Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pendlebil 20mil pr dag

Startet av SoloSuper, mandag 14. mai 2018, klokken 18:23

« forrige - neste »

AppleKnocker

i3 har ikke 300 km reell rekkevidde på motorvei verken sommer, vinter eller nedoverbakke  ;D

Det er også delte meninger om det er en god bil for denne type kjøring i høy hastighet på motorvei.
Jeg har kjørt mye i3 og det er mye bra med den. Men avslappende på motorvei er ikke det første jeg tenker på.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

APOlsen

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 29. mai 2018, klokken 19:29
i3 har ikke 300 km reell rekkevidde på motorvei verken sommer, vinter eller nedoverbakke  ;D

Det er også delte meninger om det er en god bil for denne type kjøring i høy hastighet på motorvei.
Jeg har kjørt mye i3 og det er mye bra med den. Men avslappende på motorvei er ikke det første jeg tenker på.
Tror Fanafjord snakker om i3 120Ah som kommer til høsten. 94Ah har ca. 250km rekkevidde under optimale forhold.


Sent from my iPhone using Tapatalk

AppleKnocker

Sitat fra: APOlsen på tirsdag 29. mai 2018, klokken 20:05
Tror Fanafjord snakker om i3 120Ah som kommer til høsten. 94Ah har ca. 250km rekkevidde under optimale forhold.
Godt gjort å allerede ha kjørt den utgaven om vinteren da... :o
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

APOlsen

Kjøreegenskapene er nok stort sett de samme. Effekten av batteriet, sett opp mot reell rekkevidde av dagens batteri gir et ganske nøyaktig estimat på rekkevidde.


Sent from my iPhone using Tapatalk

AppleKnocker

120ah er vel det dobbelte av 60ah. Min erfaring fra 60ah er 100km vinterstid på motorvei. 300km reell rekkevidde om vinteren for 120ah høres helt urealstisk ut.
TS skal dessuten kjøre på E18 i 100 og 110 soner.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

sylwester

Siden NEDC på i3 er ganske konsis med batteristørrelsen gjør jo at man kan anta 400km NEDC og ca. 2x hva du kan klare på en 60Ah. Hvor mye har du igjen av % på den værste dagen med 60Ah og har det endret seg siden bilen var ny?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

hELgenen

Nye i3 (120AH) vil trolig fungere fint med litt lading på jobben.
Har nå pendlet ca 50.000 km i en 94Ah og kjører totalt ca 12-13 mil om dagen - null stress.
Liker bilen godt,men den kan oppleves litt vinglete når en kommer opp i hastighet og det f.eks er vind.
Skulle jeg foreslå en annen bil enn i3 - og en du kan skaffe allerede i dag, ville jeg sagt en brukt Tesla model S.

Mr Oizo

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 30. mai 2018, klokken 11:23
120ah er vel det dobbelte av 60ah. Min erfaring fra 60ah er 100km vinterstid på motorvei. 300km reell rekkevidde om vinteren for 120ah høres helt urealstisk ut.
TS skal dessuten kjøre på E18 i 100 og 110 soner.
Det var vel ingen som påstod at den lett skulle klare 300 på vinteren.
Men 300 på sommeren med varierende kjøring 70-80-90 soner skulle være innen "rekkevidde"....
Fra tråder her ser jeg at folk ligger ofte på et forbruk mellom 12-14 om sommeren, og rundt 18 på vinter.
200 på vinteren da må det være svært tøffe forhold, normalt vil jeg tro rundt 230. Man skal også huske på at hele økningen i kapasitet, både fra 60 til 94 og senere når 120 kommer, hele økningen er netto kapasitet man kan bruke.

Sarepta

Sitat fra: Mr Oizo på onsdag 30. mai 2018, klokken 16:37
Det var vel ingen som påstod at den lett skulle klare 300 på vinteren.
Men 300 på sommeren med varierende kjøring 70-80-90 soner skulle være innen "rekkevidde"....
Fra tråder her ser jeg at folk ligger ofte på et forbruk mellom 12-14 om sommeren, og rundt 18 på vinter.
200 på vinteren da må det være svært tøffe forhold, normalt vil jeg tro rundt 230. Man skal også huske på at hele økningen i kapasitet, både fra 60 til 94 og senere når 120 kommer, hele økningen er netto kapasitet man kan bruke.

Det er nøyaktig min vurdering også. 240 km i lett terreng utenfor motorvei er ganske standard om sommeren. Bilen er glimrende som den er, men med 120 ah vil den bli vesentlig mer anvendelig.

AppleKnocker

Det er påstått 300 km reell rekkvidde vinter i denne tråden ja.

Men selv om man i slike forum gjerne anbefaler den bilen man har selv, helt uavhengig av hvilke behov andre har, så er det vel rimelig klart at i3 ikke er det beste valget for TS.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

APOlsen

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 30. mai 2018, klokken 19:52
Det er påstått 300 km reell rekkvidde vinter i denne tråden ja.

Men selv om man i slike forum gjerne anbefaler den bilen man har selv, helt uavhengig av hvilke behov andre har, så er det vel rimelig klart at i3 ikke er det beste valget for TS.

TMS eller TMX er det beste valget for trådstarter. Hvis man ser bort fra pris.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sarepta

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 30. mai 2018, klokken 19:52
Det er påstått 300 km reell rekkvidde vinter i denne tråden ja.

Men selv om man i slike forum gjerne anbefaler den bilen man har selv, helt uavhengig av hvilke behov andre har, så er det vel rimelig klart at i3 ikke er det beste valget for TS.

Ja, 300 km om vinteren på motorvei med i3 120 ah er nok ikke bare urealistisk, men umulig. Men trådstarter ga uttrykk for et behov på 180 km. Trenger ingen Tesla til det, i3 og mange andre vil holde med god margin.

SoloSuper

Takk for mange gode innspill.
Samboer har fått ny bil (ikke EL) som dekker alle behov ift barnevogn etc, og vi har fått barnehageplass 250 meter fra huset.

Budsjett er endret til max 350.000kr
Tesla hadde selvsagt vært det optimale, men det blir for dyrt i denne omgang tror jeg dessverre.  over 5 år blir for

På de værste dagene med (-20, motvind..) bare byttelåner jeg med samboeren min.
Men jeg ønsker likevel ikke være helt tom for strøm når jeg kommer frem på kontoret (90 km).
Jeg er ikke lenger på kontoret hver dag, som oftest 3-4 dager i uken.
Det er gode lademuligheter på jobb, og som oftest er jeg tidligst ute så er nok "aldri" noe problem.

Har sett litt på E-golf 300km, som ligger på finn.no til rundt + 300´, Den virker å ha litt mer "premium" over seg en f.eks Leaf og Ioniq.. Men klarer ikke å finne noen gode vintertester av denne?

Så hva er realistisk rekkevidde ved fullt batteri ved ca -4/-7 grader som ser ut til være gj.snitt over vinteren?
Og hvor lenge må jeg forvente å måtte lade på kontoret for å komme trygt hjem igjen? :)



Løve

Denne vil være relevant for deg:

https://youtu.be/u55uRp0Gwhw

Du har ikke vurdert å vente og se hva Nissan eventuelt lanserer på LA Motorshow?

Akob


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA