å prøve bilene  selv. På dette forumet anbefaler folk bare bilene de selv har, tydeligvis også i situasjoner hvor de overhodet ikke passer.
Så du mener det går en magisk grense mellom de klassene. Morsomt. Selv føler jeg meg ikke trygg i noe mindre enn en Tesla semi...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SoloSuper

Sitat fra: nix på mandag 14. mai 2018, klokken 20:04
Tror kanskje jeg ville kikket på Ioniq, selv om den har 28kWt batteri er den særs effektiv i motorveihastighet, og har praktisk rekkevidde på lik linje med Leaf 40 (eller bedre)

Siden du kan lade på jobb, ville jeg definitivt vurdert Ioniq. Hva slags lademulighet har du der? Det kan være at det er verdt å betale litt for det, og heller slippe unna med en bil som er rimeligere og bra utstyrt!

På de verste kuldedagene går det også an å ta et kjapt ladestopp, f.eks på Kjellstad. Siden Ioniq lader raskt, bør det ikke ta mange minuttene å få nok strøm til å fortsette reisen.

Og sist, men ikke minst, hva slags lademulighet har du hjemme?

Jeg har 3fase inn til hus, kjenner ikke til de ulike laderne men antar jeg kan installere en bra en.
Usikker på hva som egentlig er på jobb, men det er nylig installert så antar at det sikkert er helt greit det også.

I følge denne artikkelen så har nye Leaf og Ioniq samme rekkevidde?
https://www.tu.no/artikler/bilen-med-minst-batteri-har-samme-rekkevidde-som-ny-nissan-leaf/431095

Noen som har erfaring med å pendle med elbil, hvordan påvirker det batteriet? Tenker at om jeg kjører en ny eller nesten ny bil er jeg innafor mtp garanti hvis jeg velger Hyndai og Kia hvertfall.





© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA